Zákonné zmocnění k vydání prováděcího právního předpisu
Podle čl. 79 odst. 3 Ústavy ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.
Jestliže zákon předpokládá vydání vyhlášky (nařízení vlády), musí zmocnění k jejímu vydání
a) označit orgán, který vyhlášku vydá,
b) vymezit konkrétní věci, které mají být vyhláškou upraveny (nestačí pouhý odkaz na určité ustanovení právního předpisu, ani obecné zmocnění k úpravě podrobností), a rozsah, v jakém mají být upraveny; zejména v případech, kdy má být podle zákonného zmocnění konkretizován ve vyhlášce číselný údaj, musí zákonné zmocnění k vydání vyhlášky obsahovat rovněž kritéria, jakými se má příslušný orgán při konkretizaci výše číselného údaje ve vyhlášce řídit.
Zmocnění k vydání vyhlášky se zpravidla uvádí v rámci závěrečných ustanovení zákona. V případech, kdy v některých ustanoveních právního předpisu se v rozsahu podle odstavce 1 písm. b) vydání vyhlášky předpokládá, orgán, který má vyhlášku vydat, se zde neuvádí a uvede se až v závěrečných ustanoveních zákona obsahujících zmocnění k vydání prováděcího předpisu; v tomto případě postačí ve zmocnění k vydání vyhlášky již jen odkázat na ustanovení zákona, v němž se vydání vyhlášky předpokládá.
Zákonné zmocnění k vydání nařízení vlády se uvede například slovy
a) "Vláda stanoví nařízením ...", nebo
b) "Vláda může nařízením stanovit ..., jestliže ... ", a to v případě, kdy vydání nařízení vlády je ve zmocnění zároveň vázáno na vznik určitých okolností, které mohou nastat v budoucnosti.
Zákonné zmocnění k vydání vyhlášky se uvede například slovy
a) "Ministerstvo . ... stanoví vyhláškou ...", nebo
b) "Ministerstvo může vyhláškou stanovit ..., jestliže ...", a to v případě, kdy vydání vyhlášky je ve zmocnění zároveň vázáno na vznik určitých okolností, které mohou nastat v budoucnosti.
Návrhy prováděcích právních předpisů nutno připravit tak, aby nabyly účinnosti v týž den, v němž nabude účinnosti ustanovení zákona, k jehož provedení jsou vydávány.
Podrobnosti stanoví Legislativní pravidla vlády v čl. 49.
Příbuzné stránky
- Právní Auditor Oddělení Metodiky Právního Auditu Odboru Právní Metodiky, nejvyšší mzda - Volná místa
- Právní zástupce oddělení právního jednání odboru právních služeb - nabídka práce
- Právní auditor oddělení právního jednání a auditu odboru právních služeb - nabídka práce
- Referent - právní auditor oddělení metodiky právního auditu odboru právní metodiky - nabídka práce
- Právní Auditor/Auditorka Oddělení Metodiky Právního Auditu Odboru Právní Metodiky, nejvyšší mzda - Volná místa
- Právní auditor v odboru právních služeb, oddělení právního jednání a auditu - nabídka práce
- Právní Auditor Oddělení Právního Jednání A Auditu Odboru Právních Služeb - Volná místa
- Právní auditor oddělení právního jednání a auditu odboru právních služeb úp střední čechy - nabídka práce
- Právní auditor/auditorka oddělení právního jednání a auditu odboru právních služeb - nabídka práce
- Referent/referentka právní agendy oddělení legislativního a právního odboru kontrolního a právního - nabídka práce
- Právní Auditor Oddělení Metodiky Právního Auditu Odboru Právní Metodiky - Volná pracovní místa
- Referent/Referentka Právní Agendy Oddělení Legislativního A Právního Odboru Kontrolního A Právního - Volná místa
?