Akcie týdne - Nike (04.07.2024)

  • Výsledky za 4Q23/24
  • Zklamání z prognóz pro rok 2025
  • Nedostatek inovací
  • Přehled ocenění
  • Analýza grafů

Výsledky společnosti Nike za 4Q23/24 byly výrazným zklamáním a překvapením. V reakci na zprávu společnosti se akcie výrobce sportovního oblečení propadly o 20 %. Zatímco samotné výsledky nebyly přílišným zklamáním, výhled společnosti na nadcházející rok a oznámení o možném poklesu tržeb v roce 2025 vytvořily mezi investory negativní náladu, která stlačila akcie pod 75 USD. Od začátku letošního roku se tržní ocenění společnosti Nike snížilo již o více než 30 %.

Výsledky za 4Q23/24

Tržby ve čtvrtém čtvrtletí fiskálního roku 23/24 dosáhly 12,6 miliardy USD (-2 % r/r). Společnost zaznamenala pokles tržeb v segmentu obuvi, který je pro Nike nejdůležitějším prodejním segmentem. Tržby v tomto segmentu se meziročně snížily o 4 %. Největší pokles zaznamenaly prodeje v Severní Americe. Tyto výsledky jsou ve srovnání s výsledky konkurentů společnosti Nike zklamáním. Společnost Adidas zaznamenala v segmentu obuvi meziroční nárůst o 7 %, zatímco Puma vykázala nárůst o 3,1 %. Zatímco Adidas vykazuje v tomto segmentu od druhého čtvrtletí nepřetržité zlepšení a Puma se od 4Q22 zotavila ze silného sestupného trendu, Nike zaznamenává v tomto segmentu pokles již sedm čtvrtletí (s výjimkou mírného oživení ve 3Q23/24). Tyto signály naznačují, že navzdory svému dominantnímu postavení společnost Nike v posledních čtvrtletích nepředvedla dostatečné inovace v nabídce svých výrobků, které by řešily problém klesající dynamiky prodeje. To v konečném důsledku vedlo k poklesu v tomto klíčovém segmentu.

Na úrovni zisku na akcii vykázala společnost Nike ve čtvrtém čtvrtletí 1,01 USD (non-GAAP), což je o 0,17 USD více než konsensus trhu.

Na úrovni hrubé ziskové marže vykázala společnost Nike pozitivní signál, když se zlepšila o 1,1 procentního bodu na 44,7 %. Ve 4Q23/24 to však bylo způsobeno především nižšími náklady na dopravu a logistiku než skutečným zlepšením prodeje. V porovnání s evropskými konkurenty vykazuje společnost Nike odolnější úroveň marže vůči případným výkyvům. Ačkoli má společnost ve srovnání s konkurencí nižší hrubé ziskové marže, stále si udržuje mírnou převahu na úrovni provozní marže.

Srovnání provozních marží a hrubého zisku společností Nike, Adidas a Puma. Zdroj: XTB Research, Bloomberg Finance L.P.

Zklamání z prognóz pro rok 2025

Čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2023/24 předznamenalo problémy, kterým společnost v současnosti čelí. V důsledku toho se vedení společnosti rozhodlo snížit své prognózy pro rok 2025. Nyní předpokládá pokles tržeb o 4-6 %, což je nárůst oproti dřívější prognóze poklesu o 1-3 %. V první polovině roku společnost očekává ještě výraznější pokles, když předpovídá pokles o více než 5 %, přičemž jen v prvním čtvrtletí by měl pokles činit 10 %. Společnost navíc neočekává žádné mimořádné zisky z daňových úprav.

Největší denní pokles ceny za poslední čtyři roky

Výsledky a neuspokojivé předpovědi na příští rok stlačily akcie společnosti Nike na nejnižší úroveň od pandemií vyvolaného poklesu. Pokles o 20 % byl největším negativním pohybem ceny v jedné seanci za posledních pět let. Po tomto prudkém poklesu se společnost v současné době konsoliduje kolem 75,2 USD za akcii.

Denní výkyvy cen společnosti Nike. Zdroj: XTB Research, Bloomberg Finance L.P.

Probíhající program zpětného odkupu akcií

Nízké ocenění v posledních letech má pro investory také pozitivní aspekt. Od roku 2022 společnost Nike realizuje program zpětného odkupu akcií, jehož cílem je vyčlenit pro tento účel 18 miliard USD. V květnu 2024 společnost Nike odkoupila vlastní akcie v hodnotě přibližně 9,1 miliardy USD. Meziročně se počet akcií snížil z 1,556 miliardy na 1,516 miliardy. Vzhledem k nedávnému výraznému poklesu trhu je pravděpodobné, že společnost bude ještě více nakloněna pokračování programu, který poskytne investorům další prostředky a umožní společnosti odkoupit ještě více akcií.

