Optimalizovaný projekt terminálu má podobu i harmonogram

O novém moderním terminálu veřejné dopravy v Jablonci nad Nisou se mluví už dlouho. Jak je to tedy s jeho přípravou a kdy se začne stavět? Optimalizovaný projekt již má svou podobu i časový harmonogram. Nový terminál není jen investicí do pohodlí veřejné dopravy, ale také do zpustlého území v centru města, kvality veřejného prostoru a vztahu Jablonce s jeho Nisou.

Záměr nového terminálu a architektonická soutěž

Rozhodnutí vybudovat v Jablonci nad Nisou nový a moderní terminál pro autobusovou dopravu pojalo město již v roce 2015. Jako nejvhodnější místo bylo vybráno území v okolí bývalé tržnice v Lipanské ulici. Základním východiskem bylo propojení městské i meziměstské autobusové dopravy s tou kolejovou. Toho lze dosáhnout prodloužením tramvajové trati, železniční zastávka je v dosahu. Na základě prověřovací dopravně-urbanistické studie se prodloužení tramvajové trati zvolilo v trase ulic Budovatelů a Soukenná, přes Dolní náměstí do ulice Kamenná. V roce 2017 město vyhlásilo architektonickou soutěž, z níž vítězně vzešel návrh ateliéru DOMYJINAK. Ten odborná porota pozitivně hodnotila pro jeho kompaktní uspořádání jednotlivých typů dopravy včetně parkingu pod úrovní terminálu. Předběžné celkové náklady na stavbu terminálu a podzemního parkoviště byly odhadované v cenách roku 2018 na cca 260 mil. Kč včetně DPH, město mělo alokovanou dotaci EU 152,5 mil. korun.

Odložení a optimalizace návrhu

Jenže přišla krize a ceny ve stavebnictví začaly prudce stoupat. „Když v březnu 2021 předložila projekční kancelář aktualizovaný rozpočet, v němž upřesnila a vyčíslila všechny požadavky, přesáhla celková částka za realizaci terminálu 489 mil. korun včetně DPH. A tak jsme začali hledat úsporná opatření,“ vysvětluje tehdejší náměstek primátora pro rozvoj Petr Roubíček.

Provozně sympatická kompaktnost návrhu se z hlediska výstavby a nákladů ukázala jako úskalí, protože vyžadovala investovat stavbu podzemního parkingu i vlastního terminálu nad ním najedou. Z prověřovaných možností optimalizace projektu se zvolilo oddělení parkingu a jeho řešení formou parkovacího domu v ulici 5. května v samostatné následné etapě. Realizaci zastupitelstvo odložilo na další dotační období a projekt byl zadán k úpravě.

Lineární park jako přidaná hodnota území

Oddělení parkingu a demolice zchátralého činžovního domu, která mezitím proběhla, umožnila úpravu prostorové organizace nástupišť a tím i významnou změnu vztahu terminálu k Lužické Nise. „Zatímco v původním návrhu řeku překryla nástupiště a na levém břehu byla jen nepřístupná retenční nádrž na dešťovou vodu, v optimalizované podobě nabízí projekt nová veřejná prostranství; na pravém břehu náplavku, po celém levém břehu lineární park,“ říká současný náměstek pro rozvoj a digitalizaci Jakub Chuchlík. Návrh parku je dílem krajinářských architektů L&SCAPE.

Vlastní objekt terminálu si zachovává svou tvář ze soutěžního návrhu. Ustoupilo se jen od střešní kavárny a celý návrh je detailněji dopracovaný.

V souvislosti s dalším dramatickým nárůstem cen ve stavebnictví narostly i odhady nákladů optimalizované verze terminálu. „Přesto se počítá se začátkem realizace v roce 2025. Nyní probíhají intenzivní jednání s Dopravním podnikem měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) a projektanty prodloužení tramvajové trati o rozdělení stavebních nákladů a další nezbytné koordinaci obou projektů,“ dodává Chuchlík.

Parkovací dům a bezbariérové propojení s vlakem

Parkovací dům v ulici 5. května bude řešený jako samostatný projekt. „Vzhledem k charakteru území by neměl být jen skladem aut, ale plnohodnotným městským domem, který má služby v přízemí a bydlení v horních podlažích navazujících na úroveň vlakové zastávky,“ říká náměstek Chuchlík a doplňuje, že nyní pracuje kancelář architektury města (KAM) na podrobném zadání a přípravě všech nezbytných podkladů, jako je geologický průzkum nebo dopravní prověření možností napojení z komunikace I. třídy. Počítá se s tím, že objekt nabídne bezbariérové propojení mezi terminálem a vlakem, a to prostřednictvím veřejného výtahu.

Přesun terminálu otevírá potenciál největší rozvojové plochy města

Přesunem autobusového nádraží na nový terminál se uvolní největší rozvojové území v centru města. Odtrubnění Nisy pod dnešním nástupištěm umožní propojit parkové plochy do souvislé přírodní promenády a pozemky v okolí mohou nabídnout velké množství kvalitních nových bytů v docházkové vzdálenosti ke všem službám a veřejné dopravě. Množství budoucích obyvatel pak může přinést potřebný impuls do centra města.

„Vzhledem k významu záměru je na místě přistoupit k území zodpovědně a s maximální péčí. Proto počítáme s vyhlášením urbanistické soutěže, která by měla přinést návrh charakteru a regulace budoucí zástavby i podobu veřejných prostranství,“ uzavírá náměstek pro rozvoj a digitalizaci Jakub Chuchlík. (jn)


Zařazenopá 26.01.2024 10:01:00
ZdrojJablonec nad Nisou
Originálmestojablonec.cz/redakce/index.php?lanG=cs&slozka=42700&clanek=42740

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.