Účetní závěrka 2024


Eliška Krutská, Jana Peterková
27. 1. 2025
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Prvním krokem k úspěšnému sestavení účetní závěrky je provedení inventarizace.

Foto: Depositphotos

 

S příchodem nového roku se pro většinu společností pomalu začíná blížit termín pro podání daňového přiznání k dani z příjmů za uplynulý kalendářní rok, samotnému podání daňového přiznání však předchází sestavení účetní závěrky. Víte, jak na ni? Vše potřebné se dočtete v našem článku.


 
Účetní závěrka, v rámci níž je třeba zkalkulovat a zaúčtovat řadu transakcí, které jsou specifické právě pro toto období, není snadné sestavit. V návaznosti na konsolidační balíček, který je účinný od 1. 1. 2024, bude navíc nutné při sestavování účetní závěrky zohlednit i změny, které tato novela obsahuje.

Význam a sestavení účetní závěrky

Každá obchodní korporace či fyzická osoba vedoucí účetnictví je povinna sestavit účetní závěrku, jejíž rozsah se liší v závislosti na velikosti a typu firmy. Existuje rozdíl mezi účetní závěrkou v plném a zkráceném rozsahu. Pokud zákon o účetnictví nestanoví jinak, společnosti, které nejsou povinny mít účetní závěrku ověřenou auditorem, mohou sestavit účetní závěrku ve zkráceném rozsahu.

Účetní závěrka se skládá z rozvahy, výkazu zisku a ztráty a přílohy. Tyto tři části tvoří nedílný celek. Příloha slouží k vysvětlení a doplnění informací obsažených v rozvaze a výkazu zisku a ztráty. Pro účetní závěrku v plném rozsahu je navíc potřeba sestavit přehled o peněžních tocích, změnách vlastního kapitálu apod.

Prvním krokem k úspěšnému sestavení účetní závěrky je provedení inventarizace. Během inventarizace se zjišťuje skutečný stav majetku a závazků a tyto informace se zaznamenávají v inventárních soupisech. Je důležité zmínit, že samotné inventarizaci podléhají všechny složky aktiv a pasiv. Účetní jednotky mohou zahájit inventuru nejdříve čtyři měsíce před datem rozvahy a musí ji dokončit nejpozději dva měsíce po datu rozvahy. Mimo to jsou účetní jednotky povinny uchovávat doklady o provedené inventarizaci po dobu pěti let po jejím provedení, tak vyžaduje zákon o účetnictví.

Účetní uzávěrka de facto představuje finální kontrolu a zhodnocení účetnictví, zda odpovídá obrazu skutečnosti. V rámci jejího sestavování probíhá zaúčtování specifických operací k rozvahovému dni. Mezi nejběžnější operace, které se provádí v rámci účetní závěrky, patří tvorba opravných položek k nedobytným pohledávkám, používání účtů časového rozlišení pro evidenci nákladů a výnosů do účetního období, s nimiž souvisejí, kalkulace dohadných položek, kalkulace rezerv, přecenění cizoměnných zůstatků (jež mají být v souladu s platnou legislativou přeceněny, nejedná se pouze o účty pohledávek a závazků z obchodních vztahů) či výpočet odložené daně.

Nejčastější chyby

K nejčastějším chybám v rámci sestavování účetní závěrky dochází tím, že do výsledku hospodaření nejsou zahrnuty veškeré relevantní informace, anebo jsou informace zachyceny chybně. Chybějící informace, jež by měly být v účetní závěrce zachyceny, představují například opravné položky k znehodnocenému majetku či k zásobám s vypršelou lhůtou trvanlivosti nebo pohledávkám po splatnosti. Někdy je také opomíjena tvorba dohadné položky za služby, které již byly poskytnuty, ale ještě nejsou vyfakturovány k datu účetní závěrky. Dále mohou být chybně používány účty časového rozlišení, dohadné položky a rezervy pro zachycení účetního případu.

Jelikož daňový výsledek hospodaření vychází z účetního výsledku, je-li ten spočten nepřesně kvůli chybám v účetní závěrce, bude i daňový výsledek nesprávný.

V případě objevení chyby v účetní závěrce není vše ztraceno. Oprava účetní závěrky může být provedena do termínu podání daňového přiznání, tedy do čtyř měsíců po skončení účetního období. Pokud bude využito služeb daňového poradce nebo auditora, může být oprava provedena do šesti měsíců po skončení účetního období.

