Německé automobilky apelují na EK, aby nezaváděla cla na elektromobily z Číny

Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) apeluje na Evropskou komisi (EK), aby ustoupila od záměru uvalit od čtvrtka dodatečná cla až 38,1 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. Svaz to uvedl v dnešním prohlášení.

"Plánovaná cla ztíží úspěšný rozvoj elektromobility, a tím i dekarbonizaci a dosažení cílů ve snižování emisí CO2 stanovených klimatickou dohodou z Paříže, k nimž se v rámci Zelené dohody zavázal i německý automobilový průmysl. Navíc poškozují evropské spotřebitele i evropské podniky. Nejsou proto v zájmu Evropské unie," stojí v prohlášení.

EK by proto podle VDA měla od oznámených cel upustit a "najít s Čínou řešení pomocí jednání". Výrobci dále volají po "vážně míněném dialogu". Instituce na obou stranách by podle něj měly plnit své závazky a "vytvářet spravedlivé konkurenční podmínky pro všechny hospodářské subjekty, které slouží cílům (ekologické) transformace".

Brusel a Peking podle agentury Reuters jednají od minulého týdne. Pokud však nedospějí k dohodě, ve čtvrtek začnou platit dříve oznámená dodatečná cla.

EK osm měsíců vyšetřovala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Následně 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC potom 38,1 procenta.

Částka stanoveného cla se bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí čínské vlády. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají.

Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců. Podle dřívější analýzy Reuters by případná čínská odveta dopadla především na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari.

Mezi členy VDA patří automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Opel nebo Volkswagen, ale i zahraniční výrobci působící na německém trhu jako Iveco, Ford nebo Stellantis.


Zařazenost 03.07.2024 11:07:00
ZdrojPatria
Originálpatria.cz/zpravodajstvi/5968742/nemecke-automobilky-apeluji-na-ek-aby-nezavadela-cla-na-elektromobil...
KategorieEkonomika
AutorČTK

Související témata

Čína | Evropská komise


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.