Dnes je poměrně těžké predikovat, jak žhavé to bude s elektrifikací automobilové dopravy. A ještě těžší je odhadnout, které automobilky budou v honbě za touto elektrifikací vítězi a které se budou pohybovat na opačném konci pelotonu. Jak jsem tu psal před časem, řešením tohoto investičního dilematu může být nákup společností, které stojí v celé výrobně-uživatelské vertikále pod „frontovou linií“, tedy například výrobců pneumatik. A podobné je to s autonomním řízením.
Pokud bychom si měli tipnout, které společnosti budou v čele pokroku směrem k samořídícím autům, asi bychom vybírali ze skupiny tvořené Alphabetem, Applem, Teslou a jim podobným. Často je v této souvislosti také zmiňována NVIDIA. Na Fool.com ale můžeme narazit na tezi tvrdící, že nejlepší sázkou mohou být staří dobří výrobci počítačových pamětí DRAM. Příčina je jednoduchá – ať již vyhraje kterákoliv autonomní technologie, bude potřebovat velké množství paměti, a konkrétně DRAM.
Její výroba je dnes již značně komoditizovaná. Na Fool.com ovšem tvrdí, že odvětví si již prošlo velkou vlnou bankrotů a konsolidace. Trhu tudíž dominují tři hlavní hráči, kteří drží asi 95% podíl: Micron, SK Hynix a Samsung. Že nejde o odvětví pro slabé povahy ukazuje i následující graf, který popisuje vysoce cyklický vývoj prodejů pamětí:
Ředitel Micronu Sanjay Mehrotra před nedávnem poukázal na to, že plně autonomní vozy budou muset zpracovávat obrovské množství dat a informací a dělat miliony rozhodnutí během setiny sekundy, aby zajistily bezpečný a pohodlný transport pasažérů. Bloomberg zase poukazuje na to, že v roce 2016 bylo vyrobeno asi 11,1 milionů serverů, které svou kapacitou odpovídají tomu, jak by měla být paměťově vybavena samořídící auta. Současný počet prodaných aut ročně se pohybuje kolem 88 milionů, takže „poptávka po DRAM by teoreticky mohla vzrůst osmkrát“. Micron přitom nyní generuje výrobou serverů asi 15 % svých tržeb (zhruba to samé platí o SK Hynix). Podívejme se na něj detailněji.
Jak ukazuje následující graf, s Micronem se investoři rozhodně nenudí, ale pokud vydrželi i kolaps roku 2015, vyplatilo se jim to. Vysoká volatilita posledních let totiž jde ruku v ruce s návratností několikanásobně převyšující návratnost celého trhu:
Zdroj: Morningstar
Tabulka ukazuje, že volatilita není dána jen náladami investorů, ale i vysokou proměnlivostí aktuálních čísel, která by nás po zhlédnutí prvního grafu ale neměla překvapit. Firma byla během posledních pěti let na provozní úrovni schopna vydělat 5,9 miliardy dolarů (2017) i pouhých 170 milionů dolarů. Na volném toku hotovosti (to, co jí zbylo po investicích) loni vydělala 3,4 miliardy dolarů, rok předtím ovšem prodělala 2,6 miliardy dolarů. Hrát si při takové proměnlivosti s valuací je hrou skutečně teoretickou, ale pro zajímavost:
Kapitalizace dosahuje 50,8 miliard dolarů. Ospravedlnilo by jí například ono volné cash flow roku 2017 rostoucí dlouhodobě o 5 % ročně. Popsaná „autonomní“ investiční teze pak má jistě dobré rácio, obávám se ale, že v případě Micronu by o ní měli uvažovat pouze investoři vyhledávající i adrenalin.
Zařazeno | st 24.01.2018 18:01:00 |
---|---|
Zdroj | Patria |
Originál | patria.cz/zpravodajstvi/3736124/nejlepsi-akciove-sazky-na-samoridici-auta.html |
Přílohy | |
Kategorie | Události |