Turbulence: Jak to bude s odškodněním pro cestující Singapore Airlines?

Na americkém portálu Insurance Journal byl v květnu zveřejněn článek, který se týká dopadů silných turbulencí, které let společnosti Singapore Airlines z Londýna do Singapuru. Pasažéři, kteří utrpěli zranění, mají podle článku nárok na odškodnění, ale jeho konkrétní výše by se mohla z důvodu aplikace příslušné mezinárodní úmluvy dramaticky lišit, a to i při identickém poranění.

Bilance zmíněných mimořádných turbulencí, kdy letadlo pokleslo během asi tří minut z výšky 11 300 metrů do výšky 9 400 metrů, je tragická. Jeden pasažér zahynul a 30 cestujících bylo zraněno, což konstatovala letecká společnost Singapore Airlines po nezbytném nouzovém přistání v Bangkoku. Ovšem nemocnice Samitivei Hospital sdělila, že poskytla péči celkem 71 cestujícím.

V článku se uvádí, že podle Montrealské úmluvy je letecká společnost Singapore Airlines za nehody, jež mohou na mezinárodních leteckých trasách zahrnout turbulence, odpovědná, a to bez ohledu na to, zda se letecká společnost dopustila nedbalosti. Jeden z amerických právníků specializovaných na leteckou dopravu v USA toto tvrzení ještě doplnil jednoznačným konstatováním, že pokud cestující podají žalobu, tak letecká společnost nemůže popřít či napadnout škody až do výše 175 000 USD.

Jestliže by ale cestující usiloval o vyšší odškodnění, tak letecká společnost Singapore Airlines se může pokusit omezit odpovědnost dokázáním toho, že uskutečnila všechna potřebná opatření, aby se vyhnula turbulencím. Mike Danko, advokát zastupující cestující daným spojem, k tomu dodal, že takové argumenty leteckých společností převládnou ovšem jen zřídka.

Další možností je, že letecké společnosti se mohou snažit omezit svoji odpovědnost tím, že poukáží na to, že cestující nesou na svém zranění část viny. Může se jednat například o ignorování varování, aby měli zapnuté bezpečnostní pásy. Rozsah odškodnění často odvisí od toho, kde je podána žaloba a jak právní systém posuzuje výši kompenzace u škody na zdraví.

Například soudci v USA už přiznali cestujícím více než 1 mil. USD za emoční trauma (šok) způsobené silnými turbulencemi, zatímco soudy v jiných zemích poskytují za takové „rozrušení“ mnohem nižší částky. Montrealská úmluva stanovuje různá pravidla pro určení toho, kde může být žaloba podána. Závisí to na destinaci, kde byla letenka zakoupena a na bydlišti cestujícího.

Let společnosti Singapore Airlines směřoval z Londýna do Singapuru a pasažéři byli z celého světa. Advokáti specializovaní na leteckou dopravu vyjádřili názor, že britští cestující se zpáteční letenkou s odletem z Londýna by mohli podat žalobu u soudů ve Spojeném království. Jiní cestující, kteří plánovali chytit navazující let, aby se vrátili domů do Indonésie, by mohli uplatnit žalobu v této zemi. To ukazuje, že výsledkem by mohla být značná diference v hodnotě odškodnění za totéž zranění či újmu.

To potvrzují i zkušenosti Curtise Minera, advokáta z Floridy, který zastupuje pasažéry leteckých společností. Například letecká nehoda letadla společnosti Asiana Airlines v San Franciscu v roce 2013 měla za následek řadu zraněných osob s tím, že odškodnění bylo značně rozdílné, protože mnoho pasažérů, kteří měli zpáteční letenku, zahájilo cestu v různých městech ve východní Asii. To znamená, že při stejném poranění či újmě mohli někteří lidé podat žalobu v San Franciscu, ale jiní nikoli.

Silná turbulence, která postihla let Singapore Airlines a přivodila dokonce i smrt jednoho cestujícího, vyvolala zájem o nebezpečí plynoucí z turbulencí. Logicky vyvstala otázka, které světové letecké trasy jsou z tohoto pohledu nejméně stabilní, resp. které jsou nejvíce nebezpečné. Na portálu Insurance Journal se uvádí, že největší turbulence nastávají u letů, jež spojují Santiago v Chile a Santa Cruz v Bolívii. Podobných letů s „nárazy“ je ve světě ale více, jak dokládají údaje z databáze „turbli“.[1] Například lety z Tokia dominují v seznamu „nejdrsnějších“ dálkových letů.

Silná turbulence vzniká podle této databáze tehdy, když dochází k nerovnoměrnému proudění vzduchu, resp. když se potkají dva proudy či dvě masy vzduchu, jež proudí rozdílnou rychlostí. To typicky nastává na hranicích proudů vzduchu, nad horami a v určitých bouřkových mracích. Například turbulence na trase Santiago – Santa Cruz je generována větry z Tichého oceánu k Atlantskému oceánu vanoucími téměř kolmo na Andy. Velmi známou oblastí, kde se vyskytují turbulence, je také rovník z důvodu vzestupných proudů a bouřkové aktivity. V Japonsku jsou turbulence vyvolávány z důvodu vysokých hor, ale také vlivem oceánu.

Databáze turbli sestavila pořadí turbulencí na základě analýzy 150 000 leteckých tras při využití dat vládních meteorologických agentur Spojeného království a USA.


[1] https://turbli.com/historical-data/most-turbulent-flight-routes-of-2023/


Zařazenoút 02.07.2024 17:07:00
ZdrojO Pojištění.cz
Originálopojisteni.cz/pojistny-trh/skody/turbulence-jak-to-bude-s-odskodnenim-pro-cestujici-singapore-airlin...

Související témata

Americký dolar | Americké banky | USA | Amerika
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.