Zadluženost územních rozpočtů v roce 2023

I. Vývoj celkového dluhu územních rozpočtů v roce 2023

Územní rozpočty včetně zřízených příspěvkových organizací (dále jen „PO“) vykázaly ke konci roku 2023 dluh ve výši 91,9 mld. Kč, což je o 6,7 % (o 6,5 mld. Kč) méně než v roce předchozím. Dluh se snížil na úrovni obcí (o 10 %, tj. o 7,1 mld. Kč) a dobrovolných svazků obcí (o 7,8 %, tj. o 154 mil. Kč), naopak u krajů mírně vzrostl (o 2,7 %, tj. o 686,2 mil. Kč).

Ke konci roku 2023 stav peněžních prostředků na bankovních účtech převýšil hodnotu celkového dluhu územních rozpočtů včetně zřízených PO o 390,6 mld. Kč, tj. více než pětinásobně (5,3krát).

Tabulka č. 1: Stav na bankovních účtech a stav dluhu územních rozpočtů v letech 2014–2023 (mld. Kč)
Ukazatel 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Stav na účtech celkem 153,4 159,4 212,1 248,8 258,9 299,2 320,1 367,5 405,2 482,5
Dluh celkem 119,1 116,3 95,6 90,8 91,2 90,9 94,4 96,1 98,4 91,9
Rozdíl 34,3 43,1 116,5 158 167,7 208,3 225,7 271,4 306,8 390,6

Stav peněžních prostředků na bankovních účtech obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí (dále jen „DSO“) a na účtech PO zřízených kraji, obcemi a DSO dosáhl ke konci roku 2023 v souhrnu 482,5 mld. Kč, meziročně se zvýšil o 77,3 mld. Kč (o 19,1 %).

Tabulka č. 2: Stav na bankovních účtech územních rozpočtů v letech 2014–2023 dle úrovní (mld. Kč)
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Kraje 17,4 16,5 24,3 30,8 30,5 35,5 32,5 41,7 48 65,2
PO zřizované kraji 11,6 11,3 11,9 14,3 16 17,5 19,6 22,4 23,2 27,8
Obce 104,3 111,6 153,3 176,4 183,1 210,9 230 262,2 290,1 339,1
PO zřizované obcemi 17,8 18,2 20,2 25 26,9 32,7 35,6 38,7 41,4 47,7
DSO 1,5 1,5 2 2,1 2,3 2,5 2,2 2,5 2,5 2,7
PO zřizované DSO - - - - - - - - - 0
RRRS 0,8 0,3 0,4 0,1 0,2 0,1 0,2 0 - -
CELKEM 153,4 159,4 212,1 248,8 258,9 299,2 320,1 367,5 405,2 482,5

Stav na bankovních účtech hl. m. Prahy (bez PO), které je ve výše uvedené tabulce zařazeno mezi obce, činil k 31. 12. 2023 celkem 137,4 mld. Kč. Stav na účtech PO Magistrátu hl. m. Prahy a PO městských částí hl. m. Prahy činil 12 mld. Kč.

Bez zahrnutí čtyř největších měst (tj. hl. m. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činil stav na bankovních účtech ostatních obcí celkem 213,9 mld. Kč. U obcí bez těchto největších měst došlo k meziročnímu růstu stavu na bankovních účtech o 14,4 %, respektive o 26,9 mld. Kč.

Tabulka č. 3: Podíl stavu na bankovních účtech hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně na celkovém stavu na bankovních účtech obcí (mld. Kč)
Ukazatel 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Stav na BÚ obcí celkem - v tom: 122,1 129,8 173,5 201,4 210 243,6 265,6 300,9 331,5 386,8
obce bez 4 největších měst 74,7 82,9 102,4 117,5 121,9 137,3 152,7 174,3 187 213,9
stav na BÚ 4 největších měst 47,4 46,9 71,1 83,9 88,1 106,3 112,9 126,6 144,5 172,9
% podíl 4 největších měst na celk. stavu na BÚ obcí 38,8 36,1 41 41,7 42 43,6 42,5 42,1 43,6 44,7

Obce včetně jimi zřizovaných PO vykázaly ke konci roku 2023 celkový dluh ve výši 64 mld. Kč. Proti předchozímu roku se jedná o pokles o 10 % (tj. o 7,1 mld. Kč). V celkovém objemu dluhu obcí jsou zahrnuty přijaté bankovní úvěry a návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy, vč. zápůjček ze státních fondů.

