- Situace českých exportérů se mírně zhoršila. Nárůst objemu vývozu deklaruje 32 % exportérů, o 10 p.b. méně než loni.
- Index dlouhodobého exportního sebevědomí letos dosáhl pouze hodnoty 22 bodů a blíží se tak k minimu z krizového roku 2008
- Největší příležitosti vidí exportéři hlavně na nových trzích a u nových obchodních partnerů.
Praha, Klášter minoritů sv. Jakuba, 14. října 2019: Společnost DHL Express představila výsledky letošní 28. vlny Exportního výzkumu DHL, jež ukazuje, že očekávání tuzemských exportérů s ohledem na budoucí vývoj jsou spíše pesimistická. Podle nejnovějších výsledků se situace českých vývozců meziročně zhoršila. Přestože téměř polovina exportérů (49 %) hodnotí objem vývozu za posledních 12 měsíců stabilně, podíl exportérů, kteří deklarují nárůst exportovaného objemu, poklesl na 32 % oproti loňským 42 %. Snížení objemu exportu však jen uvádí necelá pětina exportérů (19 %).
Exportní výzkum již 20 let mapuje názory předních českých exportních firem na aktuální exportní trendy, jejich zkušenosti s obchodováním na zahraničních trzích, očekávání a hodnocení budoucího vývoje. Výzkum se provádí na základě dotazování ředitelů a členů top managementu 300 českých exportních firem, které náhodným výběrem z exportní databáze zajišťuje společnost GfK.
"Letošní výzkum ukázal, že očekávání českých vývozců ohledně objemu exportu v příštích 12 měsících jsou ve srovnání s předešlými roky spíše pesimistická. Nárůst objemu exportu předpovídá třetina exportérů (33 %). Oproti roku 2018 se jedná o výrazný pokles o 10 procentních bodů. Po letech stagnace v této kategorii poměrně výrazně vzrostl podíl exportérů, kteří v příštím roce očekávají pokles objemu vývozu, na 12 % z loňských 5 %. Index dlouhodobého exportního sebevědomí, který v posledních šesti letech osciloval v intervalu 39 až 45 bodů, letos dosáhl pouze hodnoty 22 a blíží se tak k minimu z krizového roku 2008," uvedl obchodní ředitel DHL Express pro Českou republiku Jakub Tomšovský.
Obchodní válka mezi USA a Čínou jako riziko pro český export
Podle více než tří čtvrtin českých vývozců (82 %) jsou podmínky pro export firem v České republice stabilní. Celých 10 % exportérů však hodnotí vývoj podmínek za poslední rok negativně. Lze říci, že větší je podíl exportu na celkovém obratu firmy, tím častěji mluví jejich představitelé o zhoršujících se podmínkách.
"Za dva nejvýznamnější faktory, které napomáhají exportu, považují exportéři stejně jako v minulém roce vlastní aktivitu a zlepšení jejich spolupráce se stávajícími partnery. Třetím nejvýznamnějším faktorem, a prvním z kategorie externích vlivů, který výzkum odhalil, je vyšší poptávka po zboží. Oproti roku 2018 však tento faktor zaznamenal výrazný pokles (z loňských 64 % na letošních 56 %). Pětici nejdůležitějších faktorů pro růst exportu uzavírají stejně jako loni nový obchodní partner a nové technologie výroby," komentoval Jakub Tomšovský z DHL Express.
Největší riziko pro český export vidí exportéři, i přes výrazný pokles oproti loňskému roku o 18 procentních bodů, ve změnách v kurzech měn. "Dalšími výraznými riziky, jejichž vnímání oproti loňsku výrazně vzrostlo, jsou příchod další globální ekonomické krize (toho se obává 12 % exportérů), brexit (12 %) a růst nákladů (10 %)," komentoval výsledky výzkumu Petr Megela, konzultant GfK Czech.
