„Studie řeší nejen celkovou rekonstrukci tratě, ale také úpravy zastávek, jejich přesuny a přiblížení se zastávkami autobusovými. Díky výměně kolejí se sníží nejenom hlučnost a prašnost, ale také se výrazně zvýší bezpečnost a zajistí plynulost dopravy. Nový návrh trati počítá s výrazným ozeleněním. Řešeno je též dynamické řízení světelných křižovatek v úseku od okružní křižovatky s ulicí Chomutovská a Rudolická bl. 100 až k otočce u budovy dopravního podniku,“ přiblížil rekonstrukci tramvajové trati primátor města Mostu Marek Hrvol.
Zásadními změnami je především snižování počtu jízdních pruhů v celé délce tř. Budovatelů, sbližování zastávek autobusů se zastávkami tramvají a s tím související zkrácení přestupových časů pro cestující mezi jednotlivými druhy hromadné dopravy. Navržena jsou různá technická opatření směřující k urychlení odbavování křižovatek, a to jak pro vozidla, autobusy MHD, tramvaje, tak chodce a vozidla s právem přednosti v jízdě. „Nově budou zřízeny některá pěší propojení, naopak dojde ke zrušení stávajícího podchodu u bl. 100 včetně zastávky tramvaje. Tato zastávka bude přesunuta o cca 100 m jižněji, ke křižovatce s ulicí Svatopluka Čecha. Do stejného místa budou přesunuty i zastávky autobusové. Vytvořena bude také rezervní zastávka MHD u bývalé rybárny a nová zastávka tramvaje u OC Rozkvět, a to konkrétně u křižovatky s ulicí Víta Nejedlého (pod bývalou tržnicí),“ uvádí primátor. Zřízeny budou také nové přechody pro chodce a míst pro přecházení po celé tř. Budovatelů, a to zejména v prostoru parku Střed pro zajištění komfortnějšího propojení a dále u každé tramvajové a autobusové zastávky pro zajištění snadnějšího přístupu do MHD. Další významnou změnou je vybudování tzv. zelených pásů v rámci celého řešeného území.
Na několika místech dojde v rámci stavebních úprav k redukci stávajících parkovacích míst, které studie kompenzuje na jiných vhodnějších místech v rámci zpracovávané studie úpravy veřejného prostranství a zeleně na třídě Budovatelů s implementací šikmých stání, namísto stávajících podélných. Plánuje se také odsazení přechodů pro chodce na vybraných místech dále od křižovatky tak, aby byly zlepšeny možnosti zastavení vozidla k zajištění rozhledu.
Zavedení systému světelně řízených křižovatek s dynamickým řízením
Součástí projektu je také úprava čtyř frekventovaných křižovatek, kde dojde ke sjednocení systému řadicích pruhů, a to na sloučený pruh pro směr přímý a pravé odbočení a samostatný levý odbočovací pruh, vyjma ulice Jaroslava Průchy, kde je to nutné s ohledem na intenzitu dopravy. „V rámci dynamického řízení světelných křižovatek tak bude možné mnohem rychlejší odbavení požadavků ve všech směrech, včetně zkrácení a tedy zrychlení přechodu chodců. Všechny světelně řízené křižovatky na tř. Budovatelů, budou navíc schopny zajistit preferenci pro všechny vozy IZS a stejně tak bude preferována městská hromadná doprava, a to jak pro tramvaje, tak pro autobusy ve všech směrech křižovatek,“ doplňuje primátor.
Celkové náklady na modernizaci tramvajové trati vyjdou město na více než půl miliardy Kč. Financování obou projektů by mělo být zajištěno z dotačního programu na modernizace tramvajových tratí z Operačního programu Doprava.
Zdroj: Autorem studie modernizace tramvajové trati je Václav Brejška.
Vytvořeno / změněno: 22.11.2024 / 22.11.2024
Sdílet
Zařazeno | pá 22.11.2024 07:11:00 |
---|---|
Zdroj | Město Most |
Originál | mesto-most.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=9959&id=47413 |