Každý, kdo uzavírá smlouvu on-line nebo si chce založit zákaznický účet v internetovém obchodě, ví, že nic nefunguje bez potvrzení Všeobecných obchodních podmínek (VOP) – na jedno kliknutí. Čtvrtina (25 %) uživatelů internetu však uvádí, že nikdy nečte všeobecné obchodní podmínky on-line nabídek.
Naprostá většina (63 %) je čte jen příležitostně nebo zřídka a pouze 11 % uvádí, že je čte vždy. Takové jsou výsledky průzkumu mezi 1 013 uživateli internetu ve věku 16 let a více, které zveřejnilo digitální sdružení Bitkom v Německu ke Dni bezpečnějšího internetu, který připadá na 6. února.
Dokonce i ze 74 % těch, kteří si alespoň občas přečtou obchodní podmínky, se asi polovina (48 %) obvykle podívá pouze na jednotlivé konkrétní odstavce podmínek. Z této skupiny 41 % uvádí, že čte většinu smluvních podmínek, a 11 % je dokonce čte celé. „Sféry politiků, obchodníků a vědců by měly společně více přemýšlet o tom, jak důležité informace sdělit způsobem, aby se k lidem skutečně dostaly,“ nabádá prezident společnosti Bitkom Ralf Wintergerst.
Způsob, jakým jsou dnes obchodní podmínky prezentovány, má u lidí celkově špatné hodnocení. 8 z 10 uživatelů internetu si stěžuje, že smluvní podmínky jsou napsány příliš složitě (80 %), anebo jsou silně nepřehledné (78 %). Tři čtvrtiny (74 %) považují VOP za moc podrobné. 85 % respondentů ovšem současně věří, že VOP v Německu splňují určitý standard z hlediska bezpečnosti a ochrany spotřebitele.
Obchodní podmínky jsou i tak ale na internetu vnímány mnohem silněji než v off-line světě, například v místních obchodech. Tam tři čtvrtiny (75 %) nečtou VOP nikdy, pětina (20 %) tak činí příležitostně nebo zřídka a pouze 2 % respondentů tvrdí, že je čtou vždy.
Zařazeno | pá 22.03.2024 06:03:00 |
---|---|
Zdroj | O Pojištění.cz |
Originál | opojisteni.cz/pojistny-trh/nemecky-vyzkum-ukazal-ze-obchodni-podminky-malokdo-cte/c:26778/ |