Všichni fanoušci cyklistiky totiž mohli během letošní Tour de France sdílet své zážitky a nadšení pro slavný závod pomocí hashtagu #whatsyourtour na sociálních sítích. Pro někoho je Tour rodinný výlet, pro jiného poznávání krás Francie a její gastronomie.
Tady jsou příběhy některých z nich:
Ohromná atmosféra
Své postřehy a zážitky ze Staré dámy do mozaiky přidává kromě fanoušků na sociálních sítích také muž, který stojí na druhé straně závodu – Jakub Frey, tvůrce obsahu a ambasador značky Canon. „Jsem celoživotní cyklista, i když jezdím hlavně na horském kole. Jako kluk jsem Tour sledoval v televizi, nikdy mne ale nenapadlo, že se akce budu moci zúčastnit i pracovně. Prvně to bylo díky automobilce Škoda, když Tour startovala v Nice, fotili jsme tam ředitelský Superb.“
Takto vidí Tour de France Jakub Frey ze svého doprovodného vozu Kodiaq.
Tentokrát jezdí Jakub na Tour s Kodiaqem, s nímž společně s Cameronem Jeffersem tvoří obsah pro Škoda We Love Cycling. Kodiaq je pro něj vyloženě parťákem na trasách Tour de France, když třeba cestou na start letošního ročníku v Alpách dokonce v autě v pohodlí přespával. „Teď jsme už v Pyrenejích a zrovna včera jsme klidně zaparkovali v příkopu, na kamení. Bez problémů. Vidíme u ostatních, že s tímhle se potýkají, nemají mimo silnici jak zajet, a když už, tak pak skoro nevyjedou,“ dodává tvůrce obsahu sociálních sítí.
Jakub Frey (vpravo) spolu s Cameronem Jeffersem tvoří obsah pro Škoda We Love Cycling. Foto: Ondřej Kalman
„Snažíme se s Cameronem mezi fanoušky hledat zajímavé příběhy nebo historky. Potkali jsme dvě dámy, bydlely ve svém karavanu přímo u trati. Vrátili jsme se za nimi po průjezdu pelotonu a ptali se, jak se na Tour ocitnou dvě elegantní postarší ženy – šedesátnice se svou maminkou, které bylo dost přes osmdesát. Starší dáma prý byla zvyklá jezdit na Tour s manželem každý rok s karavanem dlouhou řadu let. A když její muž zemřel, převzala štafetu dcera a teď každý rok vozí svou maminku podle tradice,“ popisuje Jakub Frey své zkušenosti s fanoušky.
„Fanoušci pro mne zpočátku byli velkým překvapením, jakou atmosféru dovedou vytvořit.“ Za jedny z výrazných podporovatelů jezdců u trati označuje Jakub Basky, kteří jsou opravdu výrazní a jsou slyšet a vidět. „Nebo třeba včera jsme dělali rozhovor se dvěma dámami středního věku, přijely z Německa. Ptali jsme se, jak budou fandit – hrdě se chlubily kostýmy růžových plameňáků. A v pozadí měly ještě obrovského nafukovacího jednorožce,“ říká Frey s tím, že z pracovního pohledu ho fascinuje obrovské množství lidí a až dá se říct davové šílenství, kdy mnohdy už ani není jisté, že jde ještě o fandění. I místní si dokáží Tour pořádně užít, často je překvapivé, jak dokážou lidé u tratě šílet, že se taková velká věc odehrává v jejich městě.
Svoji Tour prožívá každý opravdu po svém
Podívejte se na výběr několika příspěvků, kterými se nadšenci cyklistiky podělili o to, jak oni prožívali letošní Tour de France.
Smíšené pocity
Cyklistou se zkušeností z Tour de France, který se podělil o to, jak on prožívá slavný závod, je pětinásobný mistr světa v cyklokrosu a vítěz jedné etapy na Tour Zdeněk Štybar. „Pro mne byla vždy ohromná motivace se na Tour dostat, absolutní cíl. Je to největší cyklistický svátek. Lidi ho mají spojený s dovolenou, odpočinkem, jsou uvolnění a dobře naladění. Tour má vždycky skvělou atmosféru.
Zdeněk Štybar se řítí pro vítězství v 6. etapě Tour de France 2015.
Letos se poprvé zapojil do Tour v zázemí týmu Škoda a také on má, stejně jako Jakub Frey, zkušenost s doprovodným vozem Kodiaq, který ostatně řídí i ve svém běžném životě. „Už jsem s ním ujel na deset tisíc kilometrů, několikrát jsem jel z Belgie do Česka a zase zpět. Detail, který oceňuji zejména na delších cestách, jsou masážní sedačky. I můj syn si je oblíbil a naučil se tuto funkci spustit, když auto stojí. Také oceňuji rozměrný zavazadlový prostor, vejdou se do něj všechny kufry, a když jedu sám, vozím v něm i kolo. Příjemná je rovněž spotřeba,“ popisuje své civilní zkušenosti, které se násobí při jízdě na Tour.