Po uplynutí výše zmíněných termínů lze chyby z minulých účetních období opravit zaúčtováním v aktuálním účetním období. Drobnější chyby mohou být opraveny přímo ve výsledkových účtech aktuálního období, zatímco významné chyby z minulosti se řeší prostřednictvím speciálního účtu „Jiný výsledek hospodaření“. Obě možnosti oprav musí být náležitě popsány v příloze účetní závěrky.

Většinou účetní oprava obnáší i daňovou opravu. Daňově lze chyby opravit pomocí opravného daňového přiznání, pokud ještě neuplynul termín pro podání řádného daňového přiznání. Pokud již termín uplynul, je třeba provést opravu podáním dodatečného přiznání k dani z příjmů za období, ke kterému se chyba vztahuje, ovšem pouze za splněné podmínky stále běžící lhůty pro vyměření daně, která je standardně tři roky ode dne termínu pro podání daňového přiznání.
Pokud potřebujete sestavit a vytvořit účetní a datovou uzávěrku v programu POHODA, podívejte se na náš Návod na ukončení účetního období a účetní uzávěrku.

Účetní novinky pro závěrku roku 2024

Mezi účetní novinky tohoto roku patří změna vymezení pojmu čistý obrat. Od 1. 1. 2024 se čistým obratem rozumí výše výnosů z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb vydělený počtem započatých měsíců, po které trvalo účetní období a vynásobený 12. Úhrn ročního čistého obratu patří mezi kritéria pro určení kategorie účetní jednotky, a tím i povinnosti auditu.

Další novinkou je možnost vést od roku 2024 účetnictví v jiné měně než českých korunách. Využití tzv. funkční měny je dobrovolné a představuje přechod z českých korun na euro, americký dolar nebo britskou libru. Účetní jednotka, která se pro tento krok rozhodne, musí splnit zákonem definované podmínky a tento přechod je možné provést pouze k prvnímu dni účetního období.

Od roku 2024 doznala změn struktura výroční zprávy. Ve zprávě by měly být nově obsaženy informace o nehmotných zdrojích, na kterých zásadně závisí obchodní model účetní jednotky a které jsou pro ni zdrojem tvorby hodnoty. Dále je nově samostatným oddílem výroční zprávy Zpráva o udržitelnosti (ESG reporting). Toto doplnění výroční zprávy by mělo sloužit k poskytnutí informace o strategii společenské odpovědnosti za udržitelnost (otázky životního prostředí, sociální, lidských práv a jejich dodržování, správy a řízení, zaměstnanecké a boje proti korupci a úplatkářství). Zprávu jsou povinny sestavit velké subjekty veřejného zájmu a společnosti obchodovatelné na regulovaných evropských trzích, které mají více než 500 zaměstnanců.


Článek byl připravený ve spolupráci se společností EKP Advisory, s.r.o.
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

eDávky: Nejčastější chyby zaměstnavatelů a jak se jim vyhnout

27. 2. 2025 | Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) upozorňuje zaměstnavatele na časté chyby při využívání eDávek. Mezi nejčastější patří zasílání vzorových formulářů určených pouze pro interní potřebu a chyby v údajích při ošetřovném, kdy zaměstnavatelé zaměňují údaje o zaměstnanci za údaje o ošetřované osobě. Při vyplňování formuláře NEMPRI25 dochází k chybám, jako je chybějící identifikátor nebo nesprávné údaje o směnách a péči o dítě. Zaměstnanci s mzdou v hotovosti musí doložit změnu způsobu výplaty dávky, protože hotovostní výplata není možná. ČSSZ doporučuje pečlivou kontrolu formulářů a ověřování údajů na ePortálu ČSSZ.


Dřívější zprávy

Užitečné informace



Firmy v Pohodě
 
NSD International CZ
Výroba etiket, bookletů.
www.nsd.cz

Ing. Alena Moulisová
Komplexní zpracování účetnictví pro živnostníky, malé a střední firmy.
www.ucto-am.cz

Kurzovní lístek

24,99 Kč
0,040 Kč
23,85 Kč
0,065 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 27.02.2025

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru

Doporučujeme