Tuzemské maloobchodní tržby v listopadu 2023 meziročně mírně vzrostly. Pomohlo to ale výsledkům za celý uplynulý rok?
12. 1. 2024 Autor: Vít Hradil
Tržby rostly meziročně i meziměsíčně
Tuzemské maloobchodní tržby v listopadu 2023 vykázaly v reálném vyjádření meziroční nárůst o 0,9 % a přerušily tak předchozí sérii osmnácti poklesů v řadě. Jedná se o příjemné překvapení, jelikož trh naopak sázel na další měsíc v minusu. Meziměsíčně se pak tržby zvýšily o 1,0 %.
V meziročním srovnání hlásí největší růst tržeb prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží (9,9 %), kosmetických a toaletních výrobků (7,2 %) či počítačového a komunikačního vybavení (6,6 %). V útlumu naopak zůstávají výrobky pro domácnost (-6,5 %), oděvy a obuv (-6,2 %) či potraviny (-0,7 %).
Oproti předchozímu měsíci narostly nejvýrazněji prodeje farmaceutického a zdravotnického zboží (4,5 %), pohonných hmot (3,7 %) a počítačového a komunikačního vybavení (2,3 %), klesly naopak tržby za výrobky pro domácnost (-2,4 %).
Listopadový nárůst maloobchodních tržeb představuje příjemné překvapení, ovšem není na místě jej přeceňovat
Spotřebitelská nálada žádného výrazného zlepšení dosud nedoznala a v prosinci naopak dále propadla, což pro vánoční tržby nevěstí mnoho dobrého. Mírné listopadové oživení tak lze patrně přičíst hlavně stabilizaci příjmové situace domácností, jejichž reálné mzdy oproti předchozím měsícům patrně lehce narostly.
Rok 2023 se přesto zaručeně do historie českého maloobchodu zapíše červeným písmem, jelikož míří k poklesu v okolí 5 procent. Děsivě v tomto ohledu působí mezinárodní srovnání, podle kterého zůstávají tuzemské reálné tržby 6,3 procent pod úrovní z ledna roku 2020, tedy těsně před vypuknutím koronavirové pandemie, která odstartovala soustavu několika po sobě jdoucích krizí.
Například v Polsku již tržby maloobchodníků před-pandemické hodnoty překonaly o 19,2 procent, na Slovensku zaostávají o umírněných 1,7 procenta a evropský průměr je již v plusu o 2,7 %. Právě slabá spotřeba domácností tak zůstává hlavní brzdou české ekonomiky a je i důvodem, proč ve stejném období vykazuje v celé Evropské unii nejhorší výkon právě český hrubý domácí produkt. Situace by se ovšem měla zlepšit s příchodem nového roku, kdy díky poklesu inflace dojde k obnovení meziročního růstu reálných mezd, což by zároveň mělo vylepšit i nadále mrazivou spotřebitelskou náladu.
Odebírejte makroekonomické novinky od Víta Hradila
Přihlášením k newsletteru budeme zpracovávat Vaše osobní údaje. Více informací o způsobu zpracování osobních údajů najdete zde.
Zařazeno | pá 12.01.2024 00:01:00 |
---|---|
Zdroj | cyrrus.cz Blog |
Originál | cyrrus.cz/blog/vit-hradil/maloobchod-listopad |