Spotřebitelský barometr: Bude v příštích měsících skutečně lépe?
Přinášíme Vám aktuální výsledky Spotřebitelského barometru resp. Indexu spotřebitelské důvěry.
V září 2002 došlo k výraznému propadu spotřebitelské důvěry, a to na hodnotu 46,9 bodu, současné výsledky Indexu signalizují mírné zlepšení – 47,3 bodu. Výsledky naznačují, že pesimistická nálada ve společnosti způsobená rozsáhlými záplavami se začíná postupně zlepšovat. Lidé opět vyhlížejí do budoucna s nadějí, očekávají, že hospodářská situace se v průběhu příštích 12 měsíců bude vyvíjet o něco lépe než dnes. Tyto závěry vycházejí z pravidelného průzkumu společnosti GfK Praha, který je realizován pravidelně každý měsíc metodou telefonického dotazování na vzorku 1 000 náhodně vybraných respondentů ve věku 15 – 79 let z celé České republiky.
Tato studie je zaměřena na monitorování spotřebního klimatu v České republice z pohledu populace. Uvedený typ výzkumu poskytuje přehled trendů v hodnoceních obyvatelstva týkajících se:
? ekonomické situace
? investičních úmyslů a nákupních očekávání
? finančních poměrů domácností
? spoření
? strategických investicí jako jsou nákup auta, bytu nebo domu
Metodika výzkumu
Výzkum se provádí na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z celé České republiky ve věku 15 - 79 let, metodou osobního dotazování prostřednictvím školených tazatelů. Pro tvorbu výběrového souboru dotázaných je využíván stratifikovaný náhodný výběr, který umožňuje získat objektivní obraz spotřebního chování populace ČR.
Spotřebitelský barometr se provádí již od roku 1992. V počátečních letech byl realizován v pravidelných čtvrtletních intervalech, od roku 1998 se uskutečňuje 11x ročně. GfK-Praha zajišťuje výzkum ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem obchodu ČR. Výsledky dále slouží pro potřeby Statistického úřadu Evropské unie (Eurostatu).
Index spotřebitelské důvěry
Na základě výsledků projektu "Spotřebitelský barometr" byl podle metodiky Evropského společenství zkonstruován "Index spotřebitelské důvěry (CCI)". Tento index souhrnným způsobem informuje o vývoji spotřebního chování v ČR, o míře důvěry v českou ekonomiku.
CCI zahrnuje pět dílčích faktorů:
- stav hospodářské situace ČR v porovnání před 12 měsíci
- očekávaný vývoj hospodářské situace ČR v následujících 12 měsících
- finanční situaci domácnosti v porovnání se stavem před 12 měsíci
- očekávaný vývoj finanční situace domácnosti v následujících 12 měsících
- posouzení současné doby z hlediska její výhodnosti pro pořizování velkých nákupů (např. automobil, zařízení do domácnosti, nábytek, pračka, televizor)
Tento projekt slouží jako marketingový nástroj pro plánování firemních strategií, k bližší analýze makroekonomické, mikroekonomické situace ČR. Výsledky jsou určeny zejména výrobním a obchodním společnostem, reklamním agenturám, decizní sféře a ekonomům.
Hodnocení:
Dosažení souladu s objektivními ekonomickými a sociálními veličinami a ukazateli by mělo být smyslem subjektivně vytvářených průzkumů a analýz, založených na osobních názorech jednotlivých aktérů. Lze se domnívat, že tento počin se daří naplňovat v případě Spotřebitelského barometru zveřejňovaného pravidelně společností GfK.
Ten kupříkladu potvrzuje, že od roku 1998 dochází - v souladu s objektivně hodnoceným vývojem příslušných veličin - i ke zlepšování ukazatele spotřebitelské důvěry. Tento příznivý vzestupný trend je patrný nejen v dlouhodobějším horizontu, ale i pro průběh letošního roku i v porovnání s rokem 2000. O tom, jak populace vnímá zprávy o vývoji klíčových makroekonomických veličin a tyto zprávy interpretuje do svých vlastních představ, svědčí výrazně pozitivnější náhled populace na vývoj celkové ekonomické situace. Proměnlivé, avšak stále pozitivní, zůstává i budoucí očekávání této situace. Naopak hodnocení finanční situace jednotlivých domácností zůstává kritičtější, resp. nestává se výrazně pozitivnějším. Poslední průzkum společnosti GfK, týkající se vnímání veřejnosti, zaměřeného jak na celkový hospodářský vývoj, tak i na vývoj jednotlivých domácností, představuje věrohodný a názorný příspěvek v oblasti analýzy veřejného mínění, který obecně koresponduje s objektivním ekonomickým vývojem. Praha dne 31. 7. 2001 |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 3 měsíce - měna USD
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Spotřebitelský barometr: Bude v příštích měsících skutečně lépe?
- Spotřebitelský barometr - pokles indexu spotřebitelské důvěry
- SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR: „Jsme pesimističtí, ale nakupujeme ve velkém.“ - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Mobius: Akcie vypadají lépe a lépe. Faber: Trhy jsou extrémně přeprodané
- Zuzana Lizcová: Německou společností se šíří pocit, že lépe už bylo a že v budoucnu lépe nebude
Prezentace
25.04.2025 Vyšší spoluúčast přinese zajímavé výhody u…
16.04.2025 5 Xiaomi telefonů, které jsou teď v Česku za…
16.04.2025 Jak investovat v době nejistoty?