Startup E-CAFE BIKE chce ulevit městům od přetížení dopravy

Startup E-CAFE BIKE chce ulevit městům od přetížení dopravy

Igor Březina
10:51 31. května 2024
Markéta Mentelová (CzechInvest), Jan Malina a Zuzana Malinová (E-CAFE BIKE), zdroj: CzechInvest

Spojení byznysu a kreativity – tato kombinace vyhrála startupu E-CAFE BIKE letošní ročník soutěže Creative Business Cup. E-CAFE BIKE začal s výrobou originálních elektrokol, ke kterým letos přidal taky cargo vozíky. Chce tak pomoct obyvatelům měst, která trpí nadměrnou dopravou. Auta mají velkou emisní stopu, zabírají mnoho místa zhoršují kvalitu života ve městech. Kdyby část řidičů přešla na elektrokola, všem by se ulevilo.

I z rozhovoru s tímto startupem jasně vyplývá důraz jeho zakladatelů na udržitelná řešení. Zuzana Malinová (ZM, marketingová ředitelka) a šéf firmy Jan Malina (JM) si zakládají na výrobě v naší zemi. Chtějí tak zajistit co nejmenší uhlíkovou stopu jejich cargo vozíků. Neplánují proto jejich výrobu v nějaké odlehlé zemi, i když by třeba vyšla levněji. Právě důraz na tento ekologický přístup oslovil i porotu soutěže Creative Business Cup.

Z čeho čerpá inspiraci design jejich elektrokol a cargo vozíků? Na jaké klienty se E-CAFE BIKE orientuje? A jakou roli hraje kreativita v byznys modelu E-CAFE BIKE? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Malinovou a Janem Malinou.

Kateřina Siniakova´, zdroj: E-CAFE BIKE

Vaše elektrokola mají originální design. Jakou roli hraje design při jejich vývoji?

JM: Vyrábíme elektrokola pro ekologickou jízdu městem, která jsou svým dojezdem přes 250 km jedna z nejvýkonnějších na trhu. Inspirujeme se klasickými motocykly, protože spojují nestárnoucí design a dlouhodobou funkčnost.

Chceme vytvářet designová městská elektrokola, která mění pohled na každodenní otravnou dojíždějící rutinu ve městě. Dáváme zákazníkům pocit výjimečnosti, aby si čas strávený na kole od nás užili. Používáme široké pláště pro co nejpohodlnější a bezpečnou jízdu po městě. Každý, kdo se pohybuje po městě na kole, ví, že například tramvajové koleje jsou nepřítel cyklistů.

Originalitu oceňují i naši zákazníci. Z jejich zpětné vazby víme, že rádi konfigurují naše elektrokola podle svých představ a vkusu. Díky tomu můžou vyjádřit svůj protest proti uniformitě běžných kol. Dělali jsme na zakázku spoustu zajímavých věcí, například v modré metalíze Shelby s bílými pruhy. Sestavili jsme taky Gulf Oil, což je taková kultovní barva pro motoristy.

ZM: Klienti nám ze začátku říkali, že naše kola vypadají robustně a vzbuzují respekt. Po svezení si ale uvědomí, že to není jen o hezkém designu, ale i o jízdních vlastnostech a pocitu bezpečí. Tramvajové pásy nebo klouzající kočičí hlavy zvládnete s naším kolem v pohodě, na rozdíl od jiných městských kol. Nabízíme dokonce offroad modely, protože někteří naši klienti chtějí kombinovat jízdu ve městě a v přírodě.

Shelby Blue, zdroj: E-CAFE BIKE

Stále na vašem designu pracujete, nebo už ho berete za ukončený?

JM: V tuto chvíli máme uzavřenou modelovou řadu. Teď se soustředíme na vývoj cargo vozíků, ale poté přijdeme s novým modelem elektrokola.

ZM: Design zůstane stejný podle starých „Café Racers“ motocyklů. Odkazujeme na úplně první motocykly jako například Harley-Davidson, které vypadaly jako naše kola a sloužily pro přepravu po městě.

Designem i využitím dokazujeme, že kolo není jen fitness věc. Boříme tak mýty o tom, že elektrokola jsou vhodná pouze pro seniory. Mezi naše klienty patří například tenisová olympijská vítězka Kateřina Siniaková, tenista Tomáš Macháč, nebo český motocyklový šampion Lukáš Pešek, pro kterého jsme připravili speciální model elektrokola v karbonu.

