Philip Morris sází na nová zařízení jako IQOS, umožňující
kouření bez hoření tabáku
30. 3. 2017 16:32:00
Společnost Philip Morris celosvětově od roku 2008 investovala již
více než 3 mld. USD do vývoje nových platforem, které by mohly
přinést revoluční změny do tabákového průmyslu. Jednou
z takových platforem je IQOS, přístroj, kde se v lehkém 9,5
centimetru dlouhém těle skrývá akumulátor a kovový trn, který po
nabití strojku ve speciální nabíječce ohřívá vložený tabák
zhruba na třetinu teploty běžné zapálené cigarety. Vzhledem
k tomu, že tabák nehoří, nevdechujekuřák kouř plný dehtua
spalin, ale jen nikotinovou párua netvoří se ani popel. Teoreticky by
tento způsob inhalace měl být zdravější než klasické kouření
cigaret.
Philip Morris po premiéře v Japonsku a Itálii prodává tento produkt
už také v Portugalsku, Rumunsku, Rusku, Švýcarsku a na Ukrajině. Do
konce letoška by měl být IQOS k mání už zhruba ve 20 zemích. V
Itálii vyjde samotný strojek v přepočtu zhruba na 1900 korun.
Krabička 20 náplní Marlboro pak na přibližně 120 korun.O
potenciálním uvedení produktu v České republice bude informovat
představenstvo společnosti na své valné hromadě 28. dubna 2017.
V japonském městě Sendai, kde bylo zavedení IQOS zatím
nejúspěšnější, dosahuje odhadovaný tržní podíl IQOS a jemu
podobných zařízení na celkovém trhu s tabákem 20 % a během
následujících dvou let se očekává jeho nárůst na 30 %. Pokud
bychom vývoj v Sendai aproximovali na celé Japonsko, 30% podíl by
reprezentoval přibližně 50 miliard kusů cigaret. PMI v roce 2016
plně vyprodala svoji kapacitu, když prodala celosvětově
7,4 miliardy krabiček, obsahujících 20 kusů speciálních cigaret
do IQOS zařízení, které v průměru stojí 1,55 EUR za krabičku.
Pro rok 2017 společnost odhaduje prodej 32 miliard krabiček a
usilovně se snaží zvýšit kapacitu. To by mohlo zvýšit
celosvětové tržby společnosti o 6 % (1,6 mld. USD) a další 2 % by
mohly přidat prodeje zařízení, pro která společnost zřizuje
speciální obchody ve stylu podobném Apple nebo Nespresso Boutique.
Zavádění nových tabákových produktů je v Evropě díky
přísnějším zákonům a tvrdší regulaci výrazně složitější a
pomalejší. Nicméně společnost předpokládá, že dosažení 2-3%
tržního podílu, který je zásadní pro masové přijetí nového
produktu, je při vhodně zvolené marketingové strategii reálné.
V případě České republiky, kde se roční prodej cigaret pohybuje
okolo 19 miliard kusů ročně, by 3% podíl mohl znamenat přínos 3-4
mld. CZK do tržeb společnosti.