Budeme jen druhořadou produkční zemí, anebo státem, ve kterém se tvoří práce a alokuje zisk?
Cesta k úspěchu povede přes schopnost firem inovovat.
“Schopnost pružně se přizpůsobovat rychle se měnícímu okolí je v současnosti již nejen podmínkou úspěchu, ale také samotného přežití,“ tvrdí Tomáš Salomon, šéf České spořitelny. Právě největší domácí banka věnuje podpoře inovací značnou pozornost. Tradičně byla Česká spořitelna partnerem Týdne inovací, který se letos uskutečnil koncem května.
Účastníci z celého světa si vyměňovali poznatky, jak k inovacím přistupovat. Důraz kladli také na cirkulární ekonomiku a dopad inovací na životní prostředí. „U každého nového nápadu musíme zvažovat, zda je rozumné jej vůbec uvádět v život,“ zdůraznil izraelský profesor Michael Gozin, který se podílel na vývoji systému pro výrobu bioplastu z mořských řas.
Cirkulární ekonomikou se inspirovaly i další z prezentovaných řešení – ať již se jedná o využití použitého kuchyňského oleje k produkci plastových výrobků, anebo spojení cirkulární ekonomiky s módou, kdy výrobce oděvů nabízí i jejich odkup a následný přeprodej v second-hand obchodech.
Zapojení soukromého kapitálu podpoří odpovědnost
Odpovědnost je nezbytná i při financování inovačních projektů, které nesmí být prvoplánové, zdůraznil odborník na umělou inteligenci Tomáš Mikolov, který pracoval i pro americkou společnost Facebook. Některé projekty jsou založené na principu, že napřed předstírají inovaci, získají na ni zdroje, a teprve pak vyhledávají lidi, kteří projekty vymyslí a uvedou do praxe,“ uvedl Mikolov.
Efektivitu financování inovačních projektů posiluje zapojování soukromého kapitálu. Jedním z lídrů financování inovací v Česku je Česká spořitelna. Financování inovací patří k jejím prioritám již více než pět let. Například jen ve spolupráci s Evropským investičním fondem banka profinancovala téměř 200 projektů v hodnotě před 3 miliardy korun. V rámci programu InnovFin podepsala spořitelna úvěry v objemu cca. 77 mil EUR, z čehož za rok 2018 byly podepsány úvěry v objemu kolem 35 mil. EUR.
„Lze očekávat, že v budoucnu se s pomocí bank budou do financování inovačních programů zapojovat i další zdroje soukromého kapitálu,“ zdůrazňuje Ladislav Dvořák, manažer kompetenčního centra znalosti trendů a trhů České spořitelny.
Loňský průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a České spořitelny ukázal, že dvě třetiny malých a středních podniků investují více jak 10 procent svého obratu. To představuje dvacetiprocentní nárůst za posledních pět let. Hlavním cílem inovací je podle 51 % oslovených firem jejich snaha navýšit tržby. Třetina míří na zvýšení konkurenceschopnosti a pouze 4 % podniků usilují o získání patentů.
Téměř 40% podnikatelů se hlásí k produktovým inovacím, stále však převažují inovace procesní.
Digitální banka budoucnosti bude komunikovat přes chatbot
Inovace představila i Česká spořitelna. V rámci svých procesů banka například zavedla aplikaci na jednoduché elektronické vyplňování daňového prohlášení pro zaměstnance. Administrativu vzdělávacích kursů pro zaměstnance banka svěřila robotickému softwaru, který automaticky vypisuje nejen jejich termíny, ale také vyhodnocuje podle počtu přihlášených účastníků, jestli se kurz má konat nebo ne, resp. lektorovi zašle zpětnou vazbu na jeho přednášku. K designování nového typu poboček začala spořitelna využívat virtuální realitu. „Předpokládáme, že díky možnosti odladit ergonomii nové pobočky ve virtuálním prostředí uspoříme až 90 % nákladů na dodatečné interiérové a stavební úpravy. Zároveň plánujeme využít virtuální realitu v tréninku bankovních poradců, kteří začínají působit v našich nových pobočkách. Trénink v rámci virtuální pobočky našim poradcům usnadní adaptaci a zlepší zákaznickou zkušenost našich klientů,” říká Antonín Kratochvíl, expert inovací tribu asistované kanály v České spořitelně.
Produktové inovace jsou v případě spořitelny patrné zejména v digitálním světě. Inovační vizi představil na konferenci v rámci Týdne inovací i Filip Zeman, který ve spořitelně šéfuje dennímu retailovému bankovnictví. “Každý z nás je rád obsluhován. Dnešní internetová bankovnictví jsou ale samoobsluhy, musíte najít správný formulář, správně odeslat,“ popisuje Zeman. „Ve spořitelně věříme, že kontaktní metodou budoucnosti je messaging, chatting s poradcem či umělou inteligencí. Při zadávání platby již nebudu muset hledat formulář, bude stačit, když jen napíšu “pošli peníze tomu a tomu”, zdůraznil Filip Zeman.
Autor článku: František Bouc
Fotografie:
Zařazeno | út 25.06.2019 08:06:00 |
---|---|
Zdroj | AMSP |
Originál | amsp.cz/inovace-jsou-podminkou-preziti-musi-byt-ale-rozumne-a-financovane-i-soukromym-kapitalem/ |
Kategorie | Zpravodaj AMSP ČR |