Luka´sˇ Pesˇek, zdroj: E-CAFE BIKE

Kdo jsou vaši zákazníci? Na které trhy se orientujete?

Jde zpravidla o klienty z měst, které nebaví soustavné dojíždění autem do práce nebo na schůzku. Často tráví dlouhý čas v dopravních zácpách. Denně zabijí dvě, ale klidně i tři až čtyři hodiny v dopravních špičkách a hledají nějakou alternativu. Dále jsou to lidé, kteří bydlí v aglomeracích 20 až 30 km od Prahy.

Zpočátku převažovali muži, ale ženy už je začínají dohánět. V současné době máme objednávky 60 % versus 40 % ve prospěch mužů. Zpravidla se jedná o věkové ročníky 30+. Našimi prvními klienty byli „early adopters“, kteří se zajímají o nové technologie a elektromobilitu.

Spojení designu a jízdních vlastností oslovilo i zákazníky v zahraničí. Našimi prvními trhy se staly Německo, Francie, Španělsko a Benelux. Segment s elektrokoly je v těchto zemích velmi silný. Aktuálně pro letošek plánujeme, že zahraniční prodeje dosáhnou 30 %. Chceme se ale dostat na 90 %.

Hodně nám pomohla i agentura CzechTrade, se kterou jsme absolvovali několik byznysových misí. Představili jsme naše kola například v Nizozemsku. V Německu jsme loni vystavovali na největším světovém veletrhu EUROBIKE. Letos se ho opět zúčastníme, představíme na stánku CzechTrade náš cargo vozík Komuter.

Máme globální ambice, a proto máme spuštěný globální web. Nabízíme na něm modely pro malosériovou výrobu v rámci EU a další tři modely pro země mimo EU. Uvádíme taky novou kategorii rychlých elektrokol speed pedelec, jejichž rychlost budeme upravovat podle legislativy v dané zemi. Třeba v Německu to je 45 kilometrů v hodině, naopak Spojené arabské emiráty povolují až 60.

Zjistili jsme, že například v nizozemských městech není velký zájem o elektrokola kvůli nasycenosti trhu. Obyvatelé tamějších měst preferuji levné typy, kterých se snadno zbaví. Ale naopak v satelitních městečkách je situace jiná. I v nich používají naše kola k dojíždění do měst.

JM: Nahrává tomu i změna legislativy, která bere v potaz potřeby zákazníků. Rychlost elektrokol 25 kilometrů v hodině skutečně nestačí, proto Nizozemsko přistoupilo ke zvýšení na 45 u rychlých elektrokol. Tato změna počítá právě s dojíždějícími z předměstí, kterým to ušetří nemálo času. A přitom jim stačí jen kolo, u delších vzdáleností kombinují jízdu na kole například s vlakem.

Kolik kol a vozíků prodáváte za měsíc? Projevuje se nějak na prodejích sezónnost?

ZM: Pro letošní rok máme v plánu vyrobit 100 kusů elektrokol, loni to bylo kolem 70. Sezónnost se určitě projevuje, nejsilnější období máme od jara do podzimu. Během sezóny vyrobíme zhruba 20 kol měsíčně. Stále se pohybujeme na spodní hranici naší kapacity, která je 500 kol ročně. I z tohoto důvodu chceme expandovat.

V letošním roce uvedeme na trh taky elektrické cargo vozíky. Naším cílem je prodat 9000 elektrokol a vozíků do 5 let.

E-CAFE BIKE Cargo Tailer, zdroj: E-CAFE BIKE

Jakou největší inovaci přinesla vaše firma na trh?

ZM: Uvádíme teď na trh nový produkt, Komuter. Je to elektrický cargo vozík, který jsme vyvinuli díky finanční podpoře programu Technologická inkubace agentury CzechInvest.

Komuter umožní přepravit až 250 kg bez jakékoliv námahy a zároveň bude plně kompatibilní se všemi koly. Naše vozíky budou jako jediné na trhu plně energeticky soběstačné díky solárním panelům, které budou dobíjet akumulátor během jízdy. Při ideálních slunečních podmínkách jim na to bude stačit osm hodin.

Objevili jsme další díru na trhu, máme certifikaci pro přepravu choulostivého materiálu, například farmaceutických produktů nebo jídla. Stejný materiál přepravních boxů používá třeba i armáda nebo Červený kříž. Poskytneme našim zákazníkům mobilní aplikaci, ve které uvidí stav baterie a další prvky.

