Jak Allegro ozdravuje Mall Group? Grafy ukazují, že skupina e-shopů nikdy nekrvácela tolik

Doma v Polsku šlape byznys Allegra na plné obrátky. Výsledky za druhý kvartál ale ukazují, že o jeho mezinárodních aktivitách lze říct opak.

Peter BrejčákPeter Brejčák

allegroInsider

Foto: Allegro

Maskot online tržiště Allegro.cz

0Zobrazit komentáře

Analýza. „Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ komentoval generální ředitel Roy Perticucci výsledky společnosti, pod kterou spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, který čeká faktické vypnutí. Co přesně ale data zveřejněná za druhý kvartál letošního roku ukazují?

Celkově v tomto období Allegro dosáhlo skvělých výsledků, kdy objem prodaného zboží (GMV) vzrostl o 11,1 procenta a ukazatel zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) si připsal růst o úctyhodných 33 procent. Počet aktivních zákazníků měl již přesáhnout dvacet milionů, přičemž pět milionů z toho se nachází mimo domácí Polsko. Rostoucí výsledky jsou ale čistě tažené polskými operacemi, kde ve třetím loňském a prvním letošním čtvrtletí došlo ke zdražení poplatků vůči obchodníkům na platformě.

Situace ve skupině Mall Group, kam kromě CZC a českého Mallu spadají i další e-shopy v pěti zemích, je naopak bídná. Meziročně klesl objem prodaného zboží o 36 procent na 2,6 miliardy korun. Ztráta pak dosáhla 424 milionů korun a v poměru k prodanému objemu činila až 16,5 procenta – nejvíc od dubna 2022, kdy Allegro Mall Group odkoupilo.

Výkon tržišť Allegra souvisí s masivními výdaji na marketing

Minimálně zatím přitom situace nevypadá růžově ani v dalších mezinárodních aktivitách Allegra, tedy v jeho online tržištích Allegro.cz a Allegro.sk. Českou verzi spouštělo loni v květnu, na Slovensko expandovalo začátkem letošního roku. Ještě v tomto roce chce stihnout spustit také svou maďarskou verzi. Tuto expanzi financuje právě díky ziskům z Polska a do mezinárodních operací investuje až dvacet procent polské EBITDA.

„Od spuštění Allegro.cz v Česku uplynul rok a Allegro.sk na Slovensku právě uzavřelo první celé čtvrtletí. Na obou nových platformách se nachází více než 220 milionů nabídek a přes 2,5 milionu aktivních kupujících,“ popsala dále společnost v tiskové zprávě. Zatímco objem prodaného zboží postupně roste ruku v ruce s rozšiřováním mezinárodní působnosti, ztráta těchto tržišť zůstává na vysoké úrovni – a to i v poměru k prodanému objemu.

Dosažené výsledky prodejů, ale i vysoká ztráta přitom do velké míry souvisí s výdaji na marketing. Zatímco během prvního letošního čtvrtletí dosáhly 289 milionů korun, ve druhém kvartálu to bylo již 410 milionů korun, což je v poměru k prodanému zboží 19,9 procenta.

„Mezinárodní aktivity Allegra jsou těžce nadopované marketingem a je naprosto zřejmé, že tohle letadlo se vybourá,“ komentuje pro CzechCrunch odborník z prostředí e-commerce, který vzhledem k citlivosti tématu nechce být jmenován.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Večer objednáte, zítra dodáme. Logistický Mailstep chce v rychlosti doručení dohnat Alzu

Stovka e-shopů včetně Top4Sport, Fabini či Puravia, které patří mezi klienty Mailstepu, nově nabídne doručení do druhého dne i u večerních objednávek.

Peter BrejčákPeter Brejčák

mailstep

Foto: Mailstep

Mailstep zavádí dodání večer objednaného zboží do druhého dne

0Zobrazit komentáře

Rychlost dodání bývá vedle ceny jedním z nejdůležitějších faktorů, podle kterého se zákazníci rozhodují, zda si zboží na daném e-shopu objednají. Lídrem v této oblasti je přitom Alza se známou kampaní „večer objednáš, ráno v AlzaBoxu máš“. Logistický Mailstep, který provozuje fulfillmentové služby pro asi stovku klientů, teď jedničce e-commerce trhu zvedá rukavici a ve spolupráci se Zásilkovnou, PPL a GLS výrazně zrychluje expedici.

E-shopy jako například Top4Sport, Fabini nebo Puravia, které patří mezi klienty Mailstepu, dokáží i večerní objednávky doručit hned druhý den v rámci nové služby „večer objednáno, zítra dodáno“, limitem ale bude, aby si zákazník nákup objednal do 19:30. Doposud byla valná většina e-shopů schopna do druhého dne doručovat jen dopolední objednávky (do cca 11:00), jelikož dopravci zásilky běžně svážejí na depo hned po poledni.

„Český zákazník má při nákupech na výběr zhruba z 50 tisíc e-shopů. Naším cílem je být pro obchodníky partnerem, který jim v takto ostré konkurenci pomůže nejen udržet stávající zákazníky spokojené, ale také získat nové a posílit svou tržní pozici,“ komentuje Martin Beneš, ředitel Mailstepu, který před více než třiceti lety rozbíhal Jan Rozlivka.

Aktuálně ale firmu vlastní skupina Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce s investiční skupinou CVC Capital Partners v poměru 35 a 65 procent. Ve stejném rozdělení působí například v Zásilkovně, nedávno přikoupili také maďarskou síť výdejních boxů FoxPost. Loni Mailstep odbavil přes 3,7 milionu zásilek, letos cílí na pět milionů. Kromě Česka působí i v zahraničí, naposledy expandoval do Itálie a Řecka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mailstep věří, že novinkou v rámci doručování umožní i menším a středním e-shopům konkurovat největším hráčům jako Alza bez jakýchkoli příplatků či nutnosti značných investic, které by si i tak nemohly dovolit. Jeho logistické centrum v pražských Horních Počernicích z tohoto důvodu navýšilo personální kapacity a zavedlo rovněž nedělní směny, díky kterým budou hned v pondělí doručovány i víkendové objednávky.

„Ze zkušenosti víme, že zákazníci rádi nakupují večer, kdy je realizována řádově třetina objednávek. A také dobře víme, že rychlost doručení je pro ně klíčová. Proto e-shopům zpřístupňujeme žádanou službu, díky které mohou obstát i ve srovnání s lídrem české e-commerce,“ doplňuje Beneš.

V pilotní fázi se do projektu zapojila Zásilkovna, která večerní objednávky doručí po celé České republice i na většinu území Slovenska zákazníkům domů, na výdejní místa i do svých Z-Boxů. Garanci doručení večerních objednávek do dalšího dne nabízejí ve spolupráci s Mailstepem také společnosti PPL a GLS.