ČRo: S dotacemi se elektromobily nezlevní. Stát by měl investovat spíš do nabíjecí infrastruktury, říká ministr Martin Kupka

9. dubna 2024

ČRo: S dotacemi se elektromobily nezlevní. Stát by měl investovat spíš do nabíjecí infrastruktury, říká ministr Martin Kupka

(Radiožurnál) O elektrická auta není takový zájem, jak by si výrobci představovali. Hodlá vláda podporovat rozvoj elektromobility v Česku, nebo to ponechá na zákaznících? „Každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury,“ domnívá se ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČRo.

Jak se pětikoalice postaví ke Green Dealu? Chce jako celek iniciovat zmírnění Zelené dohody, anebo můžeme v tomto směru očekávat aktivity jen jednotlivých stran?

Postup v mnoha směrech je realistický. Ve vztahu k energetice se v posledním období podařilo zvládnout, že jsme důležitým partnerem v rámci projaderné skupiny. Ta dokázala zajistit, abychom z hlediska přijatelnosti jaderného zdroje uspěli. Velkou část energie tak bude možné dodávat u nás prostřednictvím jaderných zdrojů.

Stejně tak byl náš úspěch, aby norma Euro 7 byla významně realističtější a aby se zásadně změnila oproti prvotnímu návrhu, který by znamenal ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Znamenal by rovněž menší dostupnost nejlacinějších vozidel.

V podobné politice chceme pokračovat. Nesmíme dospět k tomu, že v zájmu ideologie se dobereme stavu, kdy nebudeme schopni konkurence ve světě. To nás může ve výsledku významně oslabit i v tom směru, abychom dokázali přinášet technologie, které jsou vůči životnímu prostředí významně šetrnější.

V rámci Green Dealu jsme se spolu s ostatními zeměmi EU zavázaly, že od roku 2035 budou všechna nová auta povinně bez emisní, tedy de facto skončí výroba vozů se spalovacími motory. Je z vašeho hlediska tento závazek splnitelný?

S tím závazkem jsem nikdy nesouhlasil, pokládám ho totiž za zbytečný. Má to určovat technologie, její dostupnost a kvalita – co si lidé zvolí a co jim bude sloužit jako dopravní prostředek. Výrobci vozidel jsou nachystaní, aby dokázaly zajistit výrobu efektivních vozidel bez negativních dopadů na životní prostředí. Dokonce i před rokem 2035.

Česká stopa v závazku říká, že v roce 2026 musí Evropská komise znovu vyhodnotit, zda toto opatření je opravdu dosažitelné. Jedna z významných věcí v celé dohodě je také výluka pro takzvaná syntetická paliva.

To byla společná iniciativa s Německem, kdy jsme řekli, že i z hlediska technologické neutrality si nechceme hrát na to, že víme všechno, co bude za 20 let.

Nechme technologický pokrok, ať ukáže, kam se můžeme dostat i v oblasti syntetických paliv. Je možné, aby současná auta spalovala syntetická paliva, která mají neutrální dopad právě na produkci skleníkových plynů.

V Česku sice stoupl zájem o elektroauta, ale celkově se u nás auta s elektrickým pohonem prodávají zatím málo. V sousední Německu nebo Rakousku tvoří téměř pětinu trhu s novými auty, u nás jenom kolem tří procent. Chcete jako ministr trh s elektroauty u nás povzbudit?

Domnívám, že odpovědnost vlády je na straně vytvoření infrastrukturních podmínek. Nesmí se stát, aby dopravní dobíjecí infrastruktura limitovala možnosti motoristů. Nejde totiž jenom o ty, kteří využívají a budou využívat elektrická auta v Česku, ale i o ty, kteří budou přes Česko projíždět.

Nejsme na tom úplně špatně, ale je jasné, že musíme vytvořit dostatečnou síť dobíjecích bodů. To vnímám jako největší závazek.

Proto jsme už v tomto měsíci uvolnili další výzvy k čerpání prostředků pro vybudování těchto hubů, které mají vyrůst podél hlavních sítí TEN-T napříč celou Evropou tak, aby každých 60 kilometrů byla masivní dobíjecí stanice.

Do kdy?

První limit je rok 2025, kdy by to měly být huby s výkonem zhruba 1,4 MW. Další výrazný krok dopředu je rok 2030. Podstatné je, že tam už motoristé najdou nejméně devět samotných přípojných míst. To je z hlediska vývoje podstatná věc.

Ve státech, kde je elektromobilita rozvinutější, se ukazuje, že velký objem toho dobíjení se odehrává přes noc doma. A potom přes den v práci, kam lidé dojedou. Jenom 20 procent dobíjení se odehrává v síti. I toto je potřeba vnímat.

Není chyba, že se v Česku elektromobilita finančně téměř nepodporuje, kromě bezplatných dálničních známek a výhod při parkování?

V loňském roce výrobce elektrických vozidel ze Spojených států amerických snížil cenu zhruba o 20 procent. V tom rozmezí by se ale přibližně pohybovala podpora ze strany Česka nebo evropských fondů.

Jedním rozhodnutím byl výrobce schopen dosáhnout podobného efektu. Tím pádem máme možnost využít tyto peníze k budování infrastruktury.

Je potřeba také vnímat, že každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury.

Martin Kupka
Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu

Štítky:
rozhovor v médiích evropská unie zahraniční politika doprava regionální rozvoj životní prostředí Evropská komise SPOLU vláda Petra Fialy


Zařazenoút 09.04.2024 17:04:00
ZdrojODS
Originálods.cz/clanek/25498-cro-s-dotacemi-se-elektromobily-nezlevni-stat-by-mel-investovat-spis-do-nabijeci...
guid25498


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.