Poklesy na pozadí potenciálních katalyzátorů

Rok 2024 je pro sportovní fanoušky svátkem, neboť se koná mistrovství Evropy a Copa America, dva nejdůležitější fotbalové turnaje po mistrovství světa. Kromě toho na konci července začnou olympijské hry v Paříži. Takové významné události lákají nové i věrné sportovní fanoušky zpět k jejich milovaným disciplínám. Zvýšená popularita sportovního oblečení by mohla působit i jako pozitivní katalyzátor pro ceny akcií výrobců sportovního vybavení. Společnost Nike však z tohoto sentimentu zjevně netěží. Obecně řečeno, společnost nejenže "propásla" moment spojený s těmito významnými událostmi, ale její výsledky neodrážejí ani obecné trendy ve světovém sportu. Příkladem může být segment běhu, který si během pandemie získal popularitu a mnoho "pandemických běžců" má o tento sport zájem i dnes. Nike ztrácí pozici ve srovnání s jinými společnostmi, které tento segment dynamicky rozvíjejí, jako jsou Hoka, New Balance a Asics. Přestože segment běžeckých doplňků není hlavním zdrojem příjmů společnosti, nevyužití takových příležitostí a upuštění od inovací může být příčinou klesající dynamiky prodeje společnosti. Snahou o diverzifikaci do mnoha různých prodejních kanálů může společnost Nike čelit silnější konkurenci v každém jednotlivém segmentu v důsledku specializace konkurentů, což by v konečném důsledku mohlo vést k další erozi výsledků.

Přehled ocenění

Na první pohled se zdá, že nedávné poklesy společnosti Nike jsou skvělou příležitostí k nákupu akcií za nejnižší ceny za poslední čtyři roky. Podívejme se však, zda tržní ocenění skutečně představuje tak skvělou příležitost.

Ocenění společnosti zhodnotíme pomocí dvou populárních metod: metody diskontovaných peněžních toků (DCF) a metody násobků. Chceme zdůraznit, že tato ocenění jsou prezentována pouze pro informační účely a neměla by být považována za doporučení nebo cílovou cenu.

Metoda DCF

Je důležité si uvědomit, že metoda DCF se opírá o řadu předpokladů, z nichž každý může výrazně ovlivnit výsledek ocenění. V případě společnosti Nike jsme se rozhodli provést podrobnou prognózu na pětileté období. Naše předpoklady vycházejí z průměrných hodnot za posledních pět let. Pro prognózované období jsme předpokládali tempo růstu tržeb ve výši 7,3 % a stabilizaci provozní marže na úrovni 12,4 %. Pro konečnou hodnotu jsme předpokládali míru růstu tržeb ve výši 3 %. Přijali jsme vážený průměr nákladů na kapitál (WACC) ve výši 9,4 %.

S těmito předpoklady výsledné ocenění přináší cenu akcie 55,18 USD, což je 27 % pod současnou tržní hodnotou.

Vzhledem k tomu, že změny jednotlivých parametrů mají významný dopad na konečný výsledek ocenění, uvádíme níže matice znázorňující změnu hodnoty v závislosti na: změnách terminální míry růstu výnosů a vážených průměrných nákladů na kapitál (matice 1) a změnách předpokládané provozní marže a míry růstu výnosů během prognózovaného období (matice 2).

Závislost ocenění na změně WACC a růstu příjmů ve zbytkovém období. Zdroj: Zdroj: XTB Research

Závislost ocenění na změně provozní marže a růstu tržeb v podrobném období ocenění. Zdroj: Zdroj: XTB Research

Multiplikátory

Ocenění pomocí multiplikátorů porovnává hodnotu oceňované společnosti s ostatními společnostmi působícími v podobném odvětví. Omezením této metody oceňování je zejména výběr společností a jejich rozdílnost ve velikosti a charakteru činnosti ve vztahu k oceňované společnosti. V případě společnosti Nike jsme se rozhodli pro srovnávací skupinu složenou ze společností: Adidas, Puma, Under Armour, Columbia Sportswear, V.F. Corporation a Dick's Sporting Goods. Přijaté poměrové ukazatele ocenění jsou následující: P/E, forward P/E, P/BV, P/S, forward P/S, P/FCF, EV/S, forward EV/S a EV/EBITDA.

Vzhledem k velkým rozpětím mezi poměrovými ukazateli jsme se rozhodli zvolit ocenění pomocí mediánu hodnot poměrových ukazatelů. Výsledkem ocenění je odhadovaná hodnota ceny jedné akcie společnosti Nike ve srovnání s jejími konkurenty ve výši 50,6 USD. Je však třeba mít na paměti, že společnost Nike se oproti srovnávaným společnostem výrazně liší především velikostí a podílem na trhu.

Srovnávací ocenění společnosti Nike a srovnatelné skupiny. Zdroj: XTB Research, Bloomberg Finance L.P.

Analýza grafů

Pokles po zveřejnění výsledků stlačil akcie společnosti Nike výrazně pod klíčové úrovně podpory, a to jak ve dvouletém horizontu, tak v delším výhledu. Akcie prolomily úroveň 88,58 USD stanovenou minimy ze září 2023 a místními minimy z března 2024, úroveň 82,35 USD stanovenou minimy z roku 2022 a nyní posilují prolomení podpory vyznačené cenovým gapem z roku 2020 na úrovni 76,73 USD. Sentiment naznačuje potenciální přiblížení k úrovni 72,46 USD, což je minimum z první vlny pandemie. Podobné cenové mezery (i když ne takového rozsahu) byly dříve zaznamenány v prosinci loňského roku a v březnu letošního roku a cena je zatím neuzavřela. Pokles navíc způsobil prolomení spodní hranice klesajícího trendu, čímž posílil potenciální medvědí náladu.

Zdroj: xStation 5


Zařazenočt 04.07.2024 19:07:00
Zdrojxtb
Originálxtb.com/cz/trzni-analyzy/zpravy-z-trhu/akcie-tydne-nike-04-07-2024
Přílohy
Kategoriestocks

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.