Tržby maloobchodu rostly loni více než v r. 2004
Tržby za rok 2005 rostly rychleji než v roce 2004 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu se v prosinci meziměsíčně nezměnily. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 3,7 %, nejvíce k růstu přispěly nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží a specializované prodejny s nepotravinářským zbožím.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) se v prosinci meziměsíčně nezměnily, trendová složka se zvýšila o 0,3 %, její růst zůstal zhruba na listopadové úrovni
Sezónně očištěné tržby v prosinci meziročně reálně vzrostly o 4,6 % (při o jeden den nižším počtu pracovních dní v prosinci 2005 proti stejnému období roku 2004). Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 3,7 %, z toho za prodej nepotravinářského zboží o 4,2 % a za prodej potravin o 2,9 %.
K celkovému růstu přispěly nejvíce nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží a specializované prodejny s nepotravinářským zbožím, především prodejny ostatního nepotravinářského zboží, elektroniky, nábytku, železářského a dalšího zboží pro domácnost a prodejny textilu a obuvi. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách textilu a obuvi a v prodejnách elektroniky, nábytku, železářského a dalšího zboží pro domácnost (viz tabulka č. 3). Růst o 10,6 % zaznamenal také objemově nevýznamný zásilkový obchod.
V členění podle velikostních skupin se nejvíce zvýšily tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 8,8 %). V ostatních velikostních skupinách tržby rostly v rozmezí od 0,7 % do 5,5 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku za maloobchod celkem se snížil o 1,1 %, když nejvíce vzrostl v prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím (o 1,3 %) a naopak největší pokles nastal ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 6,3 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v prosinci sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 2,3 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 23,9 %, v Litvě o 16,1 %, ve Slovinsku o 12,4 %, ve Švédsku o 10,8 %, v Dánsku o 5,9 %, ve Finsku o 5,6 %, ve Spojeném království o 4,7 %, na Slovensku o 4,6 %, v Polsku o 4,3 %, ve Francii o 2,1 %, v Portugalsku o 1,9 %, v Belgii o 0,8 % a v Lucembursku o 0,2 %, zatímco nezměněny zůstaly ve Španělsku. V Německu se snížily o 1,8 %.
X X X
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby snížily meziročně reálně o 2,0 %. Pokračoval pokles prodeje pohonných hmot (v prosinci o 5,7 %), prodej a opravy motorových vozidel stagnovaly.
* * *
Celoročně vzrostly tržby v maloobchodě (OKEČ 52) reálně o 3,7 % (v roce 2004 o 3,0 %), přičemž rychleji rostly ve 2. pololetí než v prvním, nejvyšší růst byl zaznamenán ve 4. čtvrtletí (o 4,2 %) a z měsíců v srpnu (o 6,4 %). Z jednotlivých velikostních skupin podniků měly nejvyšší dynamiku podniky s 50 a více zaměstnanci. Růst tržeb za potraviny se v jednotlivých měsících roku 2005 pohyboval v rozmezí od 0,1 % do 6,3 %, za nepotravinářské zboží od 0,9 % do 8,8 %.
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 3,4 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 4,7 %, v prodejnách s převahou potravin o 3,0 %;
- ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 3,9 %, přičemž rychleji rostly v prodejnách s nepotravinářským zbožím (4,0 %) než v prodejnách s potravinami (3,1 %);
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím nejvýrazněji rostly tržby za textil a obuv (o 11,8 %), drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží (o 5,5 %) a elektroniku, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (o 4,5 %). Tržby za tzv. ostatní nepotravinářské zboží se zvýšily o 1,7 %;
- v zásilkovém prodeji byly tržby vyšší o 5,0 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,0 %, naopak v prodejnách s použitým zbožím klesly o 5,5 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se na růstu tržeb o 4,1 % (v roce 2004 o 1,5 %) podílel jak prodej a opravy motorových vozidel (o 4,7 %), tak i prodej pohonných hmot (o 3,0 %). Tržby za prodej motorových vozidel rostly kromě února ve všech měsících roku 2005, výrazněji pak ve 2. čtvrtletí. Za prodej pohonných hmot vzrostly nejvíce v lednu, naopak pod loňskou srovnatelnou úroveň se dostaly ve všech měsících 4. čtvrtletí.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) byl meziroční reálný růst tržeb 3,8 % (v roce 2004 2,5 %).
Zdroj: ČSÚ
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Tržby maloobchodu rostly loni více než v r. 2004
- US - tržby maloobchodu v prosinci rostly více, než se čekalo. Tempo růstu za celý r.2013 se meziročně snížilo
- US - sváteční tržby maloobchodu rostly asi více než se čekalo
- UK - maloobchod v září rostl více, než se čekalo díky rugby a růstu platů
- Maloobchod přišel o více než desetinu tržeb (komentář analytika)
- Eurozóna - tržby maloobchodu v únoru klesly více, než se čekalo
- Majitel TikToku loni více než zdvojnásobil tržby, z vedení se stahuje šéf
- US - tržby maloobchodu v dubnu rostly, ale méně než se čekalo
Prezentace
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
24.02.2025 České firmy stále častěji místo banky…
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…