Tabulka č. 4: Souhrnné údaje o dluhu obcí ČR v letech 2014–2023 (mld. Kč)
Ukazatel 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Úvěry 67,7 66,1 51,5 49,5 49,4 50,1 51,9 57,3 59,7 57,4
Komunální dluhopisy 11,8 10,7 10,7 10,4 10,1 10,1 10,2 5 4,8 0
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy 9,4 10,1 9,7 9,1 9,1 9,8 9 7,2 6,6 6,6
Celkem 88,9 86,9 71,9 69 68,6 70 71,1 69,6 71,1 64

Obce také přijaly zápůjčky z rozpočtu Státního fondu životního prostředí ve výši 289,4 mil. Kč a z rozpočtu Státního fondu podpory investic ve výši 86,2 mil. Kč.

V roce 2023 vykázalo dluh 3 128 obcí z celkového počtu 6 254 obcí, což je 50 % obcí. Počet obcí, které vykázaly v posledních letech dluh, zůstává v zásadě stabilní. Meziročně došlo k poklesu o 39 obcí.

Bez zahrnutí čtyř největších měst (tj. hl. m. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činí dluh ostatních obcí celkem 48,7 mld. Kč. U obcí bez těchto největších měst došlo k meziročnímu poklesu celkového dluhu o 1,2 %, respektive o 0,6 mld. Kč.

Tabulka č. 5: Podíl dluhu hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně na celkovém dluhu obcí (mld. Kč)
Ukazatel 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Dluh obcí celkem - v tom: 88,9 86,9 71,9 69 68,6 70 71,1 69,6 71,1 64
obce bez 4 největších měst 43,6 43,1 38,6 37,9 38,9 41,4 43,3 47,1 49,3 48,7
dluh 4 největších měst 45,3 43,8 33,3 31,1 29,7 28,6 27,8 22,5 21,8 15,3
% podíl 4 největších měst na celk. dluhu obcí 51 50,4 46,3 45,1 43,3 40,9 39,1 32,3 30,7 23,9

Celková výše dluhu hl. m. Prahy včetně PO Magistrátu hl. města Prahy a PO městských částí činila 8 mld. Kč. Podíl dluhu hl. m. Prahy na celkovém dluhu obcí činil 12,5 %.

Dluh PO zřízených obcemi včetně PO zřízených městskými částmi hl. m. Prahy dosáhl ke konci roku 2023 výše 1,2 mld. Kč. Z celkového počtu 8 355 PO vykazovalo dluh 362 PO, tj. 4,3 %, z nichž působilo z hlediska klasifikace ekonomických činností (NACE) nejvíce v oblasti předškolního a základního vzdělávání.

DSO vykázaly dluh ve výši 1,8 mld. Kč, což je o 154 mil. Kč (o 7,8 %) méně než předchozí rok. DSO využívají získané peněžní prostředky především na rozvoj a obnovu místní infrastruktury (vodovody a kanalizace), odpadové hospodářství a na projekty zvyšující atraktivitu jejich území.

Kraje včetně jimi zřízených PO vykázaly ke konci roku 2023 dluh v celkové výši 26 mld. Kč. Meziročně hodnota dluhu vzrostla o 2,7 %, tedy o 686,2 mil. Kč. Na položce úvěrů byl vykázán meziroční nárůst dluhu o 2,3 mld. Kč; podíl úvěrů na celkovém dluhu krajů dosáhl 83,8 %. Kraje ani v roce 2023 neemitovaly komunální dluhopisy.