A v čem vidí čeští exportéři největší příležitosti pro zvýšení exportu? V rámci ekonomické oblasti jsou to nejčastěji nejen nové trhy a obchodní partneři (pro 17 % společností), zvyšování konkurenceschopnosti českých firem (7 %), inovace (6 %), ale také například upevňování vztahů se stávajícími partnery. Zajímavé je, že oproti minulým rokům vidí exportéři méně často příležitost v oblasti politiky (měnová politika, podpora, regulace), když zde došlo k meziročnímu poklesu o 6 procentních bodů.
Německo, Rusko i Čína
Téměř všichni čeští exportéři (98 %) míří se svými produkty a službami do zemí Evropské unie. Druhým nejčastějším teritoriem pro export pak je Rusko a státy bývalého Sovětského svazu (42 %). Na třetím místě se na rozdíl od loňského roku umístila Čína a oblast jihovýchodní Asie (26 %) následována zeměmi Blízkého a Středního východu (24 %). K významnému poklesu došlo v případě vývozu do Severní Ameriky, kam dle výsledků výzkumu vyváží 23 % českých exportérů. Tento pokles lze spíše hodnotit jako návrat k situaci v minulých letech.
Pro příští rok očekávají čeští exportéři menší nárůst objemu vývozu téměř ve všech dotazovaných teritoriích. U států EU čeká nárůst exportu pouze 29 % vývozců, což oproti roku 2018 představuje pokles o 14 procentních bodů. Nárůst objemu exportu očekává méně vývozců (40 %) i v případě Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu, kde v posledních 3 letech tento podíl neustále narůstal.
"Jak 28. vlna Exportního výzkumu ukázala, největší exportní potenciál podle českých exportérů do budoucna představují tradičně Německo, Rusko, Čína a Polsko. Pětici zemí s největším potenciálem uzavírají Spojené státy americké, které odsunuly Slovensko, jež se loni na nacházelo na páté příčce. Podobně jako v předchozích třech letech, i letos se zvýšil podíl firem, které vidí Čínu jako největší exportní příležitost do budoucna (10 %). K mírnému nárůstu došlo také u Ruska, zde se však jedná spíše o návrat do období kolem roku 2015. První příčku i přes mírný pokles hájí Německo, které považuje za největší exportní příležitost 29 % českých vývozců," shrnul Petr Megela z GfK Czech.
Co bude dál?
Výzkum tradičně zkoumal také to, jak čeští vývozci vnímají aktuální události, a to z hlediska toho, jak by mohly v příštích 12 měsících ovlivnit český export. Také letos vnímají čeští exportéři za nejpravděpodobnější z možných událostí, které nastanou, zpomalení ekonomiky, a to jak v rámci celé EU, tak i České republiky. Tyto dvě události jsou v letošním roce vnímány jako ještě pravděpodobnější než loni (nárůst o 11, resp. 15 procentních bodů).
"Téměř třetina českých exportérů (28 %) je také toho názoru, že případná "obchodní válka" mezi USA a EU by ohrozila jejich exportní aktivity. Dvě třetiny českých exportérů však toto riziko vnímá jako nepříliš významné. S rostoucím podílem exportu na obratu firmy ovšem rostou obavy firem z "obchodní války" s USA. Mezi firmami, na jejichž obratu se export podílí více jak 60 %, vnímá toto riziko jako ohrožující 41 % exportérů," uvedl Petr Megela z GfK.
S blížícím se odchodem Velké Británie z Evropské unie opět meziročně vzrostl podíl exportérů čekajících negativní dopad brexitu na český vývoz a exportní politiku ČR. "V Česku se toto přímo dotýká více než třetiny vývozců (37 %), kteří své zboží exportují do Velké Británie. Největší obavy mají z možných nových pravidel při obchodování s Británií a zavedení cel," doplnil Jakub Tomšovský z DHL Express.
Zaostřeno na online obchod
Stejně jako v předešlých letech jsme se i v rámci 28. vlny Exportního výzkumu zaměřili na otázky v oblasti e-commerce. "Zjistili jsme, že produkty a služby prostřednictvím e-shopu nabízí zhruba pětina (21 %) exportérů a 8 % o tom uvažuje. Mezi těmi, kteří již produkty či služby on-line nabízejí nebo o tom uvažují, jich téměř dvě třetiny (65 %) prodává či plánuje prodávat prostřednictvím e-commerce i v zahraničí," komentoval Jakub Tomšovský z DHL Express.
