Vánoce jsou sice za námi, to ale rozhodně neznamená, že by nákupní šílenství skončilo. Jednak spousta lidí našla mezi dárky obálky s penězi a navíc začaly povánoční výprodeje, ve kterých obchodníci slibují až osmdesátiprocentní slevy. Ale není všechno zlato, co se třpytí.
"1 + 1 zdarma, krach cen, totální výprodej, slevy až 80 %, vše za polovinu – podobnými nápisy se obchodníci snaží vzbudit dojem, že levnější už to nebude a je třeba bez váhání nakoupit právě u nich. Výprodeje jsou, byly a budou populární, ale chcete-li opravdu ušetřit, je potřeba zachovat chladnou hlavu," varuje spotřebitelská organizace dTest.
Každá podobná akce je totiž promyšleným krokem obchodníků. Schválně až příště půjdete kolem výlohy, kde jsou vypsané osmdesátiprocentní slevy, zajděte blíž a podívejte se, jestli před číslicí 80 není malé až.
"Zboží s nejvyšší uvedenou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněno," popisuje Lukáš Zelený z dTestu.
A dodává, že pokud vám částky před a po na cenovce nesedí, neváhejte se obrátit na Českou obchodní inspekci. Může se totiž jednat o klamání zákazníků a za to jsou mastné pokuty.
Při nákupu čehokoli také rozhodně neuškodí mít přehled o tom, kolik konkrétní věc běžně stojí. To, že jeden obchod zlevní pomeranče o polovinu ještě neznamená, že jinde je neseženete za stejnou či lepší cenu i bez slev.
"Hranici mezi marketingem a klamavou obchodní praktikou už překračují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele. Někteří obchodníci se uchylují i k dočasnému navýšení ceny, aby ji pak mohli snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu," uvádí další triky dTest.
Rozhodně také není pravda, že na zboží ve slevě není záruka či že je nějak zkrácená či omezená. Záruka je stejná - výjimkou je pouze situace, kdy je něco zlevněné kvůli nějaké vadě - třeba křivě našitému zipu. Tuhle vadu pochopitelně reklamovat nemůžete, jiné ovšem už ano.
Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
Zařazeno | st 27.12.2017 17:12:00 |
---|---|
Zdroj | tn.cz Mediafax Nova Ekonomika |
Originál | tn.nova.cz/ext/aby-sleva-opravdu-byla-slevou-na-tohle-si-dejte-pozor.html |
Přílohy |