Fundamentální analýza
Co je Fundamentální analýza ?
Dává nám odpověď na otázku, co máme koupit či prodat. Popisuje nám sílu národních ekonomik, vývoj jednotlivých odvětví a z nich pak ukazují na nejlepší společnost. Fundamentální analýza se podle toho rozděluje na globální, v rámci níž se zkoumají inflace, nezaměstnanost, hrubý domácí produkt, výše úroků a obchodní bilance, dále pak odvětvovou a firemní. Je to způsob jak nejlépe zhodnotit základní údaje o každém emitentovi cenného papíru, jeho postavení v rámci odvětví, zda disponuje či nedisponuje monopolní silou, hospodářské výsledky, výši základního jmění. Samozřejmě to však předpokládá, že se plně spoléháte na dostupné materiály jako např. na výroční zprávy, propagační brožury apod. Výsledkem fundamentální analýzy by měl být výběr vhodného papíru k nákupu a stanovení správné "vnitřní hodnoty", za kterou se ještě vyplatí danou akcii nakoupit. Tedy ceny, která se vypočte na základě finančních ukazatelů příslušné firmy.
1) Globální analýza
Popisuje současný stav a odhaduje budoucí vývoj hospodářství na základě makroekonomických ukazatelů a jejich vzájemných vztahů, které sledují zdraví sledované ekonomiky, fázi hospodářského cyklu, ve kterém se dané hospodářství nachází, toky výrobních faktorů: kapitálu, produktů, pracovní síly.
Ekonomické faktory jsou považovány za nejdůležitější faktory určující ceny akcií, směnné kurzy měn stejně jako ostatní ceny na finančních trzích. Ekonomové shromažďují údaje z různých zdrojů a porovnávají je s ekonomickými statistikami uveřejňovanými týdně nebo měsíčně statistickými úřady. Tyto údaje jsou potom analyzovány a obchodníci a účastníci trhu zakládají svá obchodní rozhodnutí na předpovědích odvozených z těchto ekonomických údajů:
Average Workweek - průměrná délka pracovního týdne
Building Permits - vydaná stavební povolení
Business Inventories - podnikové zásoby
Capacity Utilization - úroveň využití výrobních kapacit
Consumer Confidence - spotřebitelská důvěra
CPI - Consumer Price Index - index spotřebitelských cen
CPI ex- food & energy, tzv. core CPI - index spotř. cen očištěný od cen potravin a energie
Durable Goods Orders - objednávky zboží dlouhodobé spotřeby
Employnment Cost Index - index zaměstnaneckých nákladů
GDP - Gross Domestic Product - hrubý domácí produkt
GDP Deflator - deflátor GDP
Hourly Earnings - průměrná hodinová mzda
Housing Starts - zahájená výstavba
Chicago PM Index - index Chicagské asociace nákupního managementu (Chicago PM)
Interest Rate - ůroková sazba
Industrial Production - průmyslová produkce
ISM Manufacturing Index - index nákupních manažerů (PMI)
Michigan Consumer Sentiment Index - ukazuje na důvěru spotřebitelů v ekonomickou aktivitu, resp. ukazuje, zda jsou spotřebitelé ochotni utrácet peníze.
New Home Sales - prodeje nových domů
Nonfarm Payrolls - počet zaměstnanců mimo zemědělství, tj v průmyslu a službách
PCE - Personal consumption expenditures - osobní spotřební výdaje
Personal Income - osobní příjmy
PPI - Producer Price Index - index výrobních cen
PPI ex- food & energy , core PPI- index průmyslových cen po vyloučení potravin a energie
Productivity - produktivita
Retail Sales - maloobchodní tržby
Retail Sales ex-autos - maloobchodní tržby očištěné od prodeje automobilů
Trade Balance - bilance zahraničního obchodu
Unemploynment Rate - míra nezaměstnanosti
Wholesales - prodeje do velkoskladů
Komentář k vybraným indikátorům:
Množství peněz v oběhu
Je to celkové množství peněz v oběhu v ekonomice. Hodnoty množství peněz v ekonomice se uveřejňují měsíčně, jejich vyjádřením jsou tzv. měnové agregáty, které se označují velkým M a číslicí, která vyjadřuje míru likvidity dané formy peněz, a to čím vyšší číslo, tím nižší míra likvidity.
