Faktický konec CZC nastal, pozornost se tak opět upřela na Mall. A Allegro zase mlží, co s ním bude

Nejednoznačná komunikace vlastníka e-shopu vede k domněnkám a nemůžeme se divit, když celý trh očekává, že e-shop Mallu vypne stejně jako CZC.

Peter BrejčákPeter Brejčák

mallKomentář

Foto: CzechCrunch

Jaká je budoucnost Mallu?

1Zobrazit komentáře

Komentář Petera Brejčáka: Minulý týden (opět) došlo na hromadné propouštění v e-shopech CZC a Mall, které od dubna 2022 vlastní polské Allegro. Jejich byznysu se totiž dlouhodobě nedaří a krvácí navzdory ozdravným opatřením, které skupina postupně zavádí. Po měsících medializovaných informací a dohad, kdy nebylo zjevné, jaká budoucnost čeká CZC, nedávno došla zpráva o tom, že ve své stávající podobě jako e-shop přestane fungovat a působit bude jako obchodník čistě jen na tržišti Allegra. Pozornost se tak opět stočila k Mallu a vznikl prostor pro domněnky.

Při komunikaci propouštění minulý týden mluvčí Allegra Marcin Gruska mimo jiné uvedl: „Hlavním cílem je uzdravit naše české podniky. Postupně měníme Mall a CZC na obchodníky na platformě Allegro.cz a přesouváme je na společnou technickou a softwarovou platformu.“ Právě druhá věta by mohla naznačovat, že Mall čeká stejný osud jako CZC. A například Hospodářské noviny ji prezentovaly jako oficiální potvrzení.

Ještě před článkem HN jsem Allegro v reakci na tuto citaci oslovil o další doplnění informací a vyjádření, jaká budoucnost tedy Mall čeká – a zda jej nečeká stejný osud, jak potkal CZC. Odpověď na několik zaslaných otázek trvala řadu dnů a nepřekvapivě je nejednoznačná.

„V současnosti zkoumáme řešení, které nám umožní zachovat hodnotovou nabídku společnosti Mall a zároveň využít technologický ekosystém společnosti Allegro. Jedná se o náš dlouhodobý plán, který má zajistit, že se nic nezmění na zkušenostech zákazníků, zatímco Allegro bude schopné udržet své technologické náklady pod kontrolou. Mall je významným maloobchodním prodejcem, takže se jedná o společný úspěch vedoucí ke stejnému cíli – zpřístupnit zákazníkům co nejširší sortiment zboží za konkurenceschopné ceny a úspěšně uspokojit jejich potřeby v oblasti online nakupování,“ komentuje mluvčí Allegra Gruska. Takové vyjádření by mohlo soutěžit třeba o titul ptydepe roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samozřejmě existuje možnost, že ani samo Allegro neví, jaká budoucnost Mall reálně čeká a jednotlivé kroky či cíle bude i nadále přizpůsobovat výkonnosti samotné firmy – e-shopu poslední roky klesají tržby, roste ztráta a někdejší dvojka zdejšího e-commerce trhu se propadá na stále nižší pozice. Navíc došlo i na účetní odepsání hodnoty firem v miliardách korun.

V takové situaci není překvapením, že Allegro ve snaze o transformaci byznysu do černých čísel přijímá ozdravná opatření, jednotlivé e-shopy přesouvá na stejnou softwarovou platformou s cílem snížit náklady na IT a to vše provází propouštění… Podle posledních hospodářských výsledků již z letošního roku se ale moc nezdá, že by to mělo zásadnější dopad a Mall a CZC krvácí i nadále.

Ovšem nejednoznačnost komunikace Allegra dává prostor pro domněnky. Již teď v září dojde na faktické ukončení fungování CZC – když jsme ale například v dubnu psali o tom, že CZC zvoní umíráček, generální ředitel Allegra mlžil, jaké jsou další plány. Menší zprávou v mezičase bylo, že i logistický hráč WeDo (který byl součástí Mall Group při prodeji) svou misi končí, respektive skončila samotná značka a firma se začlenila pod síť One by Allegro.

czc-3

Přečtěte si takéZ CZC a Mallu měla odejít až polovina zaměstnancůNejdřív zpráva o konci, teď propouštění. Z CZC a Mallu měla odejít až polovina zaměstnanců

Existuje tedy vůbec důvod Allegru věřit, že Mall čeká jiná budoucnost než CZC? Nic tomu nenasvědčuje. Na e-commerce scéně bylo naopak spíš překvapením, že jako první „vypnuli“ právě CZC, protože tento e-shop měl zejména mezi geeky a IT profesionály vybudované dobré jméno a nabízel pokročilé funkce například pro stavbu počítačových sestav na míru. To s přechodem CZC na Allegro končí.

Na rozdíl od CZC ale Mall působí v pěti zemích, kromě Česka jde o Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko a pod značkou Mimovrste také v Slovinsku. V Česku a na Slovensku již Allegro spustilo své tržiště, zbývající země budou postupně přibývat. Právě proto si Poláci mohou zatím nechávat funkční e-shop Mallu, protože přes něj pořád zákazníky obsluhují. Avšak jakmile dokončí expanzi, je možné, či spíše pravděpodobné, že dojde na stejnou transformaci e-shopu na pouhého obchodníka na platformě Allegra.

