Do Radčic a Malesic budou jezdit bateriové trolejbusy, zatím jen na zkoušku
Kloubový trolejbus 27 Tr (zdroj foto: PMDP)
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pokračují na cestě k rozvoji elektromobility. Zatímco spuštění provozu nové tramvajové trati k Západočeské univerzitě a obchodní zóně Borská pole je již na spadnutí, na nové projekty se mohou těšit i v těch částech Plzně, kam žádné dráty jen tak nepovedou. Brzy mohou vyjet trolejbusy i na lince do Radčic, Křimic a Malesic.
PMDP za poslední tři roky pořídily již 25 moderních bateriových trolejbusů, s nimiž mohou rozšířit trolejbusové linky mimo trolejové vedení. Dalších sedm bateriových trolejbusů představí v příštích měsících.
„To už bude flotila, která představuje výrazný pokrok směrem k flexibilní, čisté a tiché městské veřejné dopravě. Nechceme jen obnovovat vozový park na stávajících linkách, neboť nové technologie přinášejí příležitost rozšířit elektrickou dopravu i tam, kde by se budování tratí nevyplatilo,“ řekl Roman Zarzycký, první náměstek primátora města plzně a předseda představenstva PMDP.
„V zimních měsících plánujeme zavést zkušební linku, která spojí západní a východní okraj Plzně. Z Ústředního hřbitova povede přes centrum až do Křimic a Malesic. Vyzkoušíme na ní oba typy bateriových trolejbusů, které již provozujeme, krátký 26 Tr a kloubový 27 Tr. Chceme si půjčit i trolejbus od ostravského výrobce EKOVA ELECTRIC. Pro nás i pro cestující by to byla velmi zajímavá zkušenost. Dosud provozujeme trolejbusy výhradně domácí Škody Electric,“ doplnil Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP.
Trolejbus EKOVA Electron 12T (zdroj foto: PMDP)
Trolejbus EKOVA Electron 12T má podobné parametry jako plzeňské trolejbusy, které již dnes vozí na baterie cestující k Obchodnímu centru Olympia nebo do Letkova. Na první pohled zaujme odlišnou karosérií i lakováním, které dominuje ostravská modř. Baterie mají obdobnou kapacitu jako ty škodovácké, umožňují dojezd cca 12 km. Zatímco cestující budou moci porovnat designové rozdíly, dopraváci chtějí vyzkoušet jízdní vlastnosti, spolehlivost a samozřejmě spotřebu elektrické energie a dojezd, které jsou pro takový způsob dopravy klíčové.
„Zimní období je pro zkušební provoz ideální, protože přináší nejvíce provozních komplikací. Chceme si tento model dopravy nejdříve vyzkoušet v nejtěžších podmínkách, abychom vychytali všechny detaily. Linku plánujeme provozovat několik týdnů na přelomu roku. Po většinu času zde bude jezdit jen jedno vozidlo nad rámec běžných jízdních řádů. Poté provoz vyhodnotíme a odladíme návrh pro budoucí plný provoz. Když půjde vše hladce, už za rok se mohou obyvatelé Radčic, Křimic a Malesic těšit nejen na bezemisní dopravu, ale i na zlepšené dopravní spojení,“ uvedl Miroslav Macháň, pověřený vedením dopravně provozního úseku PMDP.
Zveřejněno: 24. 10. 2019, Martin Pecuch