Brožuru, která jednoduchou formou shrnuje základní pravidla a uvádí základní příklady, jak by měla vypadat reklama v městské památkové zóně a v širším centru města, vydalo město Česká Lípa. Materiál slouží především majitelům nemovitostí, podnikatelům a reklamním agenturám a jeho hlavním cílem je prevence před tzv. reklamním smogem. Ke stažení je brožura na webu města v sekci důležité dokumenty, distribuovaná bude také v papírové podobě. Pro případné dotazy na toto téma město navíc zřídilo speciální e-mailovou adresu reklamy@mucl.cz
Brožura je doplňkem k Manuálu tvorby veřejných prostranství města Česká Lípa, který českolipská radnice vydala v červnu loňského roku. „Úkolem manuálu je především sjednotit veřejný prostor a dát mu určitý řád, protože v takovém prostoru se lidé cítí příjemněji a bezpečněji. Hledali jsme proto cestu, jak proměnu veřejného prostoru uchopit a již nyní realizujeme výměny městského mobiliáře, abychom se ucelenému a smysluplnému veřejnému prostoru přiblížili,“ uvedla starostka České Lípy Jitka Volfová.
S veřejným prostorem pak souvisí také městská památková zóna, která má svoji hodnotu a kterou by město mělo chránit. "Vzhled městské památkové zóny však bohužel často narušují nevhodně umístěné reklamy, které kazí celkový dojem a mnohdy jsou i v rozporu s pravidly památkové ochrany. Rozhodli jsme se proto rozpracovat obecná doporučení v manuálu veřejných prostranství do podrobnější brožury, abychom majitelům nemovitostí a podnikatelům usnadnili orientaci v tom, co je správně, co je vhodné a co naopak nikoliv. Konečná podoba brožury je zásluha pracovníků odboru rozvoje města a investic, na vzniku brožury spolupracovali také pracovníci památkové péče a zástupci reklamních agentur. Všem za jejich práci děkuji,“ doplnila starostka.
Základní pravidla, jak by měla vypadat reklama v městské památkové zóně, stanovuje právě již v loňském roce vydaný manuál veřejných prostranství. Brožura pak pravidla rozpracovává podrobněji a na praktických příkladech ukazuje, jaká reklama je pro centrum České Lípy vhodná a čemu bychom se měli vyhnout. V brožuře tak čtenáři najdou informace o tom, jak by obecně mělo správně vypadat označení provozovny, jak mají vypadat vitríny, štíty a nápisy nebo markýzy. Věnuje se také reklamním bannerům, reklamám na fasádách nebo plakátovacím plochám.
„V brožuře najdou majitelé nemovitostí i podnikatelé praktické informace o tom, jak postupovat při vyřizování povolení na umístění reklamy. Pokud se budou držet těchto definovaných a jednoduchých pokynů a vše budou konzultovat s našimi pracovníky předem, vyřídí si povolení jednodušeji, za kratší dobu a vyhnou se riziku pokuty a nařízení odstranění reklamy v případě, že by reklamu umístili bez povolení,“ přiblížil českolipský místostarosta Martin Brož.
Brožuru v papírové i elektronické podobě obdrží majitelé reklamních agentur v České Lípě, kteří reklamy vyrábějí a mohou klientům poradit, jak by reklama měla správně vypadat. V papírové podobě ji mají také k dispozici pracovníci památkové péče českolipského stavebního úřadu, kteří se k umístění reklam vyjadřují. Brožuru pak také obdrží majitelé nemovitostí a podnikatelé v městské památkové zóně a v širším centru města.
Zodpovídá: Mgr. Kristýna Kňákal Brožová
Vytvořeno / změněno: 16.7.2024 / 16.7.2024