Neustále se objevují nové případy kybernetických podvodů, kdy útočníci využívají manipulativní komunikace a nátlaku vůči svým obětem. Internetoví podvodníci pořád hledají cesty, jak napálit důvěřivce, a své techniky neustále zdokonalují. V předvánočním čase, kdy lidé horlivě nakupují, se bude jejich aktivita zvyšovat, proto apelujeme na všechny –? buďte obezřetní.
Nejčastěji využívanými technikami internetových podvodníků jsou phishing, vishing a smishing.
Phishing – rozesílání e-mailových zpráv, které adresáta vyzývají k zadání osobních údajů. Útočník se vydává za důvěryhodnou autoritu.
Útočníci rozesílají e-maily, které vypadají, že přicházejí od důvěryhodné firmy, banky nebo úřadu. Pomocí této komunikace se snaží z oběti vylákat citlivé informace, které se týkají bankovních kont, platebních prostředků apod. Získaná data následně využívají k odčerpání financí z jejího účtu.
Vishing – oklamání oběti prostřednictví telefonního hovoru.
Podvodníci se představují jako pracovníci bank či policisté, kteří zjistili napadení bankovního účtu, popř. jako bezpečnostní experti, kteří chtějí zabezpečit váš počítač.
Cílem útočníků je vylákání citlivých informací, které mohou být následně zneužity (např. informace k osobní identitě, platební kartě, bankovnímu účtu apod.).
Smishing – forma phishingového útoku prováděná prostřednictvím SMS.
Podvodníci se snaží vylákat citlivé údaje k účtům nebo platebním kartám.
Prostřednictvím SMS může být zaslána naléhavá výzva, informace o hrozbě napadení účtu i s nabídkou řešení v podobě odkazu, kam má oběť kliknout. Ta je po otevření odkazu ve většině případů vyzvána k zadání citlivých údajů k bankovnímu účtu či platebnímu prostředku.
Základní pravidla bezpečnosti:
1. Nikdy nikomu nesdělujte své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví ani čísla ze své platební karty. Banky se na ně neptají a ani svým zákazníkům neposílají zprávami či e-mailem odkazy na weby, kde jsou vyžadovány!
2. Při každém vstupu do internetového bankovnictví zkontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky.
3. Sledujte a pečlivě čtěte informace od vaší banky v internetovém bankovnictví.
4. Nereagujte na telefonní hovory, e-maily ani zprávy, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další krok pro jejich záchranu.
5. Nezadávejte ani v aplikaci nepotvrzujte platby, které vám bude někdo diktorvat po telefonu, ani nikomu nesdělujte či nepřeposílejte potvrzovací kódy z SMS. Stejně tak nedávejte nikomu vzdálený přístup do vašeho počítače.
6. Myslete na to, že útočník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, odesílatele SMS zprávy, ale třeba i e-mailovou adresu.
7. Podvodnou platbu co nejdříve ohlaste na PČR a co nejdříve reklamujte u svého bankovního subjektu.
8. Jakoukoli komunikaci ze strany podvodníka nemažte do doby, než bude zajištěna policejním orgánem.
9. Buďte obezřetní při využívání inzertních portálů. Pečlivě volte způsob platby a ani v těchto případech neklikejte na zaslané odkazy.
10. Mějte aktualizovaný software a antivirus, a to i na svém mobilním telefonu.
11. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku či volejte 158.
Zařazeno | čt 30.11.2023 14:11:09 |
---|---|
Vydáno | |
Zdroj | Brno-střed |
Originál | brno-stred.cz/aktuality/budte-obezretni-i-ve-virtualnim-svete~n20691 |