Statutární město Most ve školním roce 2020/2021 spustilo pilotní projekt s názvem Dílničky, které měly za cíl stát se obdobou projektu Dílny. Smyslem projektu bylo vytvořit takovou aktivitu, která by dokázala propojit již realizované Dílny na vyšším stupni (7. třídy) s aktivitou zasahující do nižších ročníků. Spouštěčem pilotního projektu byl důvod, že většina dětí nemá z domova osvojené návyky vztahující se k manuální zručnosti a samotné dílny realizované až v sedmé třídě nemohou dosahovat potřebného efektu při podpoře polytechnického vzdělávání. V sedmé třídě ZŠ je již pozdě vzbuzovat u žáků zájem o polytechniku. Faktem je, že většině dětí chybí manuální zručnost a stále nemají správné „pracovní“ a polytechnické návyky. Nemají možnost doma od rodičů anebo prarodičů „odkoukat“ jak správně zacházet s výrobními nástroji, jaký nástroj použít při práci se dřevem anebo s kovem. Ve školách a ve výuce je vidět, že děti si nedokáží poradit ani s obyčejným úkonem, kterým je např. zatlučení hřebíku. Tato zjištění přivedla město, např. v rámci projektu Místních akčních plánů, k posunu podpory technického a polytechnického vzdělávání směrem k nižším ročníkům ZŠ, ale nejlépe celou koncepci posunout již do škol mateřských.
Pilotní projekt prověřil schopnost dětí se dobře a rychle přizpůsobit v hodinách Dílniček. Děti zaujmuly kladný vztah k lektorce (lektorka nepracuje na principu frontální výuky, ale je součástí dětského týmu) a jako přidanou hodnotu vnímáme to, že si za minimálního úsilí pedagoga dokáží děti vybrat vhodný pracovní nástroj, s jehož pomocí zvládnou vyrobit např. funkční lodičku. Děti pracovaly převážně s materiálem přírodním (dřevo) v tzv. instantních balíčcích.
Na základě této skutečnosti a výborného ohodnocení pilotního projektu jak z řad pedagogů, ale především od žáků samotných, byl projekt Dílničky ve školním roce 2022/2023 implementován do výuky.
Za aktualizaci zodpovídá: Ing. Jitka Hejduková
Vytvořeno / změněno: 3.6.2020 / 3.6.2020
Související témata