M0 = mince, bankovky
M1 = M0 + neúrokové běžné účty, cestovní šeky
M2 = M1 + dohody o zpětném odkoupení v době mezi ukončením a zahájením burzovních a bankovních operací, eurodolary v době mezi zahájením a ukončením burzovních operací, nepřenosné spořitelní vklady a pevné splatné vklady
M3 = termínované vklady velkých nominálních hodnot, dohody o zpětném odkoupení na dobu určitou
M4 = dlouhodobé eurodolary, vkladní knížky, státní cenné papíry na dobu kratší než 1 rok
HDP - Hrubý národní produkt (Gross Domestic Product = GDP)
Celková hodnota zboží a služeb vyrobených v ekonomice za určité časové období, obvykle jeden rok. Míra růstu HDP je primárním indikátorem stavu ekonomiky. HDP je nejširším měřítkem ekonomické aktivity a prakticky všechny další ekonomické indikátory poskytují informace o hrubém národním produktu.
Složky HDP v USA: Spotřeba (56%), vláda (17%), investice (14%), obchod (vývoz - dovoz 13 %), resp. v roce 2019 největší podíl tvořily služby (77,31 %), dále průmysl (18,16 %), zemědělství (0,92 %).
Index spotřebitelských cen (CPI = Consumer Price Index)
CPI je měřítkem cen na spotřebitelské úrovni pro fixní koš zboží a služeb. Je považován za nejdůležitější měřítko inflace.
Složky CPI: domácnost (42%), jídlo (18%), doprava (17%), lékařská péče (9%), oblečení (6%), zábava (4%), ostatní (4%)
Index cen výrobních prostředků (PPI = Producer Price Index)
Index cen výrobních prostředků je podobný CPI, je však měřítkem cen na výrobní úrovni. Zvyšující se hodnota je první známkou tvorby inflačních tlaků, uveřejňován měsíčně.
Složky PPI: Dokončené spotřební zboží (40%), jídlo (26%), kapitálová výbava (25%), energie (9%)
Index vedoucích nákupu, ISM
Index ve zpracovatelském průmyslu, známý také jako index nákupních manažerů (PMI), je měsíční ukazatel ekonomické aktivity v USA založený na průzkumu mezi nákupními manažery více než 300 výrobních podniků. Je považován za klíčový ukazatel stavu americké ekonomiky. „Nulou“ je zde hodnota 50. Nižší číslo představuje kontrakci, vyšší expanzi výrobního sektoru.
Nabídka a poptávka
Cena akcií je velkou měrou ovlivněna budoucím očekáváním investorů. Tento princip se pak promítá do střetu nabídky a poptávky po daném akciovém titulu, celém odvětví popř. i akciích, jako druhu kapitálové investice. Teorie nabídky a poptávky je také nejzákladnějším ekonomickým principem, který řídí ceny výrobků a vysvětluje chování spotřebitele. Rovněž vysvětluje, proč následující faktory ovlivňují ceny směrem nahoru či dolů.
Rovnovážná cena
- cena je stanovena, když nabídka zboží na určitém trhu odpovídá poptávce
- pro výrobce je to cena, která maximalizuje výnosnost výrobku
Zákon nabídky a poptávky (hlavní principy)
Poptávka < Nabídka - Ceny jdou dolů (recese)
Poptávka = Nabídka - Ceny jsou stabilní
Poptávka > Nabídka - Ceny jdou nahoru (inflace)
Politické zprávy
Ekonomické indikátory a nabídka a poptávka nejsou jedinými faktory ovlivňující chování investorů. V dobách jakýchkoli politických problémů, krize či války investoři nevěnují pozornost zdraví ekonomiky, snaží se především minimalizovat své investiční riziko a obvykle upřednostňují nákup obligací před akciemi, snaží se nakoupit bezpečnou měnu, za níž je tradičně považován americký dolar, a v poslední době i švýcarský frank. Za nejbezpečnější komoditu je pak považováno zlato.
Odvětvová analýza
- snaží se odhalit rozdílné hospodářské charakteristiky v jednotlivých odvětvích a prognózovat jejich budoucí vývoj. Analyzuje se především:
- nákladová stránka výroby
- míra zisku
- podíl na trhu
- vývozní schopnosti
- inovační očekávání atd.
Analýza konkrétního akciového titulu
- vychází z toho, že akcie má svoji vnitřní hodnotu. Existují dvě základní metody k výpočtu vnitřní hodnoty akcií.
- substanční metoda
- výnosová metoda
Substanční metoda: při stanovení vnitřní hodnoty akcie substanční metodou se vychází ze zveřejněné bilance a výsledovky akciové společnosti.
AKTIVA - ZÁVAZKY = KNIŽNÍ HODNOTA + NEVYKÁZANÁ AKTIVA V BILANCI + TICHÉ REZERVY = SUBSTANČNÍ HODNOTA : POČET AKCÍI = VNÍTŘNI HODNOTA AKCIE
Výnosová metoda: nejvíce používaným ukazatelem je poměr mezi kurzem a ziskem (P/E ratio). Tento ukazatel udává, kolikrát je zisk v jedné akcii obsažen. Přičemž platí, čím nižší koeficient, tím je akcie levnější. P/E je jen pomocný ukazatel a slouží nám jen při srovnávání akcií ze stejného odvětví a ze stejné země.