Využíváme unikátní technologii, s jejímž vývojem nám pomohla Technologická inkubace. Usilujeme o co nejmenší uhlíkovou stopu ve výrobě i provozu, a proto cílíme na „zero emission delivery“. Díky tomu budeme mít v oblasti ESG jednoznačnou konkurenční výhodu pro B2B segment.

Spolupracujeme se Škoda X na SECOND LIFE BATTERIES řešení. Chceme do našich cargo vozíků využít recyklované baterie z automobilového průmyslu a udělat tak další krok na naší cestě k cirkulární ekonomice.

Chystáme se i do segmentu B2G (byznys zaměřený na státní správu), ve kterém cílíme na granty pro projekty „smart cities“. Státy jako Německo nebo Francie poskytují dotace na zavádění elektrokol pro města nebo malé a střední firmy. Třeba v Německu dosahují až 2500 eur na nákup, což by bylo super, protože polovinu ceny našeho cargo vozíku by pokryl příspěvek od státu.

S městem Jihlava jsme loni v létě spustili pilotní testovací projekt nákladního elektrokola. Jihlava naše kola používá jako pojízdný infostánek na turistických trasách a cyklostezkách v rámci projektu na rozvoj cykloturistiky ve městě a jeho okolí.

Jihlava info, zdroj: E-CAFE BIKE

Šla dotace 4,6 milionu korun z Technologické inkubace výhradně na vývoj vozíku Komuter?

JM: Ano, celá částka šla na vývoj jeho funkcí. Jsou tam i další specifické aspekty. Vycházíme z německé legislativy, protože dává největší smysl. Vozík musí mít kvůli vysoké hmotnosti možného nákladu nájezdovou brzdu. Pro uživatele bude nejdůležitější, že nebude muset vyvinout sílu při rozjezdu a brždění. Komuter bude reagovat na směr jízdy a řidič kola ho proto za sebou ani neucítí.

ZM: Vyvíjíme integrovanou nabíječku pro Komuter, aby ji uživatelé nemuseli s sebou vozit. Poskytne možnost nabíjení z klasické 230V sítě a nabíjecích stojanů pro auta. I to bude naše konkurenční výhoda, protože nikdo jiný na trhu takové řešení nenabízí. Baterie se nabijí na plnou kapacitu během pouhých šesti minut.

V květnu 2024 začneme s pilotním projektem. Máme v Brně nasmlouvaného partnera, který outsourcuje doručování ke koncovému zákazníkovi pro společnosti DHL a Dachser. Jednáme i se Škoda X a plánujeme oslovit další firmy a města.

Kde vyrábíte elektrokola a vozíky? Plánujete vaši výrobu rozšiřovat?

ZM: Máme dílnu a obchod na Praze 5 v Plzeňské ulici. Jednáme s investory o navýšení naší kapacity výroby a hledáme pro ni vhodné prostory, abychom byli schopni pokrýt i velké objednávky. Nicméně, příští dva roky bude naše stávající kapacita postačovat.

Porsche, zdroj: E-CAFE BIKE

Plánujete, že budete v budoucnu vyrábět vaše elektrokola a vozíky i v nějaké zahraniční zemi?

ZM: Rádi bychom vyráběli jen v Evropě, abychom udrželi co nejnižší uhlíkovou stopu. V cargo vozíku jsou všechny komponenty stoprocentně „made in EU“. Naopak, rámy elektrokol se pořád vyrábějí v Asii, protože zde není k dispozici potřebná technologie. Ale uvažujeme o přesunutí jejich výroby sem. Konzultujeme proto nové partnery, od kterých bychom používali trochu jiné materiály. Použili bychom je pro nový model elektrokola, které plánujeme představit v příštích letech.

JM: O Česku se často mluví jako o montovně. Máme tu jen malou část výroby a z celkové přidané hodnoty těží někdo jiný. Chceme tento pohled změnit a dát příležitost našim chytrým hlavám a šikovným rukám.

ZM: Například baterie vyrábíme v České republice, což je naše výhoda i nevýhoda. Jsou totiž dražší než čínské, ale na druhou stranu se na ně můžeme spolehnout. Mají díky své vysoké kvalitě dobrý ohlas na trhu. Počítáme proto s jejich výrobou pro nové partnery, kteří je budou využívat i pro jiné účely než elektrokola.

V dohledné době tedy počítáte s tím, že veškerá výroba bude probíhat tady v Česku?

