S účinností od 1.1.2023 došlo za účelem přesunutí komunikace s úřady do online prostředí k automatickému zřízení datových schránek fyzickým osobám samostatně výdělečně činným. Ne vždy však budou písemnosti od finančního úřadu doručovány do takto zřízené schránky. Kdy budou písemnosti doručovány elektronicky a kdy v listinné podobě, se dočtete níže.
Daňový řád v ustanovení § 44 a § 45 uvádí, že způsob doručení písemnosti se odvíjí od skutečnosti, zda se doručovaná písemnost vztahuje k podnikatelské činnosti fyzické osoby či nikoliv.
Správce daně doručuje do datové schránky podnikající fyzické osoby pouze ty písemnosti, které se vztahující k jeho podnikatelské činnosti.
Naopak platí, že do takové datové schránky nelze doručovat písemnosti týkající se činnosti nepodnikatelské. Fyzické osobě jsou tyto písemnosti doručovány v listinné podobě.
Aby byly i písemnosti týkající se nepodnikatelské činnosti doručovány elektronicky, může si fyzická osoba se zřízenou datovou schránkou pro podnikající fyzické osoby zažádat o zřízení datové schránky i pro fyzické osoby nepodnikající, tedy pro běžného občana.
V tomto případě bude fyzická osoba vlastnit datové schránky dvě. Volba konkrétní datové schránky pro účely doručování písemností se pak bude odvíjet od skutečnosti, zda souvisí s podnikatelskou činností fyzické osoby či nikoliv.
V tomto ohledu však upozorňujeme, že i pro datové schránky nepodnikající fyzické osoby platí fikce doručení. Písemnost odeslána finančním úřadem se považuje za doručenou uplynutím lhůty deseti dnů od dodání dokumentu do datové schránky příjemce, a to i v situaci, kdy si ji příjemce zprávy nevyzvedl. Připadne-li však konec této lhůty na sobotu, neděli nebo státní svátek, pak v souladu s judikaturou platí, že se za den doručení považuje nejbližší pracovní den (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26.5.2022 č. j. 4 Afs 264/2018-85).
Příklady doručování písemností Finančním úřadem:
Výzva k podání přiznání k dani z nemovitých věcí, je-li tato nemovitost zahrnuta v obchodním majetku podnikající fyzické osoby, bude doručována do datové schránky této podnikající osoby.
Výzva k podání přiznání k dani z nemovitých věcí, není-li tato nemovitost zahrnuta v obchodním majetku podnikající fyzické osoby, bude doručována do datové schránky nepodnikající fyzické osoby, příp. v listinné podobě, pokud nemá tato fyzická osoba zřízenu datovou schránku.
Článek pro Vás připravila PKF APOGEO Tax, s.r.o.
Více informací o datových schránkách naleznete v listopadovém článku:
Připravované změny v oblasti datových schránek od 1. 1. 2023
Zařazeno | so 25.02.2023 08:02:00 |
---|---|
Zdroj | AMSP |
Originál | amsp.cz/dorucovani-pisemnosti-v-souvislosti-s-rizenim-datovych-schranek-fyzickym-osobam-podnikatelum... |
Kategorie | Zpravodaj AMSP ČR |
Autor | Zuzana Kratochvílová |