Tabulka č. 6: Souhrnné údaje o dluhu krajů ČR v letech 2014–2023 (mld. Kč)
Ukazatel 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Úvěry 24,4 24,3 18,6 16,7 16,8 16,1 18,3 19,4 19,5 21,8
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy 3,2 2,1 2,7 3 4 3,2 3,5 5,4 5,8 4,2
Celkem 27,6 26,4 21,3 19,7 20,8 19,3 21,8 24,8 25,3 26

Dluh PO zřízených kraji (z 1824 PO vykazuje dluh 226 PO, tj. 12,4 %) dosáhl ke konci roku 2023 výše 4,1 mld. Kč. V rámci PO zřizovaných kraji vykazujících dluh působilo z hlediska klasifikace ekonomických činností (NACE) nejvíce PO v oblasti středního všeobecného a odborného vzdělávání.

II. Monitoring hospodaření územních samosprávných celků za rok 2023

Do monitoringu bylo zahrnuto 6 262 územních samosprávných celků (dále jen „ÚSC“) České republiky (z toho 6 249 obcí, vč. hl. m. Prahy a 13 krajů).

Souhrnné výsledky monitoringu hospodaření ÚSC:

  • ukazatel pravidla rozpočtové odpovědnosti (podíl dluhu k průměru příjmů za poslední 4 roky) byl u 565 obcí vyšší než 60 %; meziroční pokles o 20 obcí (samotné překročení limitu 60 % není porušením pravidla rozpočtové odpovědnosti dle zákona č. 23/2017 Sb.; porušením by bylo, kdyby obec nesplácela svůj dluh alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky),
  • ukazatel podílu cizích zdrojů k celkovým aktivům (vyjadřuje rozsah, v jakém ÚSC využívá cizí zdroje k financování majetku) byl u 262 obcí a 1 kraje vyšší než 25 %; meziroční pokles o 22 ÚSC,
  • ukazatel běžné likvidity (vyjadřuje, zdali je ÚSC schopen splatit své krátkodobé závazky z oběžných aktiv) byl u 65 obcí nižší než stanovená hraniční hodnota „1“; meziroční pokles o 5 obcí.

Do kategorie ÚSC s vyšší mírou rizika hospodaření se za rok 2023 zařadilo 10 obcí, tj. meziroční pokles o 2 obce. Tyto obce vykázaly překročení hraničních hodnot všech tří monitorujících ukazatelů současně. Výsledky monitoringu hospodaření indikují možná rizika v hospodaření obcí a krajů, ale bez dalšího neznamenají, že je obec nebo kraj v tíživé finanční situaci.

Z výsledků vyhodnocení plnění pravidla rozpočtové odpovědnosti pro ÚSC za rok 2023 vyplývá, že povinnost snížit svůj dluh zákonem stanoveným způsobem nesplnilo 8 obcí. Z hlediska důvodu pro nesplnění povinnosti snížit svůj dluh lze předmětné obce rozdělit do 2 kategorií:

  1. obce, kterým byla z důvodu tíživé finanční situace poskytnuta návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu,
  2. obce, které nesplnily povinnost snížit svůj dluh během roku 2023 z důvodu odložení splátek přijatých úvěrů nebo zápůjček poskytnutých komerčními bankami či státními fondy, které bylo stanoveno platným splátkovým kalendářem.

Hospodaření ÚSC je až na některé výjimky nadále stabilní a ve velice dobré kondici. Problém je stále spatřován v nižším využívání rozpočtových přebytků k všestrannému rozvoji svého území a potřeb svých občanů, což vede k vysokým úsporám ÚSC na bankovních účtech.

Výsledné hodnoty ukazatelů monitoringu hospodaření ÚSC jsou veřejně dostupné na informačním portálu Monitor (tabulku ukazatelů lze nalézt na profilu vybrané obce či kraje v záložce Monitoring a audit).


Zařazenočt 28.11.2024 15:11:00
ZdrojMFČR - hospodaření
Originálmfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/uzemni-rozpocty/hospodareni-uzemnich-rozpoctu/zadluzenost-uzemnich-ro...
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.