Století okřídleného šípu

Na mladoboleslavských automobilech se v různých podobách okřídlený šíp používal od roku 1925, kdy nahradil původní kruhové logo Laurin & Klement.

Podívejte se, tak se logo proměňovalo:

Toto je obsah třetí strany (www.youtube.com) . Přístupem k a prohlížením tohoto externího obsahu berete na vědomí, že může docházet ke zpracování osobních údajů ze strany takového externího poskytovatele a potvrzujete, že jste se seznámil/a s podmínkami, jakož i příslušnými informacemi o zpracování osobních údajů www.youtube.com.

V úplných počátcích používala mladoboleslavská firma pro své výrobky, jízdní kola, vlastenecké označení Slavia. V dekorativním logu i na zjednodušeném kovovém štítku je doplňovala příjmení zakladatelů firmy: Laurin & Klement. Podobně tomu bylo u motocyklů, vyráběných od roku 1899. S nástupem automobilové produkce (1905) se etablovalo působivé kruhové logo s iniciálami L&K, po obvodu doplněné ztvárněním vavřínového věnce. K firemnímu DNA totiž už tehdy patřily výrazné úspěchy v motoristickém sportu. V komunikaci i na chladičích vozů se do konce 20. let 20. století vyjímal také kaligraficky provedený nápis Laurin & Klement, ohlas secesní elegance.

03a-LOGO_LK_bd0bbca7 Logo z roku 1905 v duchu secese

Symbol rychlosti a pokroku

Ochranná známka Škoda s letícím šípem byla 15. prosince 1923 úředně zaregistrována jiné společnosti než mladoboleslavské automobilce. Samozřejmě se jednalo o nové logo akciové společnosti Škodovy závody v Plzni. Současně si podnik nechal patentově chránit také později nevyužitou alternativu s pěti pery a integrovaným nápisem Škoda.

Okřídlený šíp jako logo si značka Škoda nechala patentovat v roce 1923.

Jednalo se o výsledek více než ročního hledání ochranné známky, zahájeného vypsáním veřejné soutěže. Mezi přibližně třemi sty návrhy zvítězila varianta připomínající hlavu indiánského náčelníka s čelenkou z peří. Jméno autora návrhu loga zůstane už zřejmě navždy zahaleno tajemstvím, možná šlo o kolektivní dílo, postupně upravované různými pracovišti společnosti. Redukce z pěti per pomyslně udržujících šíp v letu na tři souvisela s tím, že nová ochranná známka používaná na širokém spektru výrobků musela být zřetelná i po výrazném zmenšení a v trojrozměrném provedení výlisku či odlitku. Z těchto důvodů se nakonec ustoupilo také od doplňujícího slovního označení Škoda.

indianska-hlava_mozny-puvod-loga_e174c793 Předlohou loga byla hlava indiánského náčelníka.

Na automobilech z Mladé Boleslavi se nové označení začalo objevovat o necelé dva roky později, po začlenění automobilky Laurin & Klement do strojírenského koncernu Škoda.

Místo modré zelená

Když automobilka Škoda přecházela začátkem 90. let minulého století pod křídla koncernu Volkswagen, změnilo se i grafické pojetí loga. Původní modro-bílé se pro firemní tiskoviny používalo do přelomu let 1992 a 1993, jako emblém na automobilech do roku 1995.

V prosinci 1992 došlo k modifikaci ochranné známky: modrou barvu nahradila zelená, v mezikruží se objevilo označení Škoda Auto s novým řezem písma. Mírně upravená podoba se na automobilech jako emblém uplatnila od tehdy teprve připravované řady Škoda Felicia. Součástí emblému použitého na automobilech byl také vavřínový věnec, odkazující na bohaté sportovní tradice a historické varianty loga společnosti Laurin & Klement.

Screenshot-2023-12-08-at-10.28.43-copy_f36d7acc 90. léta a větší důraz na zelenou barvu v logu jako symbol ekologie

Tím se vývoj pochopitelně nezastavil. Na prestižním autosalonu v Ženevě se 3. března 2011 představily nejen novinky v nabídce automobilky Škoda. Ta právě slavila 110. výročí úspěšného angažmá v motoristickém sportu výstavním debutem akčního modelu Fabia Monte Carlo, který poprvé, již v lednu, spatřili diváci stejnojmenné rallye. Pozornost vzbudila také studie Vision D, první ukázka tehdy nového designového jazyka značky. Charakteristické znaky designu Škoda doplnil ostrými a čistými liniemi. Takže bylo jen logické, že na světě vedle nového firemního designu bylo také inovované logo. Zelený odstín okřídleného šípu se změnil na světlejší nazvaný Škoda Green, lemoval jej jemnější chromovaný (dříve černý) kruh. Logo i díky využití 3D prvku působilo výrazně plastičtěji. Již v úterý 1. března proběhla v celém mateřském závodu v Mladé Boleslavi výměna starého loga za nové, pobočky v Kvasinách a Vrchlabí následovaly hned další den. Od roku 2012 se pak nové logo vyskytovalo také na vozech – na jejich kolech, přední masce i volantu.

Screenshot-2023-12-08-at-10.28.58-copy_d370d404 Od roku 2011 používala Škoda Auto logo lemované chromovaným pruhem.

Škoda – to má zvuk!

V létě 2023 Škoda Auto představila zbrusu nové zvukové logo, akustický „podpis“ automobilky. Inspirací se stala symfonická báseň Vltava z cyklu Má vlast od světově proslulého českého skladatele Bedřicha Smetany. Zvukové logo je odvozeno z hravého a povznášejícího úvodního hudebního motivu, pramene řeky „vyzpívaného“ flétnami. I v přeneseném smyslu a v moderním podání syntetizátoru jde o začátek cesty, nové éry značky – a zároveň o vyjádření úcty k její tradici i českým kulturním kořenům.

Logo éry digitálních technologií

Kromě kruhového loga s okřídleným šípem v podobě z roku 2011 se o sedm let později začal používat také osobitě pojatý slovní nápis Škoda, začal se prosazovat třeba na zádi vozů. V létě 2022 se stal hlavním komunikačním nástrojem. Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, navíc pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Typický háček v úvodním písmenu „eš“ je integrovaný a splývá se symetrií loga.

vision7s_skoda_logo-11_24716b51 V létě 2022 se stal hlavním komunikačním nástrojem název společnosti.

Méně zásadní změnou prošel symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo zjednodušení, nově je vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. Dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů, jde o reakci na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Zachovávají propojení s historií, zároveň přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu jako základní pilíř budoucnosti značky.


Zařazenoút 12.12.2023 09:12:00
ZdrojŠkoda auto
Originálskoda-storyboard.com/cs/skoda-svet-cs/stoleti-okridleneho-sipu/
Přílohy
KategorieDĚDICTVÍ, Historické vozy, Škoda svět

Související témata

Karel Šíp
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.