NKÚ prověřil 27 projektů za 360 milionů korun. S penězi kromě MMR nakládalo i ministerstvo průmyslu a obchodu, Agentura pro podnikání a inovace a Centrum pro regionální rozvoj ČR.
„Výsledkem kontroly je konstatování, že výdaje na propagaci a publicitu byly vynaloženy účelně a že vyčerpané prostředky měly dopad na znalost podpořených projektů, míru informovanosti a povědomí široké veřejnosti o fondech EU,“ uvedl NKÚ.
Nedostatky úřad odhalil u zadávání veřejných zakázek. Při kontrole Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) zjistil, že propagační předměty byly v polovině případů zakoupeny na základě jediné nabídky, zakázky na fotografické služby měly vždy stejného vítěze nebo že soutěžili stále stejní uchazeči. „Ze vzorku 34 výběrových řízení bylo 20 zakázek provedeno pěti dodavateli,“ dodal NKÚ.
Audit digitalizace stavebního řízení má zpoždění. Nejde o rychlost, míní resort |
V reakci na výtky kontrolorů MMR uvedlo, že pro nákup propagačních předmětů, stejně jako pro většinu dalších marketingových aktivit, využívá dynamický nákupní systém. „Rozhodnutí o tom, zda dodavatel podá nabídku, záleží čistě na něm a k podání nabídky jej nelze nijak nutit,“ poznamenal resort. Existence jediné nabídky není důvodem aby nemohla být vybrána a s dodavatelem uzavřena smlouva, dodalo ministerstvo.
Pochybení MMR odmítá i v případě fotografických zakázek. „Skutečnost, že dodavatel už v minulosti obdobnou zakázku pro zadavatele realizoval, není důvod pro jeho vyloučení,“ argumentuje resort.
Česko z EU získalo bilion korun, rozmělnilo je do projektů bez účinku, kárá NKÚ![]() |
MMR vynaložilo na propagaci IROP 130 milionů korun, což byly necelé tři čtvrtiny plánovaných výdajů. Ministerstvo průmyslu pak na propagaci operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) vydalo 25 milionů Kč, pouze 16 procent schválených prostředků.
Podle kontrolorů nízká míra čerpání odpovídala požadavku Evropské komise omezit výdaje na externí dodavatele. Zejména ji ale ovlivnila pandemická opatření z let 2020 a 2021, kdy se například rušily dny otevřených dveří a konference byly přesouvány do on-line prostředí.