Nejčastějším problémem je neznalost a nastavení legislativních norem a procesů (pro 18 % exportérů), následované jazykovou bariérou (9 %). Naopak jako největší přínos a potenciální příležitost e-commerce uvádí čeští vývozci možnost přímého kontaktu s koncovým zákazníkem, bez nutnosti využití služeb jakýchkoli zprostředkovatelů
Kontakt: Tiskovou zprávu ke stažení a další informace lze stáhnout na stránce https://www.logistics.dhl/cz-cs/home/tisk.html
Kontakt pro média:
DHL Express Czech Republic
Radka Havlenová
Telefon: +420 702 225 432
E-mail: radka.havlenova@dhl.com
Internet: https://www.logistics.dhl/cz-cs/home/tisk.html
Sledujte nás:
50 let DHL
V roce 2019 slaví společnost DHL 50 let od svého vzniku. Byla založena třemi podnikateli v roce 1969 v San Francisku. Společnost DHL přišla s novým nápadem v tehdejším tradičním odvětví mezinárodní přepravy a svou inovativní službou doručování celních dokumentů přes noc překonala byrokracii. Od té doby se DHL rozrostla v celosvětovou rodinu DHL společností s více než 380 000 zaměstnanci ve více než 220 zemích a teritoriích a poskytuje celou řadu logistických služeb a služeb dodavatelských řetězců. Zaměření na zákazníka a ochota zaměstnanců udělat něco navíc pohánějí DHL dopředu již pět dekád - od jednoho z prvních počítačů na zpracování textů na světě DHL 1000 až po použití speciálně postaveného StreetScooteru, ekologického vozidla poháněného elektřinou a vyvinutého skupinou Deutsche Post DHL. Se svým příslibem Mission 2050, ve kterém se celá skupina zavazuje do roku 2050 dosáhnout nulových emisí, je DHL i nadále průkopníkem v odvětví logistiky.
DHL - Logistická společnost pro celý svět DHL je přední světová značka v logistice. Rodina divizí DHL nabízí bezkonkurenční portfolio logistických služeb od vnitrostátní a mezinárodní balíkové přepravy, online zajišťované přepravy a řešení pro internetové obchody, přes pozemní, leteckou a námořní přepravu, až po řízení průmyslových dodavatelských řetězců. Díky více než 360 000 zaměstnanců ve více než 220 zemích a územích po celém světě spojuje lidi a podniky bezpečným a spolehlivým způsobem a napomáhá volnému běhu globálního obchodu. Díky specializovaným řešením pro růstové trhy a odvětví, včetně technologií, biologických věd a zdravotní péče, energetického, automobilového průmyslu či maloobchodu, prokázané angažovanosti ve společenské odpovědnosti a nepřekonané přítomnosti na rozvíjejících se trzích lze DHL bezesporu prohlásit za "Logistickou společnost pro celý svět".
DHL je součástí skupiny Deutsche Post DHL Group. V roce 2018 vygenerovala skupina tržby přes 61 miliard EUR.
O GfK
GfK je důvěryhodným partnerem při poskytování důležitých informací o trhu a spotřebitelích, které umožňují klientům přijímat lepší rozhodnutí. V GfK kombinujeme práci a nadšení více než 13 000 expertů průzkumu trhu s dlouholetými zkušenostmi v oblasti vědecké práce s daty. To umožňuje GfK poskytovat zásadní globální poznatky kombinované se znalostí místních trhů ve více než 100 zemích celého světa. Díky inovativním technologiím a vědeckému zpracování dat dokáže GfK transformovat velké objemy dat na inteligentní a relevantní údaje a umožnit tak svým klientům získat konkurenční náskok a obohatit je o zkušenosti, zážitky a volby svých spotřebitelů a zákazníků.
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.
Zařazeno | po 14.10.2019 15:10:00 |
---|---|
Zdroj | protext.cz |
Originál | protext.cz/zprava.php?id=32225 |