01. IDENTIFIKAČNÍ KÓD
-
02. KÓD
-
03. POJMENOVÁNÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
Kontrolní a dozorová činnost podle živnostenského zákona, zákona o ochraně spotřebitele, zákona o spotřebních daních, zákona o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, a dalších předpisů souvisejících s živnostenským podnikáním a ukládání sankcí. Projednává přestupky fyzických, podnikajících fyzických osob a právnických osob podle přestupkového zákona a ukládá za ně pokuty.
04. ZÁKLADNÍ INFORMACE K ŽIVOTNÍ SITUACI
Živnostenskou kontrolu provádějí v rámci své působnosti živnostenské úřady dle zmocnění zákonem č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů a sledují, zda a jak jsou plněny povinnosti stanovené živnostenským zákonem, ustanoveními zvláštních právních předpisů vztahujícími se na živnostenské podnikání.
Kontrolu provádí zaměstnanci živnostenského úřadu na základě vlastního kontrolního plánu, podnětů a na základě nařízení kontroly Krajským úřadem Moravskoslezského kraje, odborem vnitra a krajským živnostenským úřadem nebo Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
05. KDO JE OPRÁVNĚN V TÉTO VĚCI JEDNAT (PODAT ŽÁDOST APOD.)
Kdokoliv
06. JAKÉ JSOU PODMÍNKY A POSTUP PRO ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
Přijatý podnět bude posouzen a živnostenský úřad podle situace provede kontrolu podnikatele přímo na provozovně nebo na živnostenském úřadě. Zjistí-li skutečnosti nasvědčující tomu, že podnikatel porušuje podmínky dané živnostenským zákonem, popřípadě předpisy souvisejícími s živnostenským podnikáním, zahájí řízení z moci úřední. Pokud o to podatel požádá, bude mu sděleno, zda bylo či nebylo zahájeno správní řízení. Pokud podnět nespadá do pravomoci živnostenského úřadu, bude postoupen příslušnému správnímu orgánu. O postoupení bude stěžovatel informován. Živnostenský úřad není oprávněn řešit občanskoprávní spory, tato činnost je vymezena soudům.
07. JAKÝM ZPŮSOBEM MŮŽETE ZAHÁJIT ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
Zasláním písemného podnětu nebo projednat přímo osobně v kanceláři č. 218 a 219.
08. NA KTERÉ INSTITUCI ŽIVOTNÍ SITUACI ŘEŠIT
Na Městském úřadě Bruntál, odbor správní a obecní živnostenský úřad, oddělení obecní živnostenský úřad, Nádražní 994/20, 792 01, Bruntál, budova A, kanceláře č. 218, 219.
09. KDE, S KÝM A KDY ŽIVOTNÍ SITUACI ŘEŠIT
Se zaměstnancem živnostenského úřadu v úřední hodiny, případně po telefonické dohodě.
10. JAKÉ DOKLADY JE NUTNÉ MÍST S SEBOU
Pokud k podnětu existují nějaké doklady (účtenky, paragony, smlouvy, faktury, korespondence), je vhodné je doložit.
11. JAKÉ JSOU POTŘEBNÉ FORMULÁŘE A KDE JSOU K DISPOZICI
Formulář není stanoven - podnět k provedení kontroly nebo prošetření případu se podává volnou písemnou formou.
12. JAKÉ JSOU POPLATKY A JAK JE LZE UHRADIT
Tyto úkony nepodléhají správním poplatkům.
13. JAKÉ JSOU LHŮTY PRO VYŘÍZENÍ
Lhůty pro vyřízení podnětu jsou stanoveny správním řádem. Správní orgán podnět prošetří a pokud ten, kdo podnět podal o to požádá, sdělí mu ve lhůtě do 30 ti dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě, že byl podnět postoupen jinému příslušnému správnímu orgánu.
14. KTEŘÍ JSOU DALŠÍ ÚČASTNÍCI (DOTČENÍ) ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
Účastníky řízení mohou být podnikatelé, jejich zástupci, zmocněnci, odpovědní zástupci a jiné správní orgány.
15. JAKÉ DALŠÍ ČINNOSTI JSOU PO ŽADATELI POŽADOVÁNY
Podání by mělo popisovat konkrétní jednání či stav, který pisatel považuje za protiprávní a odůvodňuje zahájení řízení z moci úřední.
16. ELEKTRONICKÁ SLUŽBA, KTEROU LZE VYUŽÍT
Případné podněty lze zaslat i na e-mailovou adresu Městského úřadu Bruntál posta@mubruntal.cz nebo prostřednictvím datové schránky, ID datové schránky: c9vbr2k
17. PODLE KTERÉHO PRÁVNÍHO PŘEDPISU SE POSTUPUJE
- Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), v platném znění
18. JAKÉ JSOU SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, v platném znění
- Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování)
- Nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů
19. JAKÉ JSOU OPRAVNÉ PROSTŘEDKY A JAK SE UPLATŇUJÍ
Neshledá-li správní orgán důvod k zahájení řízení ani k postoupení věci, sdělí tuto skutečnost podateli, pokud o to požádal. Není povinností zdůvodňovat, proč důvod k zahájení řízení neshledává. Podnět se neodkládá usnesením nebo jinak přezkoumatelným rozhodnutím, není tedy možno podat proti způsobu vyřízení podnětu odvolání.
20. JAKÉ SANKCE MOHOU BÝT UPLATNĚNY V PŘÍPADĚ NEDODRŽENÍ POVINNOSTÍ
Sankce jsou uvedeny v živnostenském zákoně i dalších zvláštních zákonech, kde živnostenský úřad vykonává kontrolní a dozorovou činnost.
21. NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY
Jaké jsou postupy při uplatňování reklamace, způsobilost provozovny a její označení.
22. DALŠÍ INFORMACE
Živnostenský úřad provádí na základě uzavřené dohody mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Českou obchodní inspekcí ČR „O koordinaci výkonu kontrolní činnosti" se záměrem postupného snižování administrativní zátěže podnikatelů společné kontroly, které jsou pravidelně vyhodnocovány. Kontrolní činnost je zejména zaměřena na stánkový prodej, podnikání cizinců na území ČR, provozování zastaváren apod.
23. INFORMACE O POPISOVANÉM POSTUPU (O ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE) JE MOŽNÉ ZÍSKAT TAKÉ Z JINÝCH ZDROJŮ A V JINÉ FORMĚ
Další informace lze získat u kteréhokoliv živnostenského úřadu ČR, krajského úřadu, Ministerstva průmyslu a obchodu.
24. SOUVISEJÍCÍ ŽIVOTNÍ SITUACE A NÁVODY, JAK JE ŘEŠIT
Informace k ochraně spotřebitele a mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů lze získat na stránkách České obchodní inspekce a také na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu
25. ZA SPRÁVNOST NÁVODU ODPOVÍDÁ ÚTVAR
Městský úřad Bruntál, odbor správní a obecní živnostenský úřad, oddělení obecní živnostenský úřad.
26. KONTAKTNÍ OSOBA
- Bc. Veronika Rišková, DiS., referent živnostenského úřadu, tel.: 554 706 299, Veronika.Riskova@mubruntal.cz
- Bc. Kamil Kadlčík, referent živnostenského úřadu, tel.: 554 706 179, kamil.kadlcik@mubruntal.cz
27. POPIS JE ZPRACOVÁN PODLE PRÁVNÍHO STAVU KE DNI
01. 01. 2024
28. POPIS BYL NAPOSLEDY AKTUALIZOVÁN
01. 01. 2024
29. DATUM KONCE PLATNOSTI POPISU
Konec platnosti návodu není stanoven.
30. PŘÍPADNÁ UPŘESNĚNÍ A POZNÁMKY K ŘEŠENÍ ŽIVOTNÍ SITUACE
-
Vytvořeno / změněno: 26.7.2010 / 31.1.2024
Zařazeno | čt 01.08.2024 09:08:00 |
---|---|
Zdroj | Bruntál |
Originál | mubruntal.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=1316&id=936000 |