Tam kde řeka zní: hudební pouť po stopách Vltavy
20.02.2023 / 21:00 | Aktualizováno: 22.02.2023 / 21:06
Dne 2. 2. 2023 se v Havaně uskutečnil výjimečný koncert české moderní a klasické hudby pod názvem „Tam kde řeka zní: hudební pouť po stopách Vltavy“. Koncert zazněl v podání komorního orchestru Ensemble Habana XXI pod vedením mladého a nadějného uměleckého ředitele a dirigenta Césara Ramose. Akce se účastnilo nad 100 lidí z řad diplomatů, krajanů, studentů hudby a širšího publika. Na programu byly skladby od Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetany, Vítězslavy Kaprálové a Leoše Janáčka, zazněla i skladba „Sextet“ od současného kubánského skladatele Juana Piňery, který se osobně koncertu zúčastnil.
Název koncertu je slovní hříčkou na španělské přísloví „tam kde řeka zní, voda teče“ (obdoba anglického „není kouře bez ohýnku“). V tomto případě bychom spíše řekli, „tam kde řeka zní, dobrá hudba se nese“.
První českou skladbou, která rozezněla divadelní sál v Muzeu výtvarného umění v Havaně, byla Vltava od Bedřicha Smetany. Líbezná a emocemi nabitá báseň z cyklu Má Vlast byla upravena pro dechový kvintet v aranži od americké skladatelky Wendy Large.
Místo tištěného programu bylo navrženo několik plakátů s medailonky skladatelů, které byly promítnuty na pozadí jeviště během každé skladby.
![Antonín Dvořák](https://www.mzv.cz/public/c5/42/c5/4958601_3000898_IMG_20230206_WA0045.jpg)
Antonín Dvořák
Po zasněném úvodu následovala méně známá moderní skladba Mládí (1924) od Leoše Janáčka, která poskytla dynamický kontrast se Smetanovou Vltavou. Tato skladba o čtyřech větách byla odehrána v obsazení pro flétnu, hoboj, klarinet, lesní roh, fagot a basklarinet.
![Leoš Janáček](https://www.mzv.cz/public/cd/b1/e9/4958615_3000899_IMG_20230206_WA0038.jpg)
Leoš Janáček
Před velkým závěrem zazněla čtyři Preludia od české skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové, jedné ze studentek Bohuslava Martinů. Podle uměleckého ředitele Césara Ramose byla Kaprálová jednou z nejdůležitějších ženských osobností české klasické hudby, přitom její skladby jsou jen málo známé. Sérii preludií interpretovala mladá talentovaná klavíristka Lisa María Blanco.
![Vítězslava Kaprálová](https://www.mzv.cz/public/28/f2/a6/4958629_3000900_IMG_20230206_WA0040.jpg)
Vítězslava Kaprálová
Jako závěrečnou skladbu zvolil orchestr Ensemble Habana XXI nabitou Kuchyňskou revue od Bohuslava Martinů, kterou doprovázel velmi zábavný komentář od Césara Ramose. Hudba z jazzového baletu o jednom dějství, která se nese v rytmech tanga i charlestonu, byla totiž složena na motivy kuchyňských pomůcek – jako protagonista zde například vystupuje pan Hrnec.
![Bohuslav Martinů](https://www.mzv.cz/public/63/8e/24/4958643_3000901_IMG_20230206_WA0042.jpg)
Bohuslav Martinů
Orchestr Ensemble Habana XXI se prokázal jako špičkové uskupení v mezinárodním měřítku. Odborné znalosti dirigenta Césara Ramose o české hudbě, jeho důvtip a profesionalita zaujala mnohé z řad posluchačů.
![Ensemble Habana XXI](https://www.mzv.cz/public/6f/11/79/4958657_3000902__20230202_192022___kopie.jpg)
Ensemble Habana XXI
![Pianistka Lisa María Blanco](https://www.mzv.cz/public/7c/b6/a8/4958671_3000903__20230202_194657___kopie.jpg)
Pianistka Lisa María Blanco
![Ensemble Habana XXI](https://www.mzv.cz/public/f6/6/8/4958685_3000904__20230202_195755___kopie.jpg)
Ensemble Habana XXI
Zařazeno | st 22.02.2023 21:02:00 |
---|---|
Zdroj | MZv ČR v Havaně |
Originál | mzv.cz/havana/cz/kultura_skolstvi_krajane/tam_kde_reka_zni_hudebni_pout_po_stopach.html |