Ale jde jen o domněnku. Allegro oficiálně nic neřekne a mlží.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V podhůří Beskyd vybudovali velký e-shop s dřevěnými výrobky. Mají investora a propojí se s Ovečkárnou

Do e-shopu ČistéDřevo.cz investičně vstupuje skupina eRockets, v jejímž portfoliu je mimo jiné i Ovečkárna. Do tří let chtějí vyrůst trojnásobně.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zleva-tomas-kruczek-a-tomas-izaias_cistedrevo-cz_0

Foto: ČistéDřevo.cz

Zakladatelé e-shopu ČistéDřevo.cz Tomáš Kruczek a Tomáš Izaiáš

0Zobrazit komentáře

Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek se znají od školky, na prahu dospělosti před deseti lety začali s prodejem dřevěných výrobků na stáncích a své první výrobky vyráběli v garáži. Postupně tak vybudovali e-shop ČistéDřevo.cz, který loni dosáhl obratu 88 milionů korun a podle svých zakladatelů je největším e-shopem s dřevěnými výrobky u nás. Potenciálu dalšího růstu věří skupina eRockets, která do firmy investovala a cílem je do tří let byznys ztrojnásobit. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný e-shop: ČistéDřevo.cz

Kdo investuje: Skupina eRockets, za kterou stojí e-commerce podnikatelé Tomáš Fikar, Jiří Hlavenka, Ondřej Klega a Josef Mech. V portfoliu má e-shopy Grizly, Vuch, Ovečkárna a Sportega, do předloňského roku držela podíl také v Astratexu. Zástupci eRockets nedávno oznámili, že mají připravené desítky milionů korun na investice do menších e-shopů – právě jako ČistéDřevo.cz.

Kolik investuje: Konkrétní částku eRockets na dotaz CzechCrunch odmítlo komentovat, získalo ale minoritní podíl ve výši patnácti procent.  

Co ČistéDřevo.cz prodává: Provozuje největší český e-shop s výrobky ze dřeva a proutí.

Kde působí: Aktuální investice přichází krátce po nedávné expanzi e-shopu do Německa, Rakouska, Chorvatska a Slovinska, kde e-shop působí pod značkou Atmowood. Předtím již expandoval na Slovensko a do Maďarska.

cistedrevo-cz_vyroba-betlemu_1

Foto: ČistéDřevo.cz

Výroba betlémů v dílně ČistéDřevo.cz

Zakladatelé: Firmu založili Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek, kteří se kamarádí už od školky. Na prahu dospělosti začali s prodejem dřevěných výrobků na řemeslných stáncích v Ostravě a první produkty na e-shop jako vařečky, prkénka a bedýnky vyráběli v garáži. Nyní v Šenově dávají práci pětadvaceti zaměstnancům, navíc pak mají přibližně stejný počet externistů. Založili také chráněnou dílnu Dřevěný anděl, kde lidé se zdravotním hendikepem balí, kompletují, skládají a dokončují výrobky.

Jak je e-shop velký: Funguje deset let, loni dosáhl obratu 88 milionů korun. Díky strategickému partnerství chce do tří let vyrůst trojnásobně a přiblížit se hranici 250 milionů korun.

Jak toho chce dosáhnout: Chce ještě více posílit pozici výrobce. Firma z podhůří Beskyd dosud produkovala na 650 různých vlastních výrobků z více než čtyř tisíců, které na e-shopu nabízí. Plánuje nákup nových strojů jako lasery nebo velkoformátová pila, které umožní rozvíjet služby personalizace produktů. Spolu s rozšířením výroby jde ruku v ruce i vytvoření dalších pracovních míst pro uchazeče o zaměstnání v Moravskoslezském kraji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

 „Akvizice minoritního podílu nám přinese nejen finanční podporu, ale také strategické know-how a zkušenosti v oblasti růstu a expanze. Investice nám umožní nejen zvýšit produkci a rychleji reagovat na poptávku, ale také zlepšit služby zákazníkům a rozšířit nabídku produktů tak, abychom mohli vůni dřeva přinášet do domácností po celé Evropě,“ komentuje Izaiáš z pozice ředitele ČistéDřevo.cz.

Jaká bude role investora: Skupina eRockets e-shopu pomůže zlepšit procesy a zaměří se také na zdokonalení celkového řízení firmy. „Výrobky z přírodních materiálů mají u tuzemských spotřebitelů velký úspěch, velké příležitosti ukazují také další trhy, jako jsou Maďarsko nebo Chorvatsko. Naší snahou je mimo jiné soustředit se na zefektivnění práce, strategický rozvoj společnosti a finanční řízení,“ vysvětluje Ondřej Klega za eRockets.

Jaké jsou synergie: Spojení s eRockets zároveň otevírá nové možnosti spolupráce, zejména s populárním e-shopem Ovečkárna. „Oba e-shopy oslovují podobnou cílovou skupinu zákazníků, kteří mají rádi přírodní materiály. Propojení nám tedy dává smysl, protože do budoucna cítíme potenciál pro obchodní synergii a posílení našich pozic na trhu,“ dodává Izaiáš.