Na světě je nová Strategie rozvoje cestovního ruchu ve městě Turnov 2030. Rozhodně to není plán na to, jak turisty více naplnit Český ráj! Je to vize rozvoje cestovního ruchu přímo v Turnově, a to s ohledem na priority místních obyvatel i podnikatelů a s cílem stabilního udržitelného rozvoje důležitého odvětví města v srdci Českého ráje.
Jak nová koncepce vznikala?
Příprava odstartovala analytickou částí. Kromě zpracování statistických dat o městě a regionu se v lednu 2024 konal analytický workshop odborné veřejnosti za účasti aktérů ze samosprávy, neziskových a příspěvkových organizací i podnikatelského sektoru (například poskytovatelů ubytovacích služeb). Během diskuzního odpoledne se hledaly úskalí a výzvy v oblasti cestovního ruchu i další potenciál, který Turnov má. Víc o workshopech se dočtete zde.
Zároveň proběhlo online dotazníkové šetření pro širokou veřejnost (312 respondentů) a odbornou veřejnost (46 respondentů). Vzorek respondentů není zcela reprezentativním vzorkem celé populace Turnova, jde tedy spíše o přibližný obraz postoje obyvatel města k cestovnímu ruchu. Pro zajímavost 93 % respondentů z řad široké veřejnosti uvedlo, že pohyb návštěvníků zaznamenávají stále, nebo téměř stále. Současně však přítomnost návštěvníků v Turnově vnímají velmi kladně – 29 % velmi pozitivně a 63 % spíše pozitivně. Z dotazníku pro odbornou veřejnost vyplynulo, že 74 % respondentů se domnívá, že město Turnov vytváří vyhovující podmínky pro rozvoj cestovního ruchu.
V březnu se uskutečnil navazující návrhový workshop opět za účasti zástupců jednotlivých sektorů od samosprávy po podnikatele. Návrhy pro rozvoj cestovního ruchu ve městě byly zpracovány do návrhové části koncepce, která před finalizací a schválením ještě prošla připomínkováním i laděním detailů.
Jaké jsou zásadní priority, které nastavuje strategie cestovního ruchu do roku 2030?
Mezi tři hlavní strategické cíle patří postupné zlepšování kvality služeb, dopravy, rozvoj infrastruktury i vytváření podmínek pro rozmělnění sezónnosti návštěv Turnova. Prioritním zájmem by měla být například snaha o rozložení počtu turistů do celého roku – celoroční nabídkou atraktivit, otevřených památek i akcí pro návštěvníky. Koncepce řeší rozvoj systému odstavných ploch pro parkování, cyklistickou infrastrukturu ve městě i motivaci soukromého sektoru k rozvoji služeb v této oblasti.
Druhým důležitým cílem je nastavení efektivního systému řízení a podpory cestovního ruchu i vzájemná spolupráce jednotlivých aktérů turismu. Zde hraje velmi důležitou roli příspěvková organizace Turnovské památky a cestovní ruch, která by měla být hlavním koordinátorem této oblasti ve městě. Cílem bude další prohlubování spolupráce s partnery v neziskovém, veřejném i soukromém sektoru. V rámci řízení se jedná také o nastavení financování cestovního ruchu, kde mezi velmi praktické návrhy patří alokace 50 % poplatku z pobytu zpět do cestovního ruchu.
Třetím z jasně definovaných cílů je rozvoj městského i destinačního marketingu. Sem patří například vytvoření marketingové strategie města či jasné vizuální identity Turnova, která bude jednoznačně definovat i podobu portfolia cestovního ruchu a tvořit předpoklad pro různé komunikační kampaně.
Jak vypadají výstupy koncepce?
Podrobně zpracovaný dokument Strategie cestovního ruchu ve městě Turnov 2030 je k dispozici ke stažení: analytická část,
návrhová část. Rozpracování konkrétních aktivit v rámci jednotlivých cílů a priorit lze nalézt v
akčním plánu pro následující roky. Ve čtvrtek 11. července 2024 vychází také tematická příloha novin Turnovsko v akci věnovaná nové koncepci.
„Strategie není jednostranným výstupem, který vznikl pouze ze strany samosprávy. Velmi si ceníme zapojení mnoha aktérů ze strany neziskových organizací a podnikatelských subjektů. Děkujeme jim za součinnost a zájem o proces tvorby strategie. Moc bychom si přáli, aby nám zachovali přízeň a zájem o společnou komunikaci a spolupráci se dařilo dále rozvíjet,“ komentuje vznik koncepce místostarostka Petra Houšková.
Souhrnem lze říct, ač by se mohlo zdát, že Turnov bývá turisty zahlcen, v oblasti cestovního ruchu město stále vládne nevyužitým potenciálem. Rozvoj oblasti propagace šperkařské tradice, cykloturistiky, vodáctví nebo tzv. konferenční turistiky může rozptýlit nápor turistů z letní sezóny do celého roku. Zároveň znamená i další přínos v oblasti zaměstnanosti, rozvoje podnikání i užitečného zázemí pro místní. Většinou se totiž potvrzuje, že jakákoli infrastruktura či služby pro turismus ve městech vzniknou, nejčastěji a nejlépe nakonec slouží právě místním obyvatelům.
Profesionálním zpracovatelem nové Strategie rozvoje cestovního ruchu ve městě Turnov 2030 se stala společnost KROKEM, s. r. o. Proces zpracování koncepce započal v lednu 2024, strategie byla schválena zastupitelstvem města na konci června. Celkové náklady dosáhly necelých 300 tis. Kč včetně DPH.
Marcela Jandová,
tisková mluvčí
Zařazeno | st 10.07.2024 12:07:00 |
---|---|
Zdroj | Turnov |
Originál | turnov.cz/cs/aktuality/zdrave-mesto-turnov-a-ma21/rozvoj-cestovniho-ruchu-v-turnove-udrzitelne-a-s-o... |
guid | www.turnov.cz clanek 356633 |