EPS - earnings per share - je počítán jako čistý zisk společnosti rozdělený mezi vydané kmenové akcii
Beta koeficient - korelační koeficient vyjadřující změnu ceny daného akciového titulu v porovnání s trhem (indexem), jako celkem. Tedy je-li Beta:
= 1 - akcie posiluje a oslabuje stejně rychle jako trh
> 1 - akcie posiluje i oslabuje rychleji než trh
< 1 - akcie se pohybuje stejným směrem jako trh, ale pomaleji
< 0 - akcie se pohybuje proti trhu. Pokud trh oslabuje, titul posiluje a naopak. Tento druh je zajímavý především v době dlouhodobých propadů.
Tržní kapitalizace - vyjadřuje v tržních cenách celkovou hodnotu upsaných akcií emitentem. Podle velikosti tržní kapitalizace se akcie dělí na tzv.: Small Cap, Middle Cap, Big Cap.
Konkrétní očekávání trhu ve vztahu ke zprávám
"Kupuj, když se o tom šeptá, prodávej, když je to novinka!" či také "Kupuj fámu, prodávej zprávy" ("Buy the rumour, sell the news"). Tento princip je založen na pozorování, že se ceny pohybují primárně podle očekávání určitých událostí, ekonomických údajů a politických zpráv spíše než na údajích či zprávách skutečných/oznámených. Zvláště v případě ekonomické statistiky je to očekávání a předpověď určitých podmínek vně hospodářství, co pohybuje cenami nahoru či dolů. Jakmile byly údaje uveřejněny jako očekávané, trhy mají většinou tendenci jít při příjmu a interpretaci těchto údajů zpět.
Toto platí i pro uveřejňované hospodářské výsledky jednotlivých společností a vysvětluje reakci trhu, kdy společnost uveřejní menší ztrátu za dané časové údobí, než se čekalo a její akcie na trhu zhodnotí a oproti tomu společnost uveřejnivší menší zisk, než se čekalo a razantně propadne.
Další oceňovací modely či ukazatele:
Ocenění podniku jako celku vychází z toho, že celková hodnota podniku není prostým součtem hodnot jednotlivých aktiv, ale že je dána užitkem, který podnik poskytuje svému majiteli. Užitkem jsou budoucí výnosy (zisk, cash flow), které podnik přinese. V tomto případě vycházíme z toho, že podnik bude existovat i v budoucnosti (tzv. Going concern princip - princip pokračujícího podniku), že tedy nejde o podnik v likvidaci.
Free Cash Flow to Firm (FCFF) - metoda měření ziskovosti firmy po odečtení všech výdajů a reinvestic
Výpočet: FCFF = provozní cash flow - výdaje - daně - změny v NWC - změny v objemu investic
NWC (provozní kapitál) = oběžná aktiva - krátkodobé závazky
Discounted (Free) Cash Flow (DCF, DFCF) - Metoda diskontovaného peněžního toku
Tato metoda je jednou z nejlepších oceňovacích metod, která se dnes používá ke stanovení vnitřní hodnoty akcie. Je založena na projekci budoucího (free) cash flow. Výhodou metody DCF je, že jsou propočítány budoucí finanční výsledky, naopak nevýhodou tohoto modelu je, že prognóza budoucích finančních výsledků je ovlivněna vlastním úsudkem analytika. Porovnání ve skupině srovnatelných společností je více nezávislé na úsudku analytika, ale je obvykle založeno na současných finančních výsledcích, které se mohou od výsledků budoucích lišit. Pokud hodnota DCF vyšší než současná tržní hodnota, indikuje to podcenění akcie.
Výpočet:
Dividend Discount model (DDM) - Dividendový diskontní model. Metoda oceňování akcie za pomoci očekávané dividendy a diskontování jí do současné ceny. Pokud je získaná hodnota za pomoci tohoto modelu vyšší, než za kterou se akcie obchoduje, pak je akcie podhodnocena (příp. naopak).
