Slavnostního otevření tramvajové trati se za Prahu 12 zúčastnil starosta městské části Vojtěch Kos, 1. místostarosta Petr Šula, místostarostka Lenka Vedralová, místostarosta Vojtěch Mikoláš a radní Jaroslav Zvonař. „Na výstavbě tramvajové trati se podílelo velké množství lidí, kterým patří obrovské díky. Rozvoj infrastruktury hlavního města Prahy by měl být absolutní prioritou jako v tomto případě. Přeji všem novým cestujícím, ať jim tramvaj dobře slouží a doveze je vždy tam, kam potřebují,“ uvedla místostarostka Lenka Vedralová.
Po oficiální části slavnostního otevření měli zájemci možnost užít si projížďku. Dopravní podnik vypravil od cca 12:00 do cca 18:00 hodin tři historické tramvaje (KT8 a motorové vozy) z Muzea MHD, které pendlovaly po obou kolejích. Jízda byla zdarma a návštěvníci si odnesli pamětní jízdenku.
Z tiskové zprávy DPP:
Statistiky ze stavby nové tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš
Délka tratě: 1 750 metrů
Počet instalovaných sloupů trolejového vedení: 43 betonových a 18 ocelových
Délka instalovaného trolejového vedení: 4 100 metrů
Použité kolejnice: celkem 314,2 tun
Počet instalovaných pražců: 4 962 kusů
Množství použitých štěrkodrtí: celkem 20 887 tun
Celkový objem zemních prací: 40 000 tun
Sadové úpravy: vysazeno 85 stromů a 26 392 keřů
Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je prodloužením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš, kde je ukončena dočasnou úvratí. Smyčka Sídliště Modřany byla k tomuto účelu připravena již v roce 1995 při její výstavbě. V ulici Generála Šišky je trať se třemi páry zastávek vedena na samostatném tramvajovém tělese jižně od komunikace, tj. odděleně od automobilové dopravy. V tomto úseku se jedná typově o tramvajovou trať na pražcích ve štěrkovém loži s otevřeným svrškem, pouze v místech přejezdů a přechodů nebo v prostorech zastávek je použit dlážděný nebo asfaltový zpevněný kryt. Podélný sklon tratě je nejvíce 46,73 ‰, a to hned na začátku ve stoupání ze smyčky Sídliště Modřany k zastávce Hasičská stanice Modřany.
První zastávkou ve směru do Libuše je Hasičská stanice Modřany (původně v projektové dokumentaci pracovně nazývaná Modřanský vodojem), která je umístěna naproti stejnojmenné hasičské stanici. Následující zastávkou je Observatoř Libuš, která je situována naproti příjezdové komunikaci k areálu Českého hydrometeorologického ústavu. Třetí zastávka Sídliště Libuš je umístěna mezi ulicemi Generála Šišky a Brunelovou, zhruba naproti Papírníkově ulici a zhruba sto metrů před křižovatkou ulic Generála Šišky, Meteorologické a Novodvorské. Zatímco samotná komunikace v ulici Generála Šišky se výstavbou tramvajové tratě až do těchto míst nemění, prostor u zastávky Sídliště Libuš doznal výraznějších změn. Nástupiště nové zastávky ve směru do centra je vybudováno tak, aby sloužilo pro společné odbavení tramvajových i autobusových spojů. U zastávky Sídliště Libuš DPP vybudoval také novou měnírnu Libuš, které slouží pro napájení nové tramvajové tratě.