ZM: Buď tady nebo v Evropě, dokončení produktu proběhne u nás. Některé komponenty, například boxy, se vyrábějí v Německu, ale výroba bude probíhat v rámci EU.

Jak dlouho trvá výroba jednoho kola a vozíku? Jak technologicky náročná je vaše výroba?

ZM: Teď už máme spuštěnou malosériovou výrobu. Díky ní jsme schopni vyrobit jedno elektrokolo za osm hodin. Dodatečný čas pak ještě zabere dolaďování kola na míru dle požadavků zákazníka. Například když chce speciální barvu nebo branding.

JM: Vozík je o něco jednodušší. Snažíme se mít před-připravené komponenty, které pak skládáme dohromady. Technologicky nejnáročnější jsou baterie. Usilujeme o co nejjednodušší produkci i s ohledem na servisování. Naši zákazníci tak mohou svá kola servisovat v běžných cykloservisech, protože používáme standardizované komponenty.

Americano red, zdroj: E-CAFE BIKE

Vaši zákazníci si můžou vybrat připravenou konfiguraci kola nebo udělat svou vlastní. Jak velkou část tvoří zákaznické konfigurace?

JM: Mírně nadpoloviční. Máme hodně firemních objednávek, proto se kola přizpůsobují jejich vizuálům a korporátním barvám. Funguje to podobně i pro města, u kterých kola přizpůsobujeme jejich logům, barvám a vlajkám.

Máte pro rok 2024 plán prodejů vozíků Komuter?

ZM: V letošním roce se připravujeme na sériovou výrobu a zatím se proto soustředíme na pilotní projekty v sektorech B2B a B2G. Po jejich skončení plánujeme prodat 6000 vozíků během pěti let.

JM: Nechtěli bychom promarnit čas, přeneseme proto dynamiku vývoje rovnou do výroby. Trh dynamicky roste, máme konkurenční výhody a chceme je využít.

ZM: Potřebujeme co nejvíc dat, proto teď hodně testujeme, abychom byli stoprocentně připraveni na příští sezónu, kterou plánujeme zachytit hned od začátku.

JM: Česká republika poskytuje dobrý testovací prostor, máme tu totiž dost rozbité dopravní komunikace. Dostaneme tedy přesně takovou zpětnou vazbu, jakou potřebujeme. Pokud Komuter uspěje tady, nebude mít v západní Evropě problém.

Co vás vedlo k vývoji vozíku Komuter, se kterým jsme vyhráli soutěž Creative Business Cup (CBC)?

ZM: Doprava má negativní vliv na životní prostředí, vypouští čtvrtinu emisí skleníkových plynů. Tři čtvrtiny těchto emisí z dopravy tvoří právě silniční doprava. Chceme proto s naším elektrickým cargo vozíkem snížit emise až o 95 % a zlepšit tak kvalitu života ve městech.

Evropa představuje téměř 70 % trhu s nákladními koly a jedná se tak o nejrychleji rostoucí kategorii zelené mobility. E-commerce pohání tento trend, protože pro 75 % zákazníků je právě rychlost dopravy a doručení tím nejdůležitějším rozhodujícím faktorem na pro nákup.

Dostali jsme se jako jediný český startup do prestižního Investment Readiness Accelerator, kde jsme se loni umístili v první desítce. Tento akcelerátor je součástí programu EIT Urban Mobility podporovaného EU. Unie mu poskytuje podporu, protože segment mobility v posledních letech silně roste.

Espresso 2 racing green, zdroj: E-CAFE BIKE

Jaká byla vaše motivace přihlásit se do CBC? Co vám vítězství přineslo?

ZM: Vnímáme naše vítězství jako velké zadostiučinění. I s nevelkým rozpočtem a rodinným financováním se dá vybudovat krásná značka, která může vyhrát takto prestižní soutěž. Na světovém finále chceme odprezentovat poctivou českou výrobu.

Připravujete se nějak na globální finále?

ZM: Určitě ano. V květnu 2024 už budeme mít data z našeho pilotního programu vozíku Komuter. Chtěli bychom je proto představit na globálním finále.

Budeme čelit silné konkurenci 70 firem z celého světa. České startupy dosáhly v minulých letech na vysoké příčky a rádi bychom na jejich úspěch navázali. Věříme, že máme co nabídnout.

Jakou roli hraje káva ve vašem byznys modelu?