Výpočet: DDM=dividenda / diskontní sazba - % meziroční růst dividendy
Economic Value Added (EVA) - metoda ekonomické přidané hodnoty. Finanční ukazatel, který lze definovat jako rozdíl mezi čistým provozním ziskem a kapitálovými náklady (ocenění pomocí srovnání návratnosti kapitálu s nákladem na tento kapitál)
EVA = čistý provozní zisk po zdanění (NOPAT) - celkový kapitál * náklady na kapitál
NOPAT = EBIT * (1-t)
t = sazba daně
Poměrové ukazatele:
Finanční poměrové ukazatele (financial ratios) charakterizují vztah mezi dvěma nebo více absolutními ukazateli pomocí jejich podílu. Poměrové ukazatele umožňují získat rychlý přehled základních finančních charakteristik zkoumaného podniku. Určitým nedostatkem poměrových ukazatelů je nízká schopnost vysvětlovat jevy.
Ukazatele rentability (výnosnosti, ziskovosti, profitability ratios). V praxi patří k nejsledovanějším ukazatelům vzhledem k tomu, že informují o efektu, jakého bylo dosaženo vloženým kapitálem.
Rentabilita aktiv - čistý zisk/A (ROA - Return on Assets). Ukazatel ROA poměřuje zisk s celkovými aktivy investovanými do podnikání bez ohledu na to, z jakých zdrojů jsou financována.
Rentabilita vlastního kapitálu - čistý zisk/VK (ROE - Return on Equity). Míra ziskovosti z vlastního jmění je ukazatelem, jímž vlastníci (akcionáři, společníci a další investoři) zjišťují, zda jejich kapitál přináší dostatečný výnos, zda se využívá s intenzitou odpovídající velikosti jejich investičního rizika.
Rentabilita tržeb - čistý zisk/tržby (ROS - Return on Sales) Ukazatel zisku v poměru k tržbám vyjadřuje schopnost podniku dosahovat zisku při dané úrovni tržeb, kolik dokáže podnik vyprodukovat „efektu"- na 1 Kč tržeb.
Ukazatele zadluženosti:
Ukazatele zadluženosti udávají vztah mezi cizími a vlastními zdroji firmy, měří rozsah, v jakém firma používá k financování dluhy (tedy zadluženost firmy). Zadluženost není pouze negativní charakteristikou firmy. Její růst může přispět k celkové rentabilitě a tím i k vyšší tržní hodnotě firmy, avšak současně zvyšuje riziko finanční nestability.
Celková zadluženost (cizí zdroje/celková aktiva) je základním ukazatelem zadluženosti. Obecně platí, že čím je jeho hodnota vyšší, tím je vyšší i riziko pro věřitele. Ovšem pro jeho hodnotu neexistují nějaké přesné zásady, je vždycky třeba posuzovat ji v souvislosti s celkovou výnosností, kterou podnik dosahuje z celkového investovaného kapitálu, i v souvislosti se strukturou cizího kapitálu.
Komparativní analýza - SWOT (silné stránky - slabé stránky - příležitosti - hrozby)
Je analýza jednotlivých firem a porovnání s příslušnými sektory. Dále se jednotlivá akcie může porovnávat v předem daných ukazatelích v rámci určité skupiny akcií, odvětví, průmyslu či celého trhu.
Riziková analýza
Zde zkoumáme investiční nástroje, akcie daných společností, podle jejich likvidity (denního objemu obchodovaných kusů), zpravidla úzce korelované s tržní kapitalizací.
Dalším aspektem rizikové analýzy je přihlédnutí k ohodnocení předních světových kreditních ratingových agentur jako jsou Standard & Poor's, Moody's Investor Services, Fitch Ratings. Stejně tak je třeba brát v úvahu další rizikový axiom, konkrétně faktor Beta (volatilita) konkrétní akcie či celého akciového indexu (DJIA, Nasdaq Composite apod.).
Fundamentální analýza - zpravodajství
Otázky a odpovědi Fundamentální analýza
Co je to Fundamentální analýza?
Dává nám odpověď na otázku, co máme koupit či prodat. Popisuje nám sílu národních ekonomik, vývoj jednotlivých odvětví a z nich pak ukazují na nejlepší společnost. Fundamentální analýza se podle toho rozděluje na globální, v rámci níž se zkoumají inflace, nezaměstnanost, hrubý domácí produkt, výše úroků a obchodní bilance, dále pak odvětvovou a firemní. Je to způsob jak nejlépe zhodnotit základní údaje o každém emitentovi cenného papíru, jeho postavení v rámci odvětví, zda disponuje či nedisponuje monopolní silou, hospodářské výsledky, výši základního jmění. Samozřejmě to však předpokládá, že se plně spoléháte na dostupné materiály jako např. na výroční zprávy, propagační brožury apod. Výsledkem fundamentální analýzy by měl být výběr vhodného papíru k nákupu a stanovení správné "vnitřní hodnoty", za kterou se ještě vyplatí danou akcii nakoupit. Tedy ceny, která se vypočte na základě finančních ukazatelů příslušné firmy.