Následuje křižovatka ulic Generála Šišky, Novodvorská a Meteorologická, která byla přestavěna z původní okružní na novou světelně řízenou. Tramvajová trať, která tvoří čtvrté rameno křižovatky, zde vjíždí do osy Novodvorské ulice a pokračuje se zatravněným svrškem do prostoru zastávek autobusů dnes ještě nazývaných Pavlíkova, s platností od zítřka, soboty 27. května 2023 přejmenovaných na Libuš. V tomto místě je zřízena koncová, stejnojmenná tramvajová zastávka Libuš, která bude současně sloužit jako prozatímní obratiště. Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tramvajové tratě do přestupního uzlu Nové Dvory, k budoucí stejnojmenné stanici metra D, kde bude trať ukončena blokovou smyčkou. Na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy z roku 2020 DPP od února 2021 projekčně připravuje prodloužení tramvajové tratě na Nové Dvory.
Trvalé změny PID v souvislosti se zprovozněním nové tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš
Od soboty 27. května 2023 od ranního výjezdu, tj. od cca 4:30 bude zahájen pravidelný provoz na nově vybudované tramvajové trati Sídliště Modřany – Libuš. Do zastávky Libuš bude v denním provozu včetně víkendů celodenně prodloužena polovina spojů tramvajové linky č. 17. V této souvislosti dochází s platností od soboty 27. května 2023 k trvalým změnám ve vedení vybraných autobusových linek v jižní části Prahy, jak je připravil Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID).
Na novém úseku tramvajové tratě jsou v obou směrech zřízeny zastávky Hasičská stanice Modřany, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Všechny zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny novými typy přístřešků a informačními panely zobrazujícími odjezdy nejbližších spojů MHD v dané zastávce včetně zpoždění.
Změny názvů autobusových zastávek
- Pavlíkova – nový název Libuš
- Libuš – nový název Stará Libuš
- Na Drahách – nový název Zbraslav
- Dva ranní spoje linky č. 122 pouze ve směru do centra jsou vedeny v prodloužené trase Křeslice – Dolnokřeslická – Újezd u Průhonic – Opatov.
- Část spojů linky č. 139 je v provozu v prodloužené trase Želivského – Komořany – Nádraží Zbraslav – Sídliště Zbraslav (přibližně do poloviny července je z důvodu uzavírky Žabovřeské ulice pro směr Sídliště Zbraslav zrušena zastávka Žabovřeská a zřízena zastávka U Včely, v ulici Elišky Přemyslovny).
- Linka č. 154 je vedena v trase Strašnická – Nádraží Hostivař – Sídliště Petrovice – Háje – Modrá škola – Mikulova – Opatov – Šeberov – Hrnčířský hřbitov – Kunratice – Stará Libuš – Sídliště Libuš (v úseku Háje – Brechtova – Donovalská – Benkova – Chodov – Koleje Jižní Město nahrazena novou linkou číslo 126).
- V denním provozu je zavedena nová linka č. 126 v trase Koleje Jižní Město – Chodov – Brechtova – Háje – Křeslice – Nové Pitkovice – Nádraží Uhříněves.
- Linka 165 je zrušena (nahrazena tramvajovou linkou č. 17 a autobusovými linkami 139, 154 a 246).
- Linka č. 197 je vedena v trase Smíchovské nádraží – Nové dvory – Sídliště Písnice – Chodov – Roztyly (v úseku Chodov – Benkova – Donovalská – Brechtova – Háje nahrazena novou linkou číslo 126).
- Linka č. 213 je zkrácena do trasy Želivského – Opatov – Háje – Jižní Město (v úseku Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nádraží Uhříněves nahrazena novou linkou číslo 126).
- Linka č. 246 je prodloužena do trasy Zličín – Stodůlky – Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí – Nádraží Zbraslav – Komořany – Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany.
- Linka č. 247 je vedena v trase Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí – Žabovřesky – Zbraslav.
Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
- Tramvaj do Libuše už jezdí
- Tramvaj do Libuše už jezdí (foto: Petr Hejna, DPP)
Vytvořeno / změněno: 29.5.2023 / 29.5.2023
- Sdílet na Facebooku
- Sdílet na Twitteru
Zařazeno | po 29.05.2023 17:05:00 |
---|---|
Zdroj | Praha 12 |
Originál | praha12.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=80112&id=97812 |