Stanovisko předsedy legislativní rady vlády
Materiál legislativní povahy lze na program schůze vlády zařadit jen tehdy, je-li k němu vypracováno stanovisko Legislativní rady vlády nebo stanovisko předsedy Legislativní rady vlády a bylo-li toto stanovisko vloženo do elektronické knihovny ve stanovené lhůtě [čl. V odst. 4 Jednacího řádu vlády]. Z koordinační úlohy ministra a předsedy Legislativní rady vlády plyne mj. povinnost předkládat vládě stanoviska Legislativní rady vlády nebo stanoviska předsedy Legislativní rady vlády k návrhům věcných záměrů zákonů, k návrhům zákonů a k návrhům nařízení vlády [čl. VIII písm. b) Jednacího řádu vlády].
Legislativní rada při výkonu své působnosti posuzuje legislativní návrhy (věcné záměry zákonů, návrhy zákonů a návrhy nařízení vlády) z toho hlediska, zda
a) jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními sou částmi právního řádu České republiky,
b) jsou v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je České republika vázána,
c) jsou v souladu s právem Evropských společenství a Evropské unie,
d) jsou ve všech svých částech a jako celek nezbytné,
e) jejich obsah je přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován a je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu,
f) bylo provedeno hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA).
Předseda LRV může rozhodnout, že legislativní návrh nebude projednán LRV a že k němu bude vypracováno stanovisko předsedy LRV, jestliže jde o úpravu, která
a) nemá, v případě věcného záměru zákona nebude mít, formu komplexního zákona (nikoliv novely zákona),
b) neobsahuje zásadní legislativní problémy ani nedostatky v hodnocení dopadů regulace, jejichž řešení si vyžaduje projednání návrhu LRV, nebo
c) je časově naléhavá.
Předseda LRV při rozhodování, zda legislativní návrh bude projednán LRV, nebo zda k němu bude vypracováno stanovisko předsedy LRV, přihlíží rovněž ke kapacitním možnostem LRV.
Podrobnosti upravuje Statut Legislativní rady vlády v čl. 4.
?