Energetický regulační úřad nabádá k opatrnosti před retenčními nabídkami dodavatelů, mohou se prodražit
26. 11. 2020
Sdělení ERÚ
Energetický regulační úřad skrze oddělení ochrany spotřebitele dostává informace a žádosti o radu v situacích, kdy zákazníkům hrozí smluvní sankce od několika subjektů v rámci procesu změny dodavatele. Ačkoliv zákazníci měli v úmyslu změnou dodavatele ušetřit, výsledkem může být naopak hrozící finanční sankce. Z tohoto důvodu by se zákazníci měli vyvarovat neuváženého jednání.
Energetický regulační úřad opakovaně zdůrazňuje, že každá změna dodavatele by měla být realizována po zralé úvaze (zákazník by měl zvážit, kolik ušetří, zda se mu změna vůbec vyplatí při jeho spotřebě, zda bude dodávka navazovat), přičemž zákazníci by měli dbát na to, zda rozumí smluvním podmínkám, zejména cenovým podmínkám u nového dodavatele atd.
Energetický regulační úřad nabádá zákazníky, aby se ke změně dodavatele nerozhodovali pod tlakem, zejména při návštěvě podomního prodejce. V případě, že se zákazníci již rozhodnou pro změnu dodavatele, popř. využijí služeb podomního prodejce nebo zprostředkovatele (energetické aukce), doporučuje jim Úřad, aby byli obzvlášť obezřetní k retenční nabídce svého stávajícího dodavatele učiněnou ve snaze si zákazníka udržet.
Retenční nabídka je speciální nabídka od stávajícího dodavatele učiněná ve snaze udržet si zákazníka prostřednictvím uzavření nové smlouvy či změny stávající. Standardně je spojena s podpisem plné moci. Na retenční nabídce obecně není nic špatného, naopak může být výhodná. Podle zkušeností Energetického regulačního úřadu nicméně zákazníci často nezohledňují, zda přijetí takové nabídky něco nebrání, protože takovou nabídku dostávají za situace, kdy uzavřeli smlouvu s novým dodavatelem.
Zákazníci uvádějí, že dostávají sliby při učinění retenční nabídky, že pokračování dodávky u stávajícího dodavatele je bez rizika a dodavatel za zákazníka vše vyřeší, tj. zajistí zrušení smlouvy s novým dodavatelem. Ve skutečnosti takový dodavatel často zákazníka vědomě vystavuje riziku smluvní sankce, aniž by o tomto následku zákazníka poučil.
Energetický regulační úřad se setkává dokonce s praktikami, kdy stávající dodavatel novému dodavateli potvrdí termín ukončení dodávky, ale následně zákazníkovi učiní retenční nabídku. Nový dodavatel tak očekává zahájení dodávky v termínu sjednaném ve smlouvě a akceptovaném stávajícím dodavatelem, nicméně přijetím retenční nabídky stávajícího dodavatele (zpětvzetím projevu vůle k ukončení smlouvy, uzavřením dodatku) zákazník změní termín výročí smlouvy, a tak se zákazník dostává do spleti závazkových vztahů s více subjekty, které nelze vždy zrušit bez sankce. Zákazníci musí brát v potaz, že jim může hrozit sankce v řádů tisíců korun, a to jak od nového dodavatele (pokud nedojde k zániku závazku zákonným způsobem), zprostředkovatele (aukční společnosti), kterým se podpisem zavázali změnit dodavatele a udělili jim k tomu plnou moc, tak od stávajícího dodavatele, kterému následně kývli na retenční nabídku, pokud ke změně dodavatele dojde.
Pokud stávající dodavatel učiní retenční nabídku ve snaze udržet si zákazníka, je třeba, aby si zákazníci zkontrolovali nejen cenu a podmínky pokračování smlouvy (zejména dobu nového závazku), ale i to, zda skutečně přijetím této nabídky neporuší povinnost sjednanou pod smluvní pokutou vůči jinému dodavateli.
Energetický regulační úřad apeluje na dodavatele, aby nepodávali zákazníkům retenční nabídky s tvrzením, že zajistí ukončení smlouvy s novým dodavatelem, pokud nehodlají nebo nejsou schopni takovou skutečnost zajistit (např. výpovědí smlouvy s novým dodavatelem). Energetický regulační úřad zdůrazňuje, že situace, kdy stávající dodavatel zabrání změně dodavatele předložením retenční nabídky s klamavou informací, že zákazníkovi nehrozí od nově sjednaného dodavatele smluvní sankce, případně že stávající dodavatel zajistí ukončení závazku bez sankce, je možno považovat za jednání naplňující znaky přestupku nekalé obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele.
Spodní menu
Kontrola | Licence | REMIT | Legislativa | Výkladová stanoviska | Pravomocná rozhodnutí | Správní řízení | ERV | CR | Statistiky | Nabídky a zakázky | FAQ
Energetický regulační úřad
Adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava
Telefon: 564 578 666 ústředna
Fax: 564 578 640 centrální fax (podatelna)
E-mail: podatelna@eru.cz (elektronická podatelna)
Pokud Vaše podání obsahuje přílohy, využijte prosím přímý kontakt na elektronickou podatelnu s celkovou maximální velikostí příloh 10 MB.
Kontakty
Chcete nám něco krátce sdělit nebo se na cokoliv zeptat? Využijte tento elektronický Kontaktní formulář.
Sociální média
Nejaktuálnější informace o činnosti ERÚ můžete naleznout i na sociálních sítích Facebook, LinkedIn, Twitter a YouTube.
© 2014-2020 Energetický regulační úřad, všechna práva vyhrazena
Úplně spodní menu
RSS | Přístupnost | Mapa webu
Připomínky a náměty zasílejte na sefredaktor@eru.cz