Zničení mostu si na středu naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Fakulta stavební Českého vysokého učení technického (ČVUT). Smyslem bylo otestovat novou technologii pro zesílení mostní konstrukce. Ta zafungovala na výbornou, protože místo původních třinácti most unesl 455 tun.
Most v Petrově nad Desnou na Šumpersku v Olomouckém kraji z roku 1906 se nacházel v havarijním stavu, a proto ho bylo potřeba vyměnit za nový. Původní most se vědci rozhodli využít k řadě zkoušek, při kterých ho zcela zničí. Zkoušky mimo jiné otestovaly technologii SMA, která pomáhá zpevnit mostní konstrukci.
Technologie SMA (Shape memory alloys) zahrnuje materiály s tvarovou pamětí. Podle Pavla Ryjáčka z Fakulty stavební ČVUT se jedná o první reálné využití této technologie na mostní konstrukci.
"Most bude zatěžován prostřednictvím silničních panelů a následně pomocí štěrkem naplněných "bigbagů" do dosažení porušení konstrukce" vysvětlil Ryjáček. Od ranních hodin tedy začalo zatěžování, v jehož průběhu probíhala řada měření. Podle propočtů přítomných expertů měl most prasknout dopoledne při nákladu o hmotnosti přibližně 250 tun.
To se však nestalo a zatěžování probíhalo do odpoledních hodin, dokud nebyl naložen poslední pytel se štěrkem. Most tedy udržel zátěž 455 tun, a proto se vědci rozhodli pomocí jeřábu do pořádně zatížené konstrukce narážet betonovými panely.
Výsledek popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl, více ve videu:
S možností, že most nespadne, experti nepočítali. Zkoušku však lze považovat za úspěšnou, protože testovaná technologie zafungovala a přinesla cenné poznatky, které se mohou použít u jiných mostů. Ve čtvrtek bude náklad jeřábem zase složen, konstrukce bude rozřezána a část mostu poputuje do muzea.
Zařazeno | čt 01.08.2019 11:08:00 |
---|---|
Zdroj | tn.cz Mediafax Nova |
Originál | tn.nova.cz/ext/s-tim-experti-nepocitali-most-unesl-455-tun-a-stale-stoji.html |