Podívejte se, jak se dala letošní Tour prožít:
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Zobrazit tento příspěvek na Instagramu
Jak si rodák ze Stříbra vybavuje svou první účast v závodě? „Týden před startem se nám narodil syn. Odjížděl jsem od rodiny a novorozence na dlouhé čtyři týdny. Takže to byly smíšené pocity, kdy na jedné straně se mi pryč nechtělo – a pak jsem vyhrál šestou etapu. To mě úžasně nabilo a ještě víc to, že manželka se synem přijeli na poslední den do Paříže. Vidět je v cíli bylo neskutečně silné a emotivní.“
Jezdci i tvůrci obsahu pro sociální sítě se shodují: nejzajímavější jsou horské etapy Tour.
Svatý grál
„Tour je láska mého života a táhne se to opravdu hodně dlouho zpátky. Je to svatý grál cyklistiky. Tenhle závod formoval mou kariéru, jednak dokud jsem závodil, ale také v tom, co dělám dnes. Ano, je to i můj svatý grál,“ svěřil se Andy Schleck, další cyklistický profesionál, který Tour jednou vyhrál, dvakrát skončil druhý a dnes působí jako ambasador značky Škoda, řídí auta uvnitř závodu a stará se o hosty. Každý prostě tu svou Tour požívá po svém.
Andy Schleck
Dnes na Tour působí jako ambasador značky Škoda, stará se o hosty a řídí doprovodná vozidla, mezi nimiž se stále více prosazují elektromobily. Jaký je jeho pohled na tuto technologii, je to budoucnost i na cyklistických závodech? „Určitě. Jednak používáním čisté energie místo fosilních paliv přispíváme k udržitelnosti. Ale ještě důležitější že, je v autech jezdíme před pelotonem a těsně vedle závodníků, takže až se jednou podaří, že celá flotila doprovodných vozů bude elektrická, bude to velký přínos právě pro jezdce.
Lucemburský cyklista vzpomíná, kdy začal slavný závod vnímat a prožívat: „Byl jsem malý kluk a hltal bitvy Laurenta Fignona a Grega LeMonda, psal se rok 1989 a Fignon tehdy Tour prohrál o osm vteřin, což je dodnes nejtěsnější rozdíl. Vzpomínky na jejich rivalitu a soupeření o žlutý trikot jsou mé první, které se k Tour vážou. Později jsem také často stával u tratí závodu a sledoval Marca Pantaniho.“ Andy Schleck si také vybavuje, kdy si na Tour poprvé „sáhl“ jako závodník. „To bylo v roce 2008, jel jsem svou první Tour a byl jsem uhranutý, jak obrovská akce to je. Stál jsem na startu a hlavou mi běželo, co všechno jsem musel udělat, abych se do toho bodu dostal, a vůbec by mne nenapadlo, že bych jednoho dne mohl vyhrát.“ Přitom hned při své premiéře skončil osmý.
Lákavé zastávky na trase Tour 2024 – pinot i Lurdy
K Tour de France vždy patřilo také léto, dovolené, prázdniny. Není tedy divu, že si účast na závodě mnozí fanoušci vždy spojovali s nějakým tím výletem nebo cestou po zajímavém koutu Francie. Letos nemohly chybět třeba slavné burgundské vinice Morey-Saint-Denis na Côte de Nuits. Jestli pijete francouzský pinot noir, bude velmi pravděpodobně odsud. V obci se navíc nachází řada vinařských sklípků, které stojí za návštěvu, a několik gurmánských restaurací. Vynechat nelze ani město Rocamadour. Proslavili je nejen mniši, poutníci a středověká atmosféra, ale v roce 2022 zde Jonas Vingegaard vyhrál závěrečnou časovku Tour de France. A co třeba Lurdy – ty jsou spojeny nejen se zázrakem a léčením, ale také právě s Tour, začínalo zde několik etap v historii Staré dámy a třeba hrdina italské cyklistiky Gino Bartali dokonce v roce 1948 odnesl kytici pro vítěze přímo do místní jeskyně k poctě Panny Marie. A pro ty, kteří nejsou zrovna na zázraky, je tu na trase také přímořská obec známá jako Fleury d’Aude. Kromě vinic a přístavu k ní patří také letovisko Saint-Pierre-la-Mer, kam jezdil i malíř Toulouse-Lautrec. Prostě každá trasa Tour de France nabízí pestré zážitky, tak proč si je nevychutnat plnými doušky. Santé!
Zařazeno | pá 19.07.2024 08:07:00 |
---|---|
Zdroj | Škoda auto |
Originál | skoda-storyboard.com/cs/skoda-svet-cs/a-jaka-je-ta-vase-tour/ |
Kategorie | Cyklistika, Škoda svět, Superb, Tour de France |