Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.
Dotazníkové šetření mezi strojvůdci proběhlo ve létě roku 2022. Průzkumu se zúčastnilo téměř 2500 strojvedoucích a vyplynulo z něj 5 oblastí, které strojvedoucí považují za důležité z pohledu bezpečnosti provozu na železnici. O výstupech dotazníku byli informováni jak Správa železnic, tak i dopravci. S odstupem dvou let jsme je požádali o krátké zhodnocení, jak se daří jednotlivé oblasti řešit.
Jedná se mj. o tyto oblasti:
- Srozumitelnost provozních předpisů
- Neočekávané drobné poruchy na vozidle
V rámci zefektivňování postupů údržby odstraňování závad dochází u dopravců také k zavádění včasné vzdálené diagnostiky pro předcházení závad vozidel. V rámci digitalizace procesů se rozvíjí aplikace pro záznam a evidenci oprav na vozidlech a současně rozvíjejí diagnostické systémy na vozidlech a sdílení dat z těchto systémů. Souběžně se rozvíjí i projekt monitoringu vozidel a následné analytické části, která by měla vést k predikci nejčastějších závad. Postupně jsou uváděna do provozu další vozidla se vzdálenou diagnostikou měřených parametrů vozidla. To vše umožňuje rychle reagovat na nestandardní stavy a předcházet závadám.
- Výluky a závady na infrastruktuře
Správa železnic také omezila využívání tzv. hákovnic při výlukách trakčního vedení a připravuje se rovněž využívání systému ETCS Stop k lepšímu zabezpečení jízdy vlaků na úsecích procházejících modernizací.
- Zázemí pro odpočinek
V případě novely vyhlášky 16/2012, o získávání odborné způsobilosti lidí řídících drážní vozidlo a lidí provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení u dopravce, jež nabyla účinnosti dne 1. 7. 2024, došlo k naplnění bezpečnostního doporučení Drážní inspekce obsaženého v Závěrečné zprávě o výsledcích šetření jedné z mimořádných událostí. Směřuje ke zpřesnění vymezení minimální délky praktické části školení formou jízdního výcviku strojvedoucích v hodinách, namísto doposud uváděné délky školení v týdnech.
Dalším krokem ke zvýšení bezpečnosti bude naplňování bezpečnostního opatření Drážního úřadu ukládající proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS. Tento další milník v postupném zavádění výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS okomentujeme na tiskové konferenci 5. srpna 2025. Podrobnosti zavčas sdělíme. V případě novely vyhlášky 16/2012, o získávání odborné způsobilosti lidí řídících drážní vozidlo a lidí provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení u dopravce, jež nabyla účinnosti dne 1. 7. 2024, došlo k naplnění bezpečnostního doporučení Drážní inspekce obsaženého v Závěrečné zprávě o výsledcích šetření jedné z mimořádných událostí. Směřuje ke zpřesnění vymezení minimální délky praktické části školení formou jízdního výcviku strojvedoucích v hodinách, namísto doposud uváděné délky školení v týdnech. Dalším krokem ke zvýšení bezpečnosti bude naplňování bezpečnostního opatření Drážního úřadu ukládající proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS. Tento další milník v postupném zavádění výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS okomentujeme na tiskové konferenci 5. srpna 2025. Podrobnosti zavčas sdělíme.
Zařazeno | út 23.07.2024 17:07:00 |
---|---|
Zdroj | MDČR |
Originál | mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Bezpecnostni-komise-MD-Dotaznik-spokojenosti-stro?returl=/Media... |