Škola obchodníka

Škola obchodníka

12. díl Co, kdy a proč koupit není zdaleka to nejdůležitější

10.10.2007

Tento díl nebude věnovaný ani horkým tipům, ani zaručeným radám na zbohatnutí, ale tomu, co většina davu a neúspěšných obchodníků mylně považuje za nejdůležitější pro úspěch na burze tj. co, kdy a proč koupit.

Proč jsem přesvědčen, že to není nejdůležitější?

Připomeňme si nejdřív znovu, jak většina lidí začíná obchodovat na burze. Myslíte, že začíná vzděláváním, teorií, informacemi od lidí, kteří skutečně umí obchodovat to, co doporučují, nebo spíše tak, že si nechají od někoho poradit, co mají koupit? Odpověď zní, bohužel radami, ne teorií, jako je to v každém jiném oboru, ale praxí bez praxe a zkušeností.

Takto „vyzbrojen“ se dav vydává dobýt burzovní parket. Žádný učený ale z nebe nespadl a na burze to platí dvojnásob. Proč nepřiznat, že když jsem víc jak před deseti lety začínal, také jsem si představoval, že do roka všeho nechám a budu se věnovat jen burze a pochopitelně vydělávat tam velké peníze. Měl jsem to štěstí, že jsem si i díky svým mentorům včas uvědomil, že burza není o náhodě, ale tvrdý byznys.

Začínající obchodník na burze má bez zkušeností, kvalitních informací a dokonalé disciplíny malou šanci, že skutečně zbohatne. To vše stojí čas, práci a kapitál, bez toho to je utopie. Pokud to někomu připadá jako hloupost, tak věřte, že na burze platí pravidla jako všude jinde. Pokud je chápete a dodržujete, máte šanci. Pokud ne, z dlouhodobého hlediska musíte prodělat a je jedno, jestli začnete se sto tisíci korunami nebo sto miliony dolarů.

K permanentním výdělkům na burze potřebujete mít sestavený obchodní plán, abyste věděli, co uděláte, když koupíte s důvěrou nějaké akcie a den poté přijde negativní zpráva, která akcie pošle o třicet procent níže, než jste je koupili. Nebo naopak, co budete dělat, když koupíte akcie a ty půjdou rok nahoru. Kdy je prodáte, je daleko důležitější než to, že jste je někdy koupili. Protože na akciích jste nevydělali ani dolar či korunu do té doby, než dáte příkaz na jejich prodej a zjistíte rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou krát počet akcií.

Mnoho lidí žije v klamné představě, že zásadní je zjistit, jakou akcii a proč mají koupit, kdo řídí danou společnost, jaké mají hospodářské výsledky, výdělky na akcii, jejich produkty, konkurenci, majetek, jaký je hrubý domácí produkt, jaká je politická situace atd. Jednoduché, pomyslíte si, ale realita je jiná. Lze odhadnout, kam by se trhy mohly v krátké době vydat, nicméně stále je to pouze předpoklad.

Řekněte sami: Když většina lidí na burze prodělává a vše výše uvedené je běžně přístupné každému, není to divné? Když by stačilo pouze nastudovat vše důležité a pak jít a koupit?

Úspěšný obchodník umí přiznat chybu a změnit pozici

Nikdo nemůže se zárukou říci „trhy půjdou sem a sem, a když zde koupíte, tak je jasné, že na tom vyděláte“. Můžete a také nemusíte. Cena akcie či derivátu může jít přesně opačně, než kam si všichni ještě před pár hodinami mysleli.

Tak se oddělí úspěšný obchodník od neúspěšného, protože úspěšný obchodník přizná velmi rychle chybu a přehodnotí pozici. V případě silně negativního pohybu proti němu pak prostě přijme ztrátu a jde do dalšího obchodu, často postaveném na stejném principu, jako je ten, ve kterém právě prodělal.

Koupit, nebo chcete-li vstoupit do pozice, totiž tvoří jen asi 10%úspěšného obchodu. Nemáte zde psychologii, nepotřebujete přemýšlet příliš o tom, co budete dělat, když pozice udělá to či to, prostě jdete a koupíte.

Emoce nutí ukončit obchod v nejméně vhodnou chvíli

Jste v pozici, vyděláváte nebo proděláváte a nyní přicházejí na řadu emoce. Ne logika, ne obchodní plán, protože to, jak jsme si uvedli, většina lidí na burze nepovažuje za nutné, ale klasické emoce, jako jsou strach a chamtivost. Tyto emoce pak začnou silně ovlivňovat vaše rozhodování o daném obchodě a běžně vás donutí ukončit jej v nejnevhodnější chvíli.

Zde se z velmi sofistikovaného a na první pohled chytrého investora stává ohrožené emocionální stvoření, jako jsme všichni. Protože často neví nic o žádném riziku, řízení peněz a v případě adverzního pohybu dokonce začíná pochybovat i o sobě samém, začne dělat chyby.

A přitom to na začátku vypadalo tak nevinně. Prostě jen koupit nějaké akcie, které mi někdo doporučil. Při prvních obchodech si člověk často nedokáže vůbec představit, jak se budou jeho peníze na trhu chovat, a hlavně co to bude dělat s ním osobně.

Pamatujte si

Možná jste vstupovali do stejného trhu na bodě, kde vedle vás vstupoval profesionální obchodník. S lety zkušeností, s velkým kapitálem, obchodním plánem, správným riskem profilu a ano, tento borec klidně mohl vstoupit do stejně špatného obchodu jako vy. Nicméně po vstupu okamžitě ví, kde z trhu vystoupí a proč a to je ten klíč - vědět, kdy obchod ukončit a proč, a až poté rozebírat nějaké vstupy.

O ukončování obchodů a jak to na člověka působí, si řekneme příště.

Ludvík Turek M.A.A.

www.czechwealth.cz

Hodnocení

Známkuj:  10 |  8 |  6 |  4 |  2 |  0

Ostatní články seriálu - Škola obchodníka

31.10.2007
05.11.2007

 
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.