ZM: Velkou. Design našich elektrokol i náš název odkazují na „Café Racers“ motocykly typické pro Londýn 50. a 60. let dvacátého století. Byly to první městské motorky se specifickým designem, které si kluci stavěli doma v garážích. Používali je na závody mezi londýnskými kavárnami.

My na tento fenomén navazujeme. Poskytujeme dopravní prostředek, díky kterému můžete přijít na obchodní schůzku nebo do práce v hezkém oblečení bez zpocených zad. Protože nikdo nechce po městě jezdit v cyklo dresu nebo ve sportovním vybavení na hory.

zdroj: E-CAFE BIKE

Co pro vás znamená spojení kreativita a podnikání?

ZM: Kreativita se odráží ve všem, co děláme.

JM: Bez kreativity bychom nepodnikali. Obě pro nás znamenají symbiózu.

Na začátku jsme neměli elektrokola jako byznys plán. Brali jsme je jako účelovou věc, když jsme hledali alternativu k autu.

ZM: Když jsme začali jezdit na prvních modelech do práce, zastavovali nás lidé na ulicích. Naše kola se jim líbila, a tak chtěli vědět, jak by se k nim mohli dostat. Díky tomu nás napadla myšlenka na sériovou výrobu.

Ale věděli jsme, že musíme náš produkt zvalidovat, než se pustíme do podnikání. Potřebovali jsme znát naši cílovou skupinu. Věděli jsme, že to nebudou cyklisté, ale naopak spíš lidé, který moc nejezdí na kole.

Proto jsme se v roce 2019 rozhodli otestovat náš nápad Designbloku. Ani jeden z nás neměl zkušenosti s podnikáním. Přihlásili jsme se proto do akceleračního programu Start It @ČSOB, díky kterému jsme si doplnili potřebné znalosti, validovali náš business plán a získali kontakty z nového business prostředí.

Americano_green, zdroj: E-CAFE BIKE

JM: Přijde mi super, že oslovujeme úplně jiné portfolio zákazníků, než jsou cyklisté. Díky tomu rozšiřujeme množství lidí, kteří jezdí na kole. Bicykl se totiž stále spíš považuje za věc pro sport, ale pro naše klienty to je dopravní prostředek.

Každý cestující na kole je přínos pro město a uvolnění dopravy. Takže i řidiči, kteří na ně nadávají, by si měli uvědomit, že díky cyklistovi mají na silnici k dispozici o osm metrů čtverečních více místa.

ZM: Naši klienti vítají, že díky nám mají dopravní prostředek, se kterým se nebojí jet do práce i v dopravní špičce. Poskytujeme jim výkon, pohodlí a stabilitu.

Zajímají se o váš projekt investoři? Jednáte s některými?

ZM: Doteď jsme vše financovali z vlastních rodinných peněz. Jsme teď v „seed“ fázi a chtěli bychom pro náš další rozvoj získat 700 000 eur. Chceme tyto peníze použít na zvýšení produkce, expanzi na další trhy a přijetí dalších zaměstnanců. Teď už máme zajištěno 200 000 eur formou dotace na vývoj od Technologické inkubace.

Bavíme se s českými investory, kteří spíš tíhnou ke konvertibilní půjčce. Máme za sebou i první kontakty ze zahraničními, které zaujala naše účast v Investment Readiness Accelerator. Technologická inkubace nám schválila dotaci teprve v prosinci 2023, takže teď do toho půjdeme naplno.

Startup E-CAFE BIKE zvítězil v letošním ročníku soutěže Creative Business Cup a bude díky tomu reprezentovat Česko na světovém finále v červnu v Kodani. E-CAFE BIKE se zaměřuje na elektrokola a inovativní nákladní cargo vozíky, které disponují vlastním elektrickým pohonem a jsou plně energeticky soběstačné díky solárním panelům. Jejich elektrifikovaná řada cargo vozíků bude připojitelná za většinu běžných jízdních kol nebo elektrokol, bude nabízet nosnost až 250 kg a úložný prostor srovnatelný s dvojnásobkem osobního automobilu o objemu 800 litrů.

Creative Business Cup CzechInvest mobilita Startup

Zařazenopá 31.05.2024 10:05:00
ZdrojRoklen24
Originálroklen24.cz/startup-e-cafe-bike-chce-ulevit-mestum-od-pretizeni-dopravy/
KategorieRozhovor, Creative Business Cup, CzechInvest, mobilita, Startup
AutorIgor Březina
guidhttps://roklen24.cz/?p=158145

Související témata

Byznys | EON
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.