Konjunkturální průzkumy (červen 2024)

Důvěra domácích ekonomických subjektů v červnu oproti květnu vzrostla o 1,6 bodu na hodnotu 98,0. Jedná se o nejvyšší hodnotu důvěry (souhrnného indikátoru důvěry) za poslední dva roky a potvrzuje se tak pokračující oživování tuzemské ekonomiky ve 2. čtvrtletí. Zároveň je však třeba dodat, že v červnu k růstu důvěry přispíval výhradně podnikatelský sektor a de facto jen průmysl, zatímco důvěra mezi spotřebiteli meziměsíčně mírně poklesla.

V červnu oproti květnu vzrostla důvěra podnikatelů o 2,0 bodu na hodnotu 97,4 a to téměř výhradně díky zlepšení důvěry v průmyslu (+4,3 bodu m/m na hodnotu 94,8). V ostatních odvětvích, jako ve stavebnictví (+0,6 bodu) či ve vybraných službách (+0,1 bodu) důvěra rostla jen mírně nebo dokonce poklesla jako v případě obchodu (-0,8 bodu). Podniky v průmyslu jsou v červnu nejoptimističtější v letošním roce, ale jejich důvěra je stále mírně pod loňským prosincem. Pokud půjdu více do detailu, tak za zlepšením důvěry v průmyslu stál v červnu především růst očekávaného vývoje výrobní činnosti v příštích 3 měsících (jedná se však o velmi proměnlivou položku) a zlepšení hodnocení současné celkové poptávky. Na druhé straně např. slabší červnový index PMI ve výrobě v Německu další rychlý růst důvěry tuzemských průmyslových podniků podle mě příliš nepodporuje.

Spotřebitelská důvěra v červnu druhý měsíc v řadě poklesla (hodnota 101,0 v červnu oproti 101,6 v květnu a 103,8 v dubnu). Za meziměsíčním poklesem spotřebitelské důvěry stál v červnu téměř výhradně zhoršený výhled domácností na hospodářskou situaci v následujících 12 měsících. Zbylé ukazatele, jako finanční situace domácností směrem do budoucna i porovnání s minulostí a plánované velké nákupy, de facto stagnovaly.

K prudkému zvýšení spotřebitelské důvěry v prvních čtyřech měsících letošního roku nepochybně významně přispěla nižší spotřebitelské inflace a obnovený růst reálných mezd. Zatímco však průměrná mzda v 1. čtvrtletí meziročně reálně vzrostla o 4,8 %, tak reálný růst mediánové mzdy byl nižší a činil 3,3 %. K tomu, aby spotřebitelská důvěra ze současných hodnot (lehce nad 100) dále rostla je podle mě nezbytný silnější růst mediánové mzdy v dalších čtvrtletích, alespoň na úrovni průměru, tj. aby se více zlepšovala finanční situace středně a nízkopříjmových domácností.


Zařazenoút 25.06.2024 08:06:00
ZdrojAkcenta Analýzy
Originálnews.akcenta.cz/clanek/konjunkturalni-pruzkumy-cerven-2024

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.