Žádná nová dálnice se stavět nebude, Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce utratí 70 miliard korun, což je o 28 miliard korun méně, než stojí v rozpočtovém výhledu schváleném sněmovnou. Něco se muselo přihodit, míní Petr Holub v článku Konec zapírání, dálnice se dál zpožďují, který 11. 08. 2019 zveřejnil na Echo24.cz. Zneklidňující zprávy z dopravy svědčí podle Holuba o tom, že přinejmenším sektor silničních staveb se propadá do krize. Je to pravda, nebo jen schopnost autora vidět krizi, kde by ji chtěl mít?
Když nás chce opozice a opoziční novináři zpražit, upozorní na to, že v roce 2018 byly zprovozněny pouhé 4 kilometry nové dálnice. Jedná se o logický důsledek zastavení přípravy a zahajování dálničních staveb po roce 2009. Od roku 2014 jsme výstavbu postupně znovu rozjížděli. V letošním roce bude zprovozněno 23,5 kilometrů nových dálnic, v příštím roce to bude 32 kilometrů. Aby bylo i v příštích letech co otevírat, je přirozeně nutné nové stavby také zahajovat. Návrh rozpočtu na příští rok s tím jednoznačně počítá.
Podle Holuba Státní fond dopravní infrastruktury, ze kterého jsou dopravní stavby financovány, v příštím roce utratí 70 miliard korun, což je o 28 miliard korun méně, než stojí v rozpočtovém výhledu schváleném sněmovnou. Jím zmiňovaných 70 miliard ovšem představuje pouze národní zdroje. Celkový rozpočet SFDI se započtením evropských peněz činí minimálně 87 miliard s možností dalšího navýšení v případě potřeby. Ve srovnání se schváleným rozpočtem na rok 2019 se jedná o navýšení rozpočtu o 1 miliardu korun.
Současná rozestavěnost je nejvyšší za existenci SFDI a nikdo nemusí mít obavy o její budoucnost. Průtahy s výstavbou dálnic D49 Hulín-Fryšták nebo D1 mezi Říkovicemi a Přerovem již trvají mnoho let a jsou ukázkou toho, jak mohou ekologická sdružení blokovat výstavbu. Další posun zahájení těchto staveb proto není překvapivý. V každoročním rozpočtu SFDI bývá z tohoto důvodu uveden větší rozsah připravovaných staveb, které by nebylo možné ani finančně pokrýt, ale předpokládá se, že dojde u některých k posunu.
Dalším důkazem, že Holubem avizovaná krize se nekoná, je zahájení realizace PPP projektu na dálnici D4, ke kterému by mělo dojít v příštím roce. Samozřejmě můžeme vést polemiku, zda ten či onen obchvat je méně důležitý než dálnice. Místní si to jistě nemyslí. Úplně mimo realitu je ale Holubova představa, že poslanci v dozorčí radě SFDI sestavují seznam toho, co se postaví. Výstavba dopravní infrastruktury vychází ze strategických dokumentů vlády a ministerstva dopravy. V návaznosti na ně se stavby připravují a posléze také realizují.
Zařazeno | po 12.08.2019 16:08:00 |
---|---|
Zdroj | MDČR Na pravou míru |
Originál | mdcr.cz/Media/Na-pravou-miru/Falesna-hra-na-krizi?returl=/Media